Nikto nechce francúzskeho giganta?
Včera zverejnilo francúzske vydavateľstvo Ubisoft nepríjemnú správu. Aby sme zhrnuli v skratke – predaje hier boli horšie ako sa očakávalo, Skull & Bones bol po šiestykrát odložený a trojica hier bola zrušená. Ubisoft tak čakajú krušné časy uťahovania opaskov a znižovania počtu zamestnancov. Viac však v samostatnom článku.
Preto asi nikoho neprekvapuje, že Ubisoft zvýšil svoju aktivitu v M&A segmente. Čiže francúzske vydavateľstvo buď hľadá strategického investora, alebo spoločnosť, ktorá by Ubisoft rovno odkúpila. Nie je to tak dávno, čo sa súčasný šéf Ubisoftu Yves Guillemot vyjadril, že by sa prípadnej akvizícii nebránil. Zdá sa však, že záujem z opačnej strany nie je.
Redaktor GiantBomb Jeff Grubb totiž na sociálnej sieti Twitter prezradil, že manažment Ubisoftu v posledných mesiacoch oslovil „podobné“ spoločnosti s ponukami na spojenia alebo akvizície, no vo väčšine prípadov sa dočkal iba výsmechu: „Ubisoft už určite navrhoval akvizície a zlúčenia s inými podobnými spoločnosťami a väčšinou sa mu vysmievali. Je to jednoducho príliš ťažkopádne. Jej silnou stránkou bola distribuovaná vývojová štruktúra a tá je teraz albatrosom. Dúfam, že sa pokúsi vydržať, pretože si myslím, že by si mohla udržať viac ľudí, ako keby sa snažila „zoštíhliť“ pre fúzie a akvizície. V každom prípade to však vyzerá pochmúrne. Výroba hier je drsný biznis.“
I hope it tries to ride it out because I think it might hold onto more people than if it tried to „slim down“ for an M&A. Either way, though, it seems grim. Making games is a rough business.
— Grubb (@JeffGrubb) January 11, 2023
Ako Grubb naznačil, problémom Ubisoftu je jeho masívna veľkosť. Ubisoft v súčasnosti zamestnáva viac ako 20 tisíc zamestnancov, čo je mimochodom viac ako giganti typu Activision Blizzard, Electronic Arts, Take-Two a ďalší. Grubb taktiež naznačuje, že Ubisoft má v súčasnosti prakticky iba dve možnosti. Buď situáciu prečká a bude dúfať v lepšie zajtrajšky (samozrejme nie bez vnútorných zásahov a zmien), alebo sa bude snažiť zoštíhliť, aby sa prípadne stal atraktívnejším adeptom pre akvizície alebo zlúčenia. Podobne, ako to v posledných mesiacoch robilo vydavateľstvo Square Enix.
Faktom ale zostáva, že Ubisoft by nutne potreboval masívny komerčný hit a hlavne úspech na poli live service a free-to-play hier. Práve ten totiž Ubisoftu oproti priamej konkurencii (Electronic Arts, Activision Blizzard, Take-Two) chýba.