RECENZIA: Super Mario 3D All-Stars - Kto sfúkne 35 sviečok?

RECENZIA: Super Mario 3D All-Stars - Kto sfúkne 35 sviečok?

 

Postava Super Mario lemuje väčšiu časť mojich stále bohatých spomienok na detstvo a nemenej aj proces dospievania. Verím, že po boku kvalitného psychológa, vzdelaného v umení hypnózy, by sa tieto spomienky dali ešte o riadny kus prehĺbiť, avšak, už tak by to bolo zbytočné, keďže onen ikonický inštalatér s talianskymi koreňmi ostane pre mňa už navždy synonymom pohody a ničím nerušenej zábavy. Po jeho boku som prešiel otravným procesom školskej socializácie a akonáhle som zamával na rozlúčku všetkým tým ošarpaným budovám plným stratených deciek, moje prvé myšlienky zablúdili zase späť k videohernej kultúre. Hrám, a zvlášť produkcii spoločnosti Nintendo, vlastne dnes vďačím za fakt, že sa zo mňa stal publicista na rôznych úrovniach a rovnako tak som vďačný za častú príležitosť spomínať prostredníctvom písmen v mnou publikovaných retro článkoch. Dnes sa však spoločne vrátime do minulosti v úplne inom rozpoložení, keďže nedávno nám na scénu dorazila zhmotnená špekulácia – ako som si to interne pomenoval, a to exkluzívne na Nintendo Switch. Skutočnosť, že populárna japonská spoločnosť Nintendo pripravuje návrat pre mnohé svoje ikonické produkcie nad nami poletovala dávno pred tým, než vôbec prišlo na odhalenie Super Mario 3D All-Stars, avšak všetko sa v tomto prípade účelovo tajilo hlavne na základe neuveriteľného výročia existencie samotnej série Super Mario Bros. Pretože to bola práve táto herná legenda, ktorá nedávno sfúkla tridsaťpäť sviečok na poriadne sladkej torte a pre nás, jej milovníkov, to znamenalo jeden poriadne šťavnatý darček.

Nintendo nám do úhľadne zabaleného balíčka strčilo trio vybraných projektov zo série dobrodružstiev ich maskota Super Maria. Keď sa letmo pozrieme na skutočnosť, že regulárnych 2D alebo 3D hopsačiek s jeho menom sa za ten dlhý čas urodilo viac než dvadsať, a to tam zámerne nerátam nejaké väčšie alebo menšie odbočky, tak sa producenti projektu Super Mario 3D All-Stars sotva mohli zavďačiť úplne všetkým hráčom po celom svete. Z môjho pohľadu však výber ako taký dopadol náramne dobre. Ostatne, hneď prvou hrou v tejto lákavej bonboniére je kultový Super Mario 64, ktorý mal svoju premiéru ešte v roku 1996. V tom čase, a po boku prichádzajúcej konzole Nintendo 64, znamenal tento prerod klasickej plošinovky z druhého rozmeru na tretí niečo unikátne a špeciálne, s čím sa legendárny dizajnér a vizionár Shigeru Miyamoto dokázal popasovať so cťou. Nielen že hrateľnosť ako taká týmto výrazným technickým skokom neutrpela ani jeden zásadný šrám, ale, naopak, sa z pomerne priamočiarej 2D hry razom stalo neuveriteľne komplexné divadlo. Aj keď sa z dlhodobého hľadiska spomínaná konzola nedá označiť za suverénneho víťaza danej éry domáceho hardvéru ako takého, ostala po nej poriadne tučná nádielka dnes už kultových značiek a práve Super Mario 64 do tejto definície plne zapadá. V prípade novej verzie pre Switch sa vám hra po technickej stránke jemne zaostrí, a to v rozlíšení 720p, nech už sa rozprávame o handheld režime alebo hraní priamo na televíznej obrazovke. Osobne som túto konkrétnu časť prešiel toľkokrát, že by ste si možno mysleli, ako na ňu počas testu hodím jeden mohutný bobok, avšak opak je pravdou.

