RECENZIA: Xenoblade Chronicles 3 je výborné JRPG, no kvalít dvojky nedosahuje

Keď bol ohlásený tretí diel Xenoblade Chronicles, len sťažka som skrýval nadšenie. Niežeby bola táto séria mojou najobľúbenejšou, to nie, ale vzhľadom na to, že druhý diel mal tak fantastický level design, pre ktorý som si ho zamiloval, nevedel som si predstaviť, čím by ho v pokračovaní ešte mohli vylepšiť a ako by ho mohli posunúť ešte ďalej – no chcel som byť toho svedkom. Boli to vzrušujúce momenty plné predstáv o tých krásnych nových svetoch určených na prieskum, plné nádherných architektúr miest určených na pokochanie sa, a plné umne navrhnutých prostredí, ktoré by vás neustále prekvapovali.

RECENZIA: Mario Strikers: Battle League - Existuje šport, v ktorom by tento taliansky inštalatér nevynikal?

Svet mal prvýkrát možnosť vidieť postavičku inštalatéra Super Maria (vtedy ešte ako bezmenného Jumpmana) v arkádovom hite Donkey Kong v roku 1981. Rýchlo si získal srdcia fanúšikov a s príchodom Super Mario Bros muselo byť všetkým jasné, že o ňom nepočujú naposledy. Nikto vtedy asi neveril, že sa stane značkou, ktorá bude predávať hry ešte aj o 40 rokov neskôr, no vidíme, ako to dopadlo. Za štyri dekády stihol Mario robiť vo videohrách všetko, čo vám napadne. Okrem toho, že zachránil princeznú z hradu, pretekal na motokárach, zúčastnil sa olympiády, bol lekárom, so zbraňou v ruke vraždil diabolských králikov, bojoval proti svojmu diabolskému náprotivku Wariovi a preskúmal asi každý kúsok sveta či vesmíru. Jeho ďalšou métou je celovečerný film, kde mu svoj hlas prepožičal Chris Pratt.

RECENZIA: Kirby and the Forgotten Land - je novou kvalitnou plošinovkou od Nintenda

Keď som recenzoval Kirbyho naposledy (konkrétne to pred troma rokmi bolo Kirby’s Extra Epic Yam), svoju recenziu som poňal tak trocha experimentálne. Hra bola skrz-naskrz priemerná a málo zaujímavá, aby som sa preto pri písaní neunudil, rozhodol som sa ju napísať vo forme básničky. Keď sa na ňu pozerám dnes, nemôžem si nepovedať, že ten experiment skrátka vyšiel. Je milá, dokáže byť vtipná a celkovo je taká iná. Ono občas asi fakt netreba váhať a je treba popustiť uzdu spontánnosti, aby z toho vyšlo niečo nie až tak veľmi vídané.

RECENZIA: Shin Megami Tensei V je brutálne JRPG len pre tých najodolnejších

Shin Megami Tensei je jedna z tých mála role-playing sérií, ktoré majú už od svojho prvého dielu značnú zlovestnú atmosféru. Súboje anjelov a démonov, neba a pekla, kresťanský fundamentalizmus, budhistický špiritizmus, Satan a Boh, to sú témy, ku ktorým sa séria vždy skláňa. Pritom ich ešte okoreňuje post-apokalyptickými víziami, svetom na pokraji úplného kolapsu, obskúrnymi vraždami či ľudskou chamtivosťou, aby sa hráči pri hraní týchto titulov cítili nesvoji a často aj úplne znechutení z toho, čo vidia. Nie, hry Shin Megami Tensei sa to nesnažia robiť explicitnými obrazmi násilia ako napríklad taký Resident Evil, tieto tituly totiž idú predovšetkým po psychike. Chcú sa zavŕtať do mozgov hráčov a zotrvať tam počas celej doby strávenej s nimi.

RECENZIA: Metroid Dread je nová klasika žánru s brilantným dizajnom a pohlcujúcou akciou

Vedeli ste o tom, že Metroid Dread je priame pokračovanie vyše 15 rokoch starej hry Metroid Fusion z handheldu Game Boy Advance? Tento titul má zaujímavú históriu. Metroid Dread mal pôvodne vyjsť na Nintendo DS dva roky po predchodcovi, avšak vízia tvorcov nemohla byť naplnená, keďže Nintendo DS jednoducho nebolo dostatočne výkonné. Z nejakého dôvodu však Nintendo ignorovalo svoje nasledujúce konzoly, čiže Wii, 3DS a Wii U, a zelenú dalo pokračovaniu až päť rokov po vydaní Nintendo Switch a to aj napriek tomu, že séria bola obzvlášť za čias Wii veľmi obľúbená. Na Wii totiž vyšli hneď štyri Metroid hry.

