Moja staručká PS4 bola z roku 2014 a zažil som s ňou veľa pekných chvíľ. Predtým som mal Xbox 360, ktorý som vlastnil od roku 2008…
Ono keď sa človek obzrie, už to je ozaj možno 11 alebo aj 12 rokov, čo som Xbox kupoval. Nejdem rozpisovať čo som mal ešte predtým, to by hádam bol článok sám o sebe, ako som hrával, ako som s hraním vyrastal. Ten príbeh má každý a ako určite je každý zaujímavý, nepotrebujete sa s ním chváliť v nejakom článku, alebo pri rozhovore, kým na to nepríde reč. Čo ale s určitosťou viem je, že doba sa nezmenila tak, ako by som si pôvodne myslel. Teda aspoň nie v tom, čo chcem napísať. Zmenil som sa ja, zmenil sa skoro každý hráč. Nemyslím jeho osobnosť ale vnímanie hier ako takých. Samozrejme sa nájdu aj takí, čo nebudú súhlasiť, no to sú väčšinou mladšie ročníky, ktoré si nezažili to čo my starí harcovníci.
Mám 30 rokov a považujem sa za starého hráča. Dôvodov je hneď niekoľko, napríklad, že hrám od cca 5-6 rokov (mám to zdokumentované na fotografiách), čo znamená, že už neuveriteľné štvrť storočie. Áno, na svete, aj tu na Slovensku je plno starších hráčov, ktorí hrávali, keď ešte moji rodičia do školy chodili. To nepopieram, takým, teda pokiaľ ich to drží, všetka česť a klobúk dole. Teraz k veci, prečo riešim, kto koľko hrá. Dôvod je ten, že predtým sme nepoznali niečo ako špičková realistická grafika, vysoké rozlíšenie a 144hz obrazovky, či 4K 60FPS. Vzhľadom na skutočnosť, že v 90tých rokov, kedy som si ja vypracoval lásku k videohrám, nebol na takéto niečo ani len hardvér. Pochybujem, žeby vtedy niekoho vôbec napadlo niečo z pojmov uvedených hore. Je to novodobý problém a myslel som, že mňa to obíde, že budem spokojný s tým čo mám, nebudem tlačiť nonstop peniaze do hardvéru, nebudem kupovať drahé PC na hranie ako kedysi, vrážať a upgradeovať aby som mohol hrať nové hry. Jednoducho si kúpim Xbox, lebo kedysi som PlayStation mal, vyskúšam niečo nové. A zapáčilo sa mi, že som čakal, kedy vyjde nový, aby som ho kúpil. Teda do momentu, kedy som videl naživo konferenciu, kde predstavili Xbox One. Po konferencii som sa prezliekol do modrého trička a to som ešte ani nevedel s čím príde Sony. Nesklamalo. Hovorím si, za 400€ tu mám krabičku, čo mi vydrží do PS5 alebo XB2. Ako veľmi som sa mýlil.
Ak ste obyčajný chalan z dediny, ktorý sa nenarodil v rodine, ktorá si mohla dovoliť TOP komponenty do PC každý rok, niečo také ako „sekanie“ hier určite poznáte už od mlada. Doslova vás to vychová tak, že to v podstate neregistruje. Samozrejme, keď ochutnáte ten pocit, zahrať si v 60 snímkach za sekundu plné detaily, už sa vám nechce späť a vrazíte peniažky (ak máte) a doprajete si ten „smooth“ pocit. Doslova vás to hladká po duši však? A to je celý problém. Dlho som odolával. Veľmi dlho. Bojoval som proti tomu dlhé mesiace, ba roky. Hry začali byť čoraz náročnejšie aj na pamäť, tak som vymenil 500GB HDD v playku za 1TB /čo sa mi zdá málo tiež vzhľadom na obrovskú zbierku hier/. Potom prišiel rok 2016, len 2 a niečo roka od oficiálneho predaja PS4 a Xbox One a začalo sa čoraz viac hovoriť o výkone. Vtedy som to sledoval len kútikom oka, pretože ma to nejako nezaujímalo, hry išli, ako išli a ja som si v pohode hral.