Legendy nestarnú

Super Mario 64 je dodnes materiálom vhodným do tých vyššie spomínaných školských lavíc, keďže po stránke komplexnosti ponúka neskutočné množstvo variácií ako sa realizovať a zároveň nestratiť kontakt s možnosťami hry samotnej. Hlavným dejiskom je v tomto prípade kráľovský zámok unesenej princeznej Peach, po ktorom sú rozosiate čarovné obrazy ako istá metafora prechodu do iných svetov. V ich útrobách sa skrýva dovedna 120 zlatých hviezdičiek, ktorých získanie podlieha vašej túžbe rozlúštiť niekoľko záhadných tajomstiev, ale hlavne motivácii objaviť všetko skryté a prekonať každú prekážku v komplexnom level dizajne. Apropo, dizajn samotných levelov je o to viac čarovný, keďže nikoho nenúti ostávať v danej úrovni dlhšie, než je v zmysle dejovej linky nutné, ale akonáhle sa niekomu konkrétna úroveň zapáči, môže v nej zotrvať a pátrať po stratených hviezdach aj niekoľko hodín – to je geniálne majstrovstvo Shigeru Miyamota. Obsah z roku 1996 sa s obsahom v tom aktuálnom kalendári nijako nezráža a ak sa niečo reálne upravovalo, tak jedine schéma ovládania, ktorú vývojári musel jemne uspôsobiť súčasným potrebám a majiteľom konzole Switch. Osobne si síce myslím, že práve hra takéhoto formátu by si zaslúžila o trochu viac invencie a možno aj nejaký ten doteraz nepublikovaný bonus, ale napriek tomu všetkénmu ide o dôstojné pripomenutie si legendárnej, ba priam ikonickej 3D plošinovky súčasnej sorte konzumentov.

Druhou značkou v tejto výročnej kolekcii je projekt Super Mario Sunshine. Jeho debut prišiel v roku 2002 a fakticky išlo o priameho nasledovníka série po vyššie riešenom dieli Super Mario 64. Ako aj v jeho prípade, tak aj v prípade podtitulu Sunshine sa vydaním tejto plošinovky snažilo Nintendo výrazne podporiť predajnosť ich novej generácie hardvéru s originálnym názvom, ale aj dizajnom, teda systému Nintendo GameCube. Fialovomodrá kocka, rovnako ako svojho času Nintendo 64, zasiahla aj do môjho života a dodnes si spomínam na to žalostne malé množstvo titulov, ktoré sme v prvom roku jeho existencie museli s týmto hardvérom pretrpieť. V jeho závere však prišiel práve nový diel Super Maria a človek ako po údere facky zabudol na všetko negatívne. Tam, kde sa mozog Miyamota pri tvorbe Maria 64 len zahrieval a hľadal ideálne spojnice medzi 2D a 3D svetom, už o šesť rokov neskôr naplno chrlil nekonvenčné nápady, z ktorých sa v tomto žánre sotva bojaschopnej konkurencii ani len nesnívalo. A o čom že ten poriadne slnečný prívlastok vlastne pojednáva? Super Mario Sunshine je príbehom jednej nepodarenej dovolenky, kde sa Mario chystá absolvovať mesiac ničnerobenia na tropickom ostrove Delfino, ale ešte než lietadlo aerolínií spoločnosti Toad s.r.o. posadí kolesá do horúceho piesku, na obzore je jedna veľká ekologická katastrofa. Ako to už tak býva, jediným hrdinom v okolí je práve náš skúsený inštalatér a keďže na vyriešenie problémov už dávno nestačí skočiť na hlavu korytnačke alebo chytiť za chvost drzého draka v pokročilom štádiu obezity, hlavnou pointou ako začať postupnú likvidáciu všetkých prekážok okolo seba je v tomto prípade vodná pumpa.

Potrebujem vyťahať žumpu

Pomocou naberania krištáľovo čistej vodičky a jej aplikovania na znečistené plochy ostrova sa hráč snaží vyriešiť mnohé puzzle hádanky, ako aj odstrániť všetky vrstvy agresívnych nepriateľov. V istom momente si môžeme všimnúť príklon k filozofii, akú Miyamoto použil už v predchádzajúcom dieli série, cez to všetko sa však Sunshine stal tŕňom v oku pre mnohých hráčov po celom svete. Problémom sa totižto stala často chaotická kamera a nie vždy dokonalo fungujúce zameriavanie cieľov, na ktoré smerujete prúdy vody. S týmto vám ani nová verzia v kolekcii Super Mario 3D All-Stars nijako zásadne nepomôže a jediná šanca, ako sa s daným dielom čo najlepšie zžiť, je venovať mu dlhé hodiny hrania a neodbiehať od neho po krátkej vlne akejkoľvek frustrácie. Bola by to totižto veľká chyba, keďže tak ako Super Mario 64, aj Super Mario Sunshine dokáže vašu myseľ opantať obrovskou porciou magických nápadov a čistokrvnej zábavy. Po technickej stránke sa ostrov Delfino roztiahol do plne širokouhlého obrazu, kde v handheld režime beží na 720p a, naopak, v doku po pripojení k televízoru dokáže zo seba dostať 1080p. Na súčasné pomery hra síce vykazuje stále nepopierateľný zub času, ale ak sa dokážete nad tento fakt povzniesť, odmenou vám bude viac než dvadsať hodín príjemných zážitkov.