RECENZIA: Mario Golf: Super Rush je z núdze cnosť s niekoľkými dobrými momentmi

Ak by som mal Mario Golf: Super Rush opísať dvoma slovami, boli by to nepochybne tieto: nevyužitý potenciál. Dôvod? Hra robí mnohé veci zle, niektoré zbytočne a niektoré nerobí vôbec, pričom námet je taký skvelý. Mario Golf: Super Rush mi popravde pripadá ako na rýchlo zhotovená hra, ktorej vývoj bol z minúty na minútu zahájený vtedy, keď si Nintendo uvedomilo, že už dlhý čas nevydalo svoju exkluzivitu na Nintendo Switch, a tak bolo treba čo najrýchlejšie vyplniť prázdne miesto. A taký je aj výsledok.

RECENZIA: Shin Megami Tensei III sa predstavuje moderným hráčom bohužiaľ len v priemernom remasteri

„Slyšte, učeníci, pretože ja vydávam svedectvo o úsvitu deštrukcie čakajúcu Tri ríše. Keď bubny Samsary zarezonujú svetom, Palác východu – zahalený žiarivým svetlom – zaspí v Lone. Všetci, ktorí žijú, zhynú; ich červené duše previnenia započnú vzostup démonov. A hľa, tí, ktorí zočia to veľké mystérium, postavia sa pred Lotos duší a vyslovia Slovo dôvodu; taký je to zákon stvorenia. Tak je to napísané...“

RECENZIA: Monster Hunter Rise - Ulov príšeru, aby si ju v jej kabáte ulovil opäť

Monster Hunter Rise bol najočakávanejším titulom na Switch v roku 2021. Nintendo si hráčov dôkladne pripravilo špeciálnym demom, v ktorom boli dostupné tri príšery a zástupca každej zbrane. Už táto skúšobná verzia rozvírila vodu a novými mechanizmami spustila vlnu kontroverzie medzi ostrieľanými MonHun hráčmi.

RECENZIA: New Pokémon Snap - Nachystajte foťáky, pretože v New Pokémon Snap gotta photo ‘em all! A bude vás to baviť!

Legendy často ožívajú... Ak po rokoch ožije niečo, čo bolo dávno pradávno uctievané ako modla, môže to prirodzene dopadnúť len dvojako – buď to bude ako modla uctievané aj naďalej, tentokrát s celou úplne novou generáciou, alebo to dopadne zle a vy sa pískajúc otočíte na päte tváriac sa, že sa vás to samozrejme netýka. Veď vy by ste predsa nikdy nezbožňovali niečo také absurdné, že nie?

RECENZIA: Bravely Default II je na jej vlastnú škodu až príliš tradičným JRPG recenzia

Hráčom je už oddávna známe, že pekné pozlátko ešte dobrú hru nerobí. Aj tá najkrajšia grafika sa predsa skôr či neskôr opozerá, a tak všeobecne nemôžeme tvrdiť, že práve ona drží hráčov pri hrách až do ich konca. Nie, za tým stoja predovšetkým zaujímavá a nové prvky prinášajúca hrateľnosť a, samozrejme, aj dobre napísaný a pútavý príbeh. Ak však z týchto dvoch začína jeden škrípať, hra má postarané o problémy. A presne do takýchto problémov sa dostalo Bravely Default II.

RECENZIA: Blue Fire - Souls-like v Zelda kabáte

Je fascinujúce, ako niektoré žánre aj napriek tomu, že sú najskôr záležitosťou iba úzkej skupiny ľudí, masívne prerazia do mainstreamu. Nemá zmysel vás tu nudiť výletom do histórie, koniec-koncov, v školách sa historické a prehistorické veci učia na dennom poriadku, preto prejdem rovno k veci. Reč je totiž o subžánri souls-like, ktorý na nás dnes vyskakuje prakticky z každej druhej hry. Máme tu metroidvánie rezané souls-likeom, plošinovky s brutálnou souls-like obťažnosťou, a aj rogue-like tituly môžu svojim konceptom vďačiť len a len onomu subžánru. Témou dnešnej besedy je preto – bez prekvapenia – ďalší podobný žánrový kokteil, ktorý mixuje onen soul-like s prvkami videnými u Legendy ZeldaTM . Ako tento nesporne zaujímavý guláš dopadol, o tom sa dočítate na nasledujúcich riadkoch.

