(Nie veľmi) Smart Delivery – alebo keď je niečo viac ako „iba marketing“

(Nie veľmi) Smart Delivery – alebo keď je niečo viac ako „iba marketing“

 

Vznešený názov, ktorý funguje.

Tento text je subjektívnym názorom autora a nereprezentuje názor celej redakcie, alebo webu Gamesite.sk.

Je celkom bežné, že spoločnosti sa snažia marketingovo označiť svoje funkcie a možnosti, aj keď pri druhom pohľade je zrejmé, že ide o niečo celkom bežné. Marketingový názov Emotion engine pre Playstation 2 naznačoval, že ide o čip, ktorý nám v hlave vypáli dieru z ohúrenia. A nie len ten. Takýchto marketingových názvov je hromada. Adaptive Triggers, Haptic Feedback, Tempest Audio, Velocity Architecture atď atď.

Nie vždy sa však za takýmito vznešenými názvami nachádza niečo s reálnym prínosom pre hráča. A presne tak to vyzeralo v minulom roku, keď Microsoft ohlásil iniciatívu Smart Delivery, ktorá sa mala postarať o to, že vždy hráte tú verziu hry, ktorá je najvhodnejšia pre vašu konzolu. Všetko malo byť urobené na pozadí, bez toho, aby ste sa o niečo starali. Lenže nakoľko aj Microsoft má rád vznešené názvy, tak sa javilo, že Redmondská spoločnosť sa snaží predať niečo, čo je vlastne upgrade systém cross-gen hier a chváli sa...vlastne ničím. Sony totiž tiež oznámilo upgrady na next-gen zdarma a tí sa obišli bez podobného pomenovania.

Skepticizmus bol určite na mieste (pozdravujem kolegu Jana). Dokonca aj ja som bol skeptický, pretože viem, že Microsoft sa snaží často takto marketingovo predávať veci, ktoré si to nezaslúžia. Nič to...počkáme si na výsledky.

Sme niekoľko mesiacov po vydaní nových konzol a úprimne si Smart Delivery neviem vynachváliť. Microsoft totiž pripravil systém upgradov na next-gen, ktorý je neviditeľný pre hráča a hlavne funguje. A že to nebol iba marketingový predaj, to som sa presvedčil v posledných týždňoch.

Totižto, pred nejakým časom vyšiel next-gen upgrade na hru Crash Bandicoot 4: It’s About Time. Ten mohli získať zdarma všetci majitelia hry na starej konzole a sľuboval vyššie rozlíšenie, stabilnejší framerate a rýchlejšie načítavanie levelov. Takže. Čo spravil Xbox hráč? Zapol konzolu, hra sa aktualizovala na nové verziu a spustil hru.

Čo spravil hráč na Playstation 5? Pravdepodobne celý víkend nadával, pretože upgrade na next-gen verziu nefungoval. Hráči totiž z Playstation Store nevedeli získať next-gen verziu napriek tomu, že disponovali verziou pre staré konzoly. Po niekoľkých dňoch síce Activision problém vyriešil, no úprimne, takto si fungovanie upgrade systému nepredstavujem a navyše, to nebol jediný prípad.

Ešte efektívnejší sa však systém ukázal po vydaní next-gen verzie Marvel’s Avengers a to až do takej podoby, že sa z toho stalo memečko. Takže ešte raz. Vyšiel next-gen upgrade a Xbox hráč si zapol konzolu, hra sa upgradovala a hotovo. Zapol a hral tam, kde pri Xbox One verzii skončil.

Playstation hráč?

  1. Najprv si musel stiahnuť Playstation 5 verziu hry, no nemohol zmazať Playstation 4 verziu hry, ktorú si musel updatovať s najnovším patchom. Hráč teda na prenos uloženej pozície musel mať nainštalované dve verzie jednej hry.
  2. Následne musel hráč na Playstation 5 zapnúť Playstation 4 verziu hry Marvel’s Avengers a v menu si vybrať možnosť uploadu uložených hier do Playstation 5 verzie Marvel’s Avengers
  3. Potom musel zapnúť Playstation 5 verziu a stiahnuť si uloženú hru z Playstation 4 verzie hry a až následne mohol zmazať Playstation 4 verziu hry

A teraz ma neberte v zlom, lebo už vidím ako sa v komentároch píše o fanboyoch a o tom, že sa robí z komára somára. No úprimne, mne je z toho trochu do smiechu. Nerozumiem, prečo je pre Sony taký problém vytvoriť pre vývojárov jednoduchý a efektívny systém prenášania uložených pozícií medzi jednotlivými verziami hry. Nerozumiem, prečo vám vôbec Playstation 5 konzola dovolí stiahnuť Playstation 4 verziu hry v prípade, keď je dostupná next-gen verzia.

Časť viny samozrejme leží aj na štúdiu Crystal Dynamics, pretože mi uniká, prečo live service hra ako Marvel’s Avengers neukladá svoje uložené pozície na serveroch ako Destiny 2. No aj tak.

Fascinujúce na tom je, že o Smart Delivery sa ani nemusí písať, pretože je to plne na pozadí a funguje to. A človek nevie dokonale oceniť to čo funguje až do momentu kedy to nemá.

A ak si zoberiem, že ešte donedávna som fungoval s konzolami Xbox Series X v jednej izbe a Xbox One X v druhej izbe, tak za predpokladu, že by Smart Delivery nefungoval, tak by som asi prišiel o všetky vlasy na hlave. Pretože po každom zahraní hry na jednej konzole by som musel manuále uploadovať uložené hry, aby som ich mal pripravené na druhej konzole. Čo je v roku 2021 celkom šialené.

A uvedomujem si, že málo ľudí funguje v tomto podobne ako ja. A že vlastne sa to týka iba vybraných cross-gen hier. No faktom je, že vzhľadom na to, aké miliardy Sony na Playstation trhá, tak by sa mohli venovať aj drobnostiam, ktoré robia život hráča pohodlným. A nie im aktívne hádzať polená pod nohy

Páči sa Vám tento článok? Zdieľajte ho!

 
 
 
 
 

Sledujte nás

Gamesite.sk
Zoznam.sk