Lenže čoraz viac sa otázka výkonu pretáčala v hernom priemysle, začalo sa čoraz otvorenejšie aj sťažovať na to, že výkon bol slabý už konzola prišla. To bola pre mňa absolútne šokantná informácia. To vážne??? Ukázalo sa, že áno. Ja som bol zmierený s osudom, potichu som čakal na PS5 a dúfal, že príde čo najskôr. Sedemročný cyklus je strašne veľa, to som vedel už dávno, len som tajne dúfal, že výrobcovia myslia na také veci. Ukázalo sa, že nie. Súčasná generácia nemyslela ani na prítomnosť a nie ešte na budúcnosť. Môžeme ďakovať štúdiám, ktoré posúvali hranice týchto mašín každý rok neuveriteľným spôsobom. Prišiel ale čas, kedy to prestalo byť únosné aj pre mňa. V hrách od tretích strán som počítal, že optimalizácia nebude taká dobrá a keď som hral Resident Evil 2, ešte si hovorím, to vydržím. Tá hra na prvej verzii playka proste išla super. Potom ale prišlo Metro a už to začalo byť neúnosné. Stále ale myšlienka, že hry od Sony, ktoré mám skoro všetky, budú proste dobré. Ako veľmi som sa mýlil. Hovorí sa, že z hovna bič neupletieš ale musím povedať, že pár bičov upletených bolo – Uncharted, God of War… No prišiel Days Gone a ja som stratil trpezlivosť. Titul som mal predobjednaný a doteraz som ho neprešiel. Samozrejme kvôli práci a osobnému životu. No posledné dni som si konečne naozaj našiel čas a poviem len toto: však to sa nedá hrať. Hra sa mi páči. Všetko na nej sa mi páči, aj tie chyby, ktoré má. Čo však nemôžem vystáť je, že to seká. A brutálne. Moje staré dobré playko toto proste už nedáva a to je exkluzivita. Ak niekto nevie, dodám, že to nie je posledná, čo má prísť na túto generáciu, tak ako to mám hrať? Neostávalo nič iné. Viem, Xbox One X je silnejší, no na tú konzolu je len jedna hra, kvôli ktorej plačem a to je séria Gears of War. Sony im v tomto ponúklo viac. Som singleplayerový hráč a milovník hier s príbehom. Takže jasná voľba.
Musel som kúpiť ten medzikus, ktorému som sa tak dlho a statočne vyhýbal. Keď ho predstavili, bol som sklamaný, lebo som vedel, že sa novej generácie tak skoro nedočkám, no keď som sa dozvedel, že tento rok to tiež nebude a že budúci až ak tak, tak v decembri… To už bolo moc. Ako mám na tomto hrať, keď to už nevládze? Nijako, museli sme sa rozlúčiť. Určite sa nájdu ľudia, ktorým to stačiť bude. Nenároční hráči. No ja, napriek tomu, že kedysi mi na tom nezáležalo, som sa zmenil. Doba ma zmenila. Videl som, aké je to hrať hry plynule, presne to ja chcem. A ako veľmi, to vám poviem hneď. Doma mám 4K televízor a ja viem, že PS4 Pro nie je žiadny silák (zase raz budúcnosť nikde, len dobiehanie zameškaného), preto som sa tej konzole vyhýbal, považoval som ju za zbytočnú. Takže ešte raz, doma mám 4K TV a nastavené mám Full HD rozlíšenie. Nepotrebujem ultra sofistikovanú grafiku aby som sa bavil (to mi ešte ostalo, uvidíme do kedy), ja si chcem zahrať bez hnusného trhania a sekania, takže všetok ten biedny výkon som namieril na FPS a kašlem na celé 4K. Podľa mňa, kto si kúpi tento stroj aby hral v 4K je naivný. Skúsil som aj to a vydržal som hodinu, keď som to vrátil naspäť.
Hovorím tomu postupné znižovanie nákladov. Tak som nazval túto kúpu. Sony urobilo to, že hodilo na trh slabučký stroj (okej, stále silnejší ako to urobil Microsoft). Po pár rokoch, namiesto toho, aby urobilo novú generáciu, urobili chabý upgrade, aby dobehli štandard, ktorý tu bol rok predtým, ako konzolu pustili na trh. Však 1080 60FPS už mával z diaľky 4K 60FPS, keď PS4 Pro prišla. Čo to znamená? Dokopy sa predalo už viac ako 100 miliónov kusov PS4. Schválne, koľko z nich už teraz čaká nedočkavo ale vytrvalo (na rozdiel odo mňa) na novú, lebo majú veľkú a skvelú knižnicu hier, ktorú by radi hrávali aj naďalej, len možno plynulejšie? Nedovolím si tipovať. Viem však jedno – nová generácia podľa všetkého na budúcnosť myslí. V praxi – súčasné hry potrebujú na stabilné 4K 60FPS výkon 8Teraflopu. PS4 prvá verzia mala 1.82 (na smiech) a PS4 Pro má 4.2 (znova na smiech). PlayStation 5 by mala mať niekde od 11-14 Teraflopu. Nie je to veľa, no už je tam priestor, tak verím, že to nejaký ten čas vydrží. Možno nebude potreba PS5 Pro, čo by som bol veľmi rád…
Tento text je subjektívnym názorom autora a nereprezentuje názor celej redakcie, alebo webu Gamesite.sk.