Záverečnou, ale koncepčne asi najambicióznejšou bodkou ostáva dnes trinásť rokov starý Super Mario Galaxy. V zmysle autorského tímu sa tu pomaly ale isto mení garnitúra a Shigeru Miyamoto prechádza, tak ako u Sunshine, naplno do pozície producenta a hlavnou postavou na režisérskej a dizajnérskej stoličke sa definitívne stáva Yoshiaki Koizumi. Jeho schopnosť uvažovať v správnom Super Mario štýle Nintendo odobrilo príležitosťou vytvoriť v poradí už druhého Maria pre ich fenomenálne úspešnú platformu Wii a dnes už vieme, že sa to nakoniec skutočne podarilo. Inštalatér zahodil pozemskú gravitáciu za hlavu a pomocou čarovných krištáľov zamieril rovno do vesmíru. Tu však v súvislosti so samotnou kolekciou Super Mario 3D All-Stars nastáva menší rozpor, keďže konzola Wii bola celá výhradne postavená na systéme pohybového ovládania a to už pri softvéri pre Switch nepodlieha nejakým striktným reguláciám. Áno, aj tu sa síce nájdu hry, ktoré môžete, ale aj nemusíte riadiť pomocou motion funkcií, ale je ich tak málo, že sú sotva schopné definovať systém ako taký. S návratom Super Mario Galaxy však prichádza niekoľko zmien. Využitím dotykovej obrazovky systému Switch sa simuluje efekt mierenia lomené akcie a ak hráte v doku alebo v takzvanom stolnom režime, máte možnosť pohybového ovládania priamo cez Joy-Con pad alebo bez pohybového prostredníctvom Pro Controlleru. Výber je plne na vás a po tom, ako som sám otestoval všetky dostupné varianty, musím povedať, že ani v tomto prípade sa nie je čoho vyložene obávať. V zmysle technickej stránky navyše hra beží v prenosom moduse na 720p a na TV s 1080p, čím sa dostávame k úplne poslednému bodu tohto textu. Bude sa niesť v jemne negatívnom duchu, keďže spoločnosť Nintendo sa pre vytvorenie kolekcie Super Mario 3D All-Stars rozhodla urobiť dva podivné kroky.

Prvým je využitie interného emulátora, pomocou ktorého celé trio Super Mario hier rozbehli, čím sa vyhli akejkoľvek snahe priniesť na trh plnohodnotný remake. Druhým, ešte podivnejším rozhodnutím, je pristúpiť k silne limitovanej forme distribúcie. Hra ako taká, a je jedno, či myslíme jej digitálnu alebo fyzickú formu, bude reálne dostupná od dátumu vydania do 31. 3. 2021. Po tomto dátume už ju v žiadnej oficiálnej forme nezoženiete, a preto sa nie je čomu čudovať, že Nintendo svojím rozhodnutím opäť popudilo časť svojich podporovateľov, a vlastne nielen nich. Cez to všetko by si však nikto z majiteľov systému Switch nemal nechať ujsť príležitosť vlastniť toto trio legendárnych 3D plošinoviek, keďže význam ich odkazu ako aj kvalita samotná pretrvávajú viac než len pár mesiacov, počas ktorých sa budú predávať.

Naše hodnotenie

Slávnostná kolekcia s minimom inovácie, ktorej obsahová forma však prevalcuje všetko negatívne.

Klady

  • 3 legendárne hry v jednom
  • separátny soundtrack
  • hrateľnosť
  • geniálny level dizajn

Zápory

  • ide o emuláciu
  • distribučný model

Informácie o hre

Super Mario 3D All-Stars

Super Mario 3D All-Stars 2020

 

  • Platforma: Nintendo Switch
  • Žáner: 3D plošinovka
  • Výrobca: Nintendo
  • Hru na recenzovanie poskytla spoločnosť: Conquest

Trailer ProGamingShop.sk

Korekcia: Zuzana Mladšíková

Páči sa Vám tento článok? Zdieľajte ho!

 
 
 
 
 

Sledujte nás

Gamesite.sk
Zoznam.sk