Recenzie sa začali pomaly objavovať.
Ešte pred dnešným oficiálnym spustením služby Google Stadia mali možnosť rôzne weby a redakcie vypustiť vonku svoje recenzie a prvé dojmy zo služby, ktorú testovali posledné týždne. Samozrejme, lokálne redakcie nebudú mať Stadiu k dispozícii, nakoľko služba nie je u nás vôbec podporovaná, takže si na ňu budeme musieť počkať.
Zatiaľ sa však zdá, že nás neexistencia Stadie na našom trhu nemusí trápiť. Pretože prvé dojmy hovoria jasnou rečou: Google Stadia v súčasnej podobe je vlastne platenou betou (na to, aby ste službu mohli využívať si musíte zakúpiť Founders/Premiere Edition za 129€ a musíte platiť 10€ poplatok mesačne za Stadia Pro). Služba je výrazne nedotiahnutá a aj keď úplný základ v podobe hrania cez cloud spĺňa, je tu obrovské množstvo problémov.
Najprv si teda povedzme, na čom sa redakcie zhodli ako na pozitívnych aspektoch Stadie. V prvom rade je to plynulá možnosť prejsť z hrania na desktope na smartfón, ktorú si prakticky všetci vychvaľujú. Ďalej je to brutálne zníženie nahrávacích časov napríklad pri Destiny 2, kde Paul Tassi z Forbes dokonca prezradil, že sa mu Destiny 2 na Stadii nahráva rýchlejšie ako na jeho Playstation 4 konzole s SSD diskom. Jednotlivé redakcie si taktiež relatívne chvália hranie za ideálnych podmienok na smartfóne so Stadia ovládačom. Ďalším je to, že už nemusíte riešiť inštaláciu, sťahovanie a aktualizáciu hier.
Tam sa však pozitíva končia. Poďme sa pozrieť na to, aké problémy má služba.
Pamätáte si na sľub Googlu o ultimátnom 10,7TFLOP výpočtovom výkone Google Stadia, ktorý poskytne hranie v 4K a 60FPS? Tak tento mýtus bol zbúraný prakticky hneď na začiatku. Napríklad taký Red Dead Redemption 2 funguje na Stadii v 1440p a 30FPS, pričom túto hru dokázala v plnom 4K rozlíšení rozbehnúť aj Xbox One X konzola. A to v oveľa lepšej vizuálnej kvalite.
Oh my lord, Red Dead Redemption 2 on PC looks so bad on Stadia.
— Pixelbuster (@Nitomatta) November 18, 2019
It’s absolutely no contest compared to the Xbox One X and it only uses 44% of the pixel count. Apparently Stadia is 80% faster than XB1X and yet it only runs at 1440p and 30FPS. pic.twitter.com/l2BkRnzaMX
Ďalšou katastrofou je Destiny 2, ktorý síce beží v 60FPS (oproti konzolám, ktoré fungujú v 30FPS), no rozlíšenie je iba 1080p a hra funguje na medium detailoch, čo je veľkým sklamaním.
Destiny 2 on Stadia runs at 1080p (upsampled for 4K), Medium PC Settings https://t.co/Gb3QSlf1na pic.twitter.com/aPKZEFKQ95
— ResetEra NT (@ResetEraNT) November 18, 2019
V 4K/60FPS nedokážu fungovať ani hry ako Shadow of the Tomb Raider a ďalšie, pričom jedna z mála, ktorá splnila sľuby je Stadia exkluzivita Gylt.
Ďalším problémom je input lag, ktorý je prakticky pri každej hre zvýšený o viac ako 40ms a to spôsobuje v niektorých hrách (napríklad spomínaný Destiny 2) problémy. Samostatnou kapitolou je hranie za pomoci klávesnice a myši, ktoré je podľa drvivej väčšiny redakcií doslova nehrateľné a preto prakticky jedinou možnosťou toho, aby ste si hranie na Stadii užili je používanie Stadia gamepadu.
Apropo, Stadia Gamepad. Konsenzus je taký, že ide o skutočne obyčajný gamepad, ktorý trpí niekoľkými problémami (často sa spomínajú tlačidlá A, X, B, Y a triggery), no jeho problémom je cenovka, ktorá je výrazne vyššia ako konkurenčné gamepady (oficiálna predajná cena je 69€). Jedinú výhodu, ktorú prináša je možnosť priameho napojenia na router, čo je pomocou pri boji s input lagom.
Ďalším problémom je fakt, že Stadia sa momentálne nedá využívať cez LTE siete a jedinou možnosťou je hranie cez Wi-Fi, čo značne obmedzuje možnosti testovania počas bežného denného života. Pretože jedna vec je zrejmá. Spoliehanie sa na verejné Wi-Fi siete nie je veľmi dobrým riešením.
Posledným problémom je fakt, že Stadia sa vlastne niektorým ani poriadne nefungovala a to napriek tomu, že ich internet bol ďaleko presahujúci požadovaných 35Mbps o ktorých hovorí spoločnosť Google. Mnohí počas svojich herných sedení narazili na nepríjemný stuttering, alebo artefakty, ktoré sa počas hrania objavovali a to napriek tomu, že hrali za vyslovene ideálnych podmienok.
Aký je teda konsenzus spustenia Google Stadia? Drvivá väčšina redakcií sa zhoduje, že je to produkt, ktorý bol vydaný skôr, ako na to bol pripravený, kde polovica reklamovaných fíčúr vôbec nefunguje a kde bol mýtus o 4K/60FPS hraní na ktoromkoľvek zariadení okamžite zbúraný.
Prečítajte si tiež