RECENZIA: Cultist Simulator: Initiate Edition - Podrobný návod, ako založiť kult

Veľké AAA tituly sa posledné roky snažia o čo najrealistickejší zážitok z hry. Dokonalú fyziku, vierohodný stereo zvuk, ktorý vám dá pocit, že ste na bojovom poli, no hyperrealistický zážitok môže priniesť aj nenápadný indie kúsok, ktorý vás donúti premýšľať presne tak, ako keby ste boli hlavnou postavou v hre. Keď som skúsil Cultist Simulator prvýkrát, po štvorhodinovom záťahu som bol smädný, hladný a okolo stola som mal množstvo strohých poznámok o chaotických snoch, prastarých knihách a čudesných indivíduách. Pred spaním som rozmýšľal nad tým, akú farbu má vesmír a ako preniesť lampáš do svojich snov, aby mi pomohol prekonať temnotu mysle.

RECENZIA: Super Mario 3D All-Stars - Kto sfúkne 35 sviečok?

Postava Super Mario lemuje väčšiu časť mojich stále bohatých spomienok na detstvo a nemenej aj proces dospievania. Verím, že po boku kvalitného psychológa, vzdelaného v umení hypnózy, by sa tieto spomienky dali ešte o riadny kus prehĺbiť, avšak, už tak by to bolo zbytočné, keďže onen ikonický inštalatér s talianskymi koreňmi ostane pre mňa už navždy synonymom pohody a ničím nerušenej zábavy. Po jeho boku som prešiel otravným procesom školskej socializácie a akonáhle som zamával na rozlúčku všetkým tým ošarpaným budovám plným stratených deciek, moje prvé myšlienky zablúdili zase späť k videohernej kultúre. Hrám, a zvlášť produkcii spoločnosti Nintendo, vlastne dnes vďačím za fakt, že sa zo mňa stal publicista na rôznych úrovniach a rovnako tak som vďačný za častú príležitosť spomínať prostredníctvom písmen v mnou publikovaných retro článkoch. Dnes sa však spoločne vrátime do minulosti v úplne inom rozpoložení, keďže nedávno nám na scénu dorazila zhmotnená špekulácia – ako som si to interne pomenoval, a to exkluzívne na Nintendo Switch. Skutočnosť, že populárna japonská spoločnosť Nintendo pripravuje návrat pre mnohé svoje ikonické produkcie nad nami poletovala dávno pred tým, než vôbec prišlo na odhalenie Super Mario 3D All-Stars, avšak všetko sa v tomto prípade účelovo tajilo hlavne na základe neuveriteľného výročia existencie samotnej série Super Mario Bros. Pretože to bola práve táto herná legenda, ktorá nedávno sfúkla tridsaťpäť sviečok na poriadne sladkej torte a pre nás, jej milovníkov, to znamenalo jeden poriadne šťavnatý darček.

RECENZIA: Paper Mario: The Origami King je ďalšia úžasná pecka od Nintenda

Kde bolo, tam bolo, bola raz jedna krajina s veľkým hradom, postavičkami vystrihnutými z papiera a veľkým zlým Marošom, ktorý musel vykradnúť úvod svojej vlastnej recenzie na Trine 4: The Nightmare Prince, aby vôbec vedel, ako začať so svojou najnovšou recenziou. Ah, ten nedostatok inšpirácie! Krajina je to krásna – plná zelene, vtáčikov a čarovných bytostí. Okrem obyvateľov rozličných tvarov a veľkostí v nej žijú aj dvaja inštalatéri (o ktorých ste už, mimochodom, možno počuli) – Mario a Luigi. Práve oni prichádzajú vo svojej najnovšej hre na pozvanie princeznej Peach na Origami festival, kde sa začne to najbláznivejšie dobrodružstvo ich životov.