Súčasný trend nasvedčuje, že sa v hernom priemysle chystá zmena. Či k lepšiemu alebo horšiemu, zmena je, žiaľ, zrejme nevyhnutná. No tak skoro to zrejme nebude.
Ach tie služby. Súčasná spoločnosť je nastavená na to, že na všetko stačí nejaký mesačný poplatok, pár eur, ktoré aj tak chýbať nebudú a má dostupné filmy, seriály (bez reklamy), hudbu ba dokonca aj hry. Nejdem vymenovať všetko, čo sa dá za mesačné predplatné využívať, to by bol článok sám o sebe. Dôležité pre nás je, že hry ako také sa už nemusia len kupovať a ak máte dobrý internet, ani len sťahovať do konzoly.
No a potom príde Google a myslí si, že objavil Ameriku. Zas. Nič proti ale zrejme zabudli na to, že ich riešenie tu už nejaký ten piatok je. Možno nie tak komplexný ako majú oni, no neukázali nič, len malé oživenie trhu. Jediné čo sa im podarí bude vyplnenie diery na trhu. Ľudí, čo nemajú na drahý PC, či pár stoviek na konzolu, majú doma starý notebook, jednoduchší mobil ale zas skvelé pripojenie na internet. Aby sa niekto neurazil alebo nezačal navážať, nemyslím, že to je služba pre sociálne slabších. Teda môže byť, ak dajú dobré ceny, bude to úžasné gesto, ako dopriať zahrať si nové AAA hry aj pre ľudí, ktorí by bežne na také veci nemali peniaze. Druhá skupina sú práve tí, ktorí vidia investovanie peňazí do techniky zbytočné, majú priority inde, no radi by si občas čosi dobré zahrali. Tretiu skupinu si predstavujem ako ľudí, čo už majú PC alebo konzolu, no napríklad často cestujú na miesta, kde bude dobrý internet.
Prečítajte si tiež
Phil Harrison: Google Stadia je začiatok konca konzol
Toto je problém, prečo Stadia ani Game Pass či PS now nie je vec, ktorá zničí aktuálny trh. Bude to znieť neuveriteľne, no drvivá väčšina ľudí nemá kvalitný internet. A to nehovorím len o slovenských dedinách. Boli by ste prekvapení, aké hrozné internety majú aj v USA vo veľkých mestách. Rýchly a hlavne neobmedzený internet je najdôležitejším prvkom streamovania hier a taktiež jeho najväčší problém. Viem, že v našich mestách, teda vo väčšine a už aj na mnohých perifériách je optický internet. Slovensko, aj keď mnohí nebudú súhlasiť je pomerne slušne pokryté a stále sa sieť rozširuje. No potrvá to ešte veľmi dlho, kým bude mať ku kvalitnému internetu prístup väčšina obyvateľstva. Mnohí sú odkázaní na klasické DSL spojenie, čo nestačí ani na Full HD stream, či na ADSL, čo je síce rýchlejšie, no dosť nestále a v mnoho prípadoch, keď vám sľúbia 80Mb/s vo vyťažených hodinách máte niečo málo cez 20Mb/s. Čo síce stačí, no druhá vec je odozva, ping, ktorý je tam dosť tragický v týchto prípadoch.
Súčasné konzoly dosluhujú, sú na trhu už pomaly šesť rokov a všetci očakávame, pomaly ale isto novú generáciu. Mnohí ju označujú ako poslednú. Klasické konzoly ako ich poznáme vraj po tejto sérii končia. Je hneď niekoľko dôvodov, prečo je to podľa mňa hlúposť, no čo hovorím teraz, nemusí platiť o 6-7 rokov (čo býva takým zaužívaným štandardom životnosti generácie konzoly). Tu by sa ale museli poskytovatelia internetu veľmi posnažiť, aby pokryli veľkú časť krajín a moc sa im do toho nechce. Stojí to veľa peňazí a zisky nie sú ako očakávali. Dôležité ale je, že na tom pracujú. Pomaly ale isto. Oveľa rýchlejšie rozširujú mobilné siete. To je síce skvelé, no nepomôže to, nakoľko je tam internet obmedzený dátovo. V praxi sa zistilo, že pri jednej hodine hraní 1080p 60fps sa spotrebovalo takmer 14GB dát. Mobilné internety pre domácnosti majú myslím 300-500GB mesačne limit. Čo je zhruba 20-30 hodín hrania mesačne. Áno, niekomu to môže stačiť, no to by nesmel pozerať videá na youtube, žiadny Netflix či HBO Go a podobne. Takže by si musel vybrať, buď hodina denne hrať, alebo pozrieť jednu časť seriálu. Jednoducho kompromisy v roku 2019 neprijateľné.
Prečítajte si tiež
Google Stévia, alebo prečo Googlu až tak neverím
Ja osobne som za takéto služby. No to, čo predstavil Google je hudba budúcnosti a nie pre každého. Navyše, poukazovať na výkon 10,7 Teraflops a ukazovať, že je to viac ako PS4 Pro a Xbox One X dokopy je smiešne až trápne. Obe spoločnosti, či Sony, či Microsoft nám zrejme už tento rok predstavia nové zariadenia, ktoré podľa všetkého budú mať viac výkonu ako Stadia. Okej, Google ich isto zas predbehne ale pointa je tá, že mi to prišlo ako úplne zbytočný argument a trošku trápny. Zodpovedný človek akoby nevedel, čo sa na trhu deje. Vrátim sa ale späť k novinke od Google. Mne osobne sa viac pozdáva, ak si môžem hru stiahnuť do konzoly a nemusím sa spoliehať na rýchlosť a stabilitu internetu. Uznávam, nie som možno cieľová skupina a podľa ceny sa rozhodnem, či službu budem využívať, nakoľko mám veľkú knižnicu hier na PS4. Skôr sa mi pozdáva riešenie od Xboxu. Ak by dokonca prišlo k tomu, že Game Pass príde na Switch, tak v tom momente sa stávam hrdým majiteľom konzoly od Nintenda s ročným predplatným Game Passu. 3 konzoly za cenu 2. Google by som potom ani neriešil asi. Patrím do skupiny starých hráčov, kde rád hrám offline singleplayer hry s príbehom. Teda väčšinou. Pomer fyzické kópie vs digitálne je asi 80% : 20%. Rád čítam, mám veľa kníh a tiež fyzické kópie, aj keď viem, že lesy mi za to nepoďakujú. Tak isto to mám s hrami a viem, že nás je veľa a že nás bude veľa aj za 7 rokov.
Aby som to zhrnul, neverím, že sa blíži koniec konzolovému hraniu. Svet na to nie je pripravený. Google ukázal, že vie ušetriť peniaze na drahom hardvéri, no nie každému. Rozhodne si neukrojí veľkú porciu u konzolistov a ani u hardcore pc hráčov, čo považujú ping viac ako 5ms za rúhanie. Mimochodom pri testoch sa na pripojení 15Mb/s ping pohyboval okolo 150ms. A keď si vezmeme, že Sony predalo už skoro 100 miliónov konzol PS4 a ak by predalo obdobné množstvo aj PS5 konzol, boli by hlúpi, aby neurobili PS6. U Microsoftu neviem, tam váham, oni sa ozaj sústreďujú na tie služby, no peniaze na vývoj majú, takže možno niečo vypustia do sveta len preto, aby nemuseli ich Game Pass o pár rokov ponúkať na PlayStation.
Tento text je subjektívnym názorom autora a nereprezentuje názor celej redakcie, alebo webu Gamesite.sk.