Najnovšie grafické karty od spoločnosti Nvidia je možné označiť množstvom slov, či fráz. V dnešnej dobe najskôr dvomi slovami – drahé a ťažko dostupné. Jedno im však nemožno uprieť a to je ich výkon. Za týmto výkonom sa však neukrývajú iba pokroky na strane hardvéru, ale aj rad nových a časom odskúšaných softvérových riešení, ktoré spoločnosť Nvidia neustále prináša a vylepšuje. Nestačí predsa len nadizajnovať a vyrobiť grafické karty, ale treba sa postarať aj o to, aby čo najlepšie fungovali.
Nvidia grafické karty série RTX 30 boli predstavené a na trh prišli ešte minulý rok, avšak k ich rozšíreniu v hernej komunite dochádza len pomaly, nakoľko sú vďaka ich výkonu nadmieru obľúbené najmä u ľudí, čo ťažia kryptomeny. Čomu však vďačia za už spomínaný výkon? Tak, ako asi pri všetkom dobrom v živote, ide o kombináciu viacerých faktorov. Spojenie hardvéru postaveného na najnovšej architektúre a šikovného softvéru ponúkajúceho nielen vysokú stabilitu pri hraní aj bežnom používaní, ale aj rozšírené možnosti, ktoré hráčom a profesionálom uľahčujú život. Takmer všetku funkcionalitu, o ktorej si budete v tomto článku môcť prečítať, som si aj na vlastnej koži vyskúšal a to vďaka výkonnej karte Gigabyte RTX 3070 GAMING OC 8G, ktorú nám spoločnosť Gigabyte zapožičala na testovanie a ktorej recenziu môžete nájsť na tomto odkaze.
Po stránke hardvéru sa môžu karty série RTX 30 pochváliť radom vylepšení oproti svojim predchodcom. Po novom sú RTX karty postavené na mikroarchitektúre Ampere, ktorá vymenila starší 12 nm (FinFET) proces za TSMC 7 nm (pri Quadro kartách) a Samsung 8 nm (pri herných kartách). Zmenšenie výrobného procesu nemalo za následok len potenciálne zvýšenie počtu jadier, ale zlepšilo efektívnosť čipov po stránke odberu elektriny. Menší prietok elektriny znamená menšie ohrievanie a vďaka tomu sú nové RTX karty schopné dosahovať lepšie výsledky pri nižších teplotách. Vylepšeniam sa nevyhli ani špeciálne Tensor a RT jadrá, ktoré zabezpečujú AI a Ray Tracing funkcionalitu. A hoci ich môže byť v novších kartách menej ako v sérii 20, vďaka tomu, že ide o tretiu generáciu Tensor a druhú generáciu RT jadier, je ich výkon vyšší ako pri väčšom počte starších jadier. Nvidia RTX karty série 30 tiež prešli zmenou po stránke dizajnu a chladenia, teda aspoň pri takzvaných Founders Edition kartách. Keď boli tieto karty ohlásené, veľa ľudí bolo sprvoti zaskočených nečakanou konfiguráciou ventilátorov, kde sa jeden nachádzal na pravej časti vrchnej strany karty a druhý na spodnej vľavo. Toto rozloženie však dáva veľký zmysel, a hoci sa ho nechytilo veľa „3rd party“ výrobcov, testovanie nezávislých recenzentov potvrdilo jeho efektivitu.
S dobrým hardvérom ide samozrejme ruka v ruke skvelý softvér. Nvidia asi každý mesiac vydáva nové drivery vylepšujúce stabilitu a výkon v najnovších hrách a programoch, no to nie je všetko, čo po softvérovej stránke RTX série 30 ponúka. Medzi prvými musím spomenúť funkcionalitu špecifickú práve pre najnovšie RTX karty.
Medzi tú patrí napríklad Nvidia Reflex, nová technológia, ktorá pri spojení kariet RTX série 30 a vybraných G-Sync monitorov, sľubuje drastické zníženie času odozvy. Čas odozvy, teda „latency“ je v dnešnej dobe 144/165/240/360 Hz monitorov jedným z najväčších strašiakov vášnivých hráčov. Hoci sa monitor môže chváliť nízkou odozvou (často už od 1 ms), rad faktorov môže celkový čas odozvy pri posielaní snímok do monitoru zvýšiť tento čas aj na 30 a viac ms. Hra sa potom môže zdať menej responzívna a benefity rýchleho monitora a silnej grafiky idú von oknom. So zapnutou funkcionalitou Nvidia Reflex je možné znížiť časy odozvy v ideálnych podmienkach aj o viac ako polovicu, čo je už naozaj merateľné a citeľné zlepšenie.
