Zaujímavá diverzifikácia.
M&A (merger and acquisitions) aktivita v hernom priemysle v roku 2022 dosahuje svoj vrchol. Microsoft je stále v procese kúpy Activision Blizzard, Sony investovalo do niekoľkých štúdií a obohrané klasiky v podobe spoločností Embracer Group a Tencent tiež poriadne investovali. A potom tu máme akvizície o ktorých sa rokovalo, no nedokončili sa, ako napríklad tá týkajúca sa EA.
Vyzerá to však tak, že najbližšia veľká akvizícia v hernom priemysle príde z netradičného miesta. Predstavitelia fondu Savvy Games Group, ktorý spravuje Saudská Arábia a kde sa nachádzajú miliardy ropných peňazí totiž oznámili, že sa chcú stať veľkým hráčom v hernom priemysle a chcú tak učiniť prostredníctvom masívnych investícií.
Za týmto účelom bolo vyčlenených 37,8 miliardy dolárov, pričom 13 miliárd z toho bude použitých „na akvizíciu veľkého herného vydavateľa,“ kde sa spoločnosť stane strategickým partnerom. 18,6 miliardy bude použitých na získanie menšinových podieloch v „niekoľkých kľúčových spoločnostiach,“ 481 miliónov bude investovaných do nádejných projektov v hernom priemysle a 4,8 miliardy do „existujúcich partnerstiev.“
Savvy Games Group je súčasťou PIF (Public Investment Fund) a ten spravuje kráľovská rodiny na čele s Mohammedom bin Salmanom a už v posledných rokoch PIF investoval do viacerých herných spoločností. Vlastní okrem iného 5,01% v spoločnosti Nintendo, 5% vo vydavateľstvách Capcom a Nexon a ďalšie miliardy investovali do spoločností Activision Blizzard, EA, Embracer a Take-Two. Úlohou PIF je diverzifikácia biznisu krajiny, ktorá je v súčasnosti takmer výlučne závislá od vývozu a spracovania ropy.
Saudskoarabský korunný princ Mohammed bin Salman vo svojom vyhlásení uviedol: „Skupina Savvy Games Group je súčasťou našej ambicióznej stratégie, ktorej cieľom je vytvoriť zo Saudskej Arábie do roku 2030 globálne centrum pre sektor hier a e-športu. Využívame nevyužitý potenciál v odvetví esportu a hier na diverzifikáciu nášho hospodárstva, podporu inovácií v tomto odvetví a ďalšie rozširovanie ponuky zábavy a e-športových súťaží v celom kráľovstve.“
Asi najväčšou otázkou bude tých 13 miliárd určených na akvizíciu „veľkého herného vydavateľa.“ Ak by sme mali skúmať súčasný trh, tak EA a Take-Two asi nie sú predmetom debaty, pretože obe spoločnosti majú oveľa vyššiu trhovú hodnotu. Ďalšie vydavateľstvá ako Capcom, Square Enix, Ubisoft, Focus Home a ďalšie by sa však do tejto sumy pohodlne zmestili.