Ďalšou skvelou správou pre milovníkov výkonu je Nvidia DLSS 2.0, funkcia o ktorej sme už spolu s Ray Tracing-om písali v článku zameranom na ich využiteľnosť v titule Cyberpunk 2077. S príchodom prvej generácie RTX kariet, bolo predstavené aj DLSS (Deep Learning Super Sampling), schopnosť nových kariet vykresliť hernú scénu v nižšom rozlíšení a za pomoci AI ju prevzorkovať na väčšie rozlíšenie. Vykresľovanie hry v nižšom rozlíšení a následný softvérový „upscaling“ za pomoci umelej inteligencie síce neznie až tak logicky, no o túto funkcionalitu sa starajú špeciálne Tensor jadrá. To znamená, že bežné jadrá na karte môžu chrliť viac snímok za sekundu, keďže sú v nižšom rozlíšení, a do koncového rozlíšenia ich upravujú samostatné jadrá. Prvá generácia DLSS nebola príliš prevratná, avšak môžem referovať, že zapnutie DLSS 2.0 je naozaj citeľné aj bez straty vizuálnej kvality v hrách. Pri DLSS 2.0 je totiž možné vybrať si špecifickú úroveň, ktorá sadne na rôzne počítače, hry aj hráčov. Napríklad v Cyberpunk 2077 sú na výber štyri rôzne úrovne – Quality, Balance, Performance a Ultra Performance, pri ktorých s mierne klesajúcou kvalitou zobrazenia úmerne stúpa FPS. Bonusom, ktorý hráčov určite zaujme, no ktorý si málokto tak skoro na vlastné oči vyskúša, je, že vďaka DLSS 2.0 a Ultra Performance módu je konečne možné hrať v 8K rozlíšení s jednou grafickou kartou a bez priveľkých ústupkov na poli kvality zobrazenia. Sám stále drvivú väčšinu času hrávam vo FullHD, teda 1080P rozlíšení, prinajlepšom v 2K, takže predstaviť si najnovšie tituly v 8K mi robí trochu problémy. No technológie, ktoré sú dnes pre bežných hráčov ťažko dosiahnuteľné, budú o pár rokov štandardom.
Umelú inteligenciu však Nvidia nevyužíva iba na zvýšenie výkonu. Vďaka programu Nvidia Broadcast si silu umelej inteligencie užijú aj ľudia, ktorí zvyknú streamovať, či využívajú voice chat a videohovory. Nvidia Broadcast toho dokáže naozaj dosť, od možnosti zmeniť pozadie za osobou bez použitia „green screen-u“, cez filtrovanie nechcených zvukov, až po automatické sledovanie osoby, či objektu v zábere a zameranie obrazu naň. Už teda nie je nutné míňať ďalšie peniaze na drahé vybavenie ako zelené pozadie, profesionálne osvetlenie, motorizovaný držiak na kameru, či odhlučňovacie príslušenstvo. Nvidia Broadcast sa o všetko postará.
{embed_video //www.youtube.com/watch?v=GRFjfGH87Dk&feature=emb_logo}
Na záver mi nedá nespomenúť novinky, ktoré sa objavili pomimo najnovších grafických kariet, ale sú stále relevantné. Tieto novinky sa ukrývajú v aplikácii Nvidia GeForce Experience, ktorú väčšina majiteľov Nvidia grafických kariet najčastejšie používa na automatické sťahovanie najnovších driverov. Ďalšia funkcionalita, ktorú GeForce Experience už dlhšie podporuje, je automatická optimalizácia nainštalovaných hier pre čo najlepší herný zážitok a takisto možnosť nahrávať video cez Nvidia Shadowplay. Práve Shadowplay sa dočkal vylepšenia, keď je cezeň možné natáčať aj 8K HDR video bez priveľkého dopadu na výkon počítača. Cez GeForce Experience je však po novom možné aj jednoducho, jedným kliknutím zvýšiť výkon grafickej karty cez možnosť „One-Click Automatic GPU Tuning“ a zmenou prešiel aj „In-Game Monitoring Overlay“, ktorý by mal byť prehľadnejší a pri použití kompatibilných produktov dokáže zobrazovať aj informácie o funkcionalite Nvidia Reflex, teda rýchlosti odozvy.
Tento text asi zakončím myšlienkou, s ktorou bude dúfam súhlasiť väčšina čitateľov. Hardvér od ktoréhokoľvek výrobcu môže byť tým najvýkonnejším, no pre hráčov a dupľom pre profesionálov nebude zaujímavý, pokiaľ ho nesprevádza stabilný a najlepšie aj na funkcionalitu bohatý softvér. Práve optimalizovaný softvér je to, čo dokáže presunúť hardvér z úrovne „dobrý“ na „skvelý“ a spoločnosti Nvidia treba uznať, že sa špičky nedržia len po hardvérovej stránke, ale v mnohých smeroch aj po tej softvérovej.