Investigatívny novinár Jason Schreier prináša svoj report.
Posledný klinec do rakvy, do ktorej je uložená reputácia CD Projektu? Viem, že som melodramatický a trocha aj bulvárny, no pravda je, že CD Projekt to má po fušeráckom prístupe k Cyberpunk 2077 poriadne nahnuté a každý ďalší odhalený kúsok skladačky predstavujúcej vývoj odhaľuje stále temnejšie stránky tejto kedysi mimoriadne obľúbenej poľskej firmy.
Jason Schreier, jeden z najznámejších investigatívnych novinárov, ktorý v súčasnosti píše pre Bloomberg, priniesol svoju správu, v ktorej odhaľuje, že to, čo bolo predvedené v deme v roku 2018, obsahovalo mnoho prvkov, ktoré neboli priamo zakódované v hre ale boli to len narafičené situácie. Napríklad naháňačka na konci bola len obyčajná animácia. Príčinou bolo, že režisér hry Adam Badowski mal dať prednosť ohúreniu hráčov a kritikov pred ďalším financovaním vývoja. CD Projekt v tom čase klamal a zlyhal. Avšak situácia je o to horšia, že takýto prípad už raz nastal a to pri ich prezentácii Zaklínača 3, ktorá obsahovala výnimočne kvalitnú grafiku. Tá v plnej hre nakoniec prítomná nebola. CD Projekt sa vtedy ospravedlnil za klamlivú reklamu a nechal sa počuť, že sa z toho poučia. Teraz je zrejmé, že sa CD Projekt nielen že nepoučil, ale taktiež že zámerne hráčom klamal opäť.
Tento konkrétny trailer mal byť (takmer) celý podvod
Takéto klamlivé prezentácie sme tu už niekoľkokrát mali. Okrem Zaklínača 3 je z tých najznámejších napríklad Anthem, ktoré obsahovalo také elementy hrateľnosti, o ktorých ani samotní vývojári nevedeli, že v hre budú, No Man’s Sky, ktorého autor sa do kamery priamo smial vediac, že klame, respektíve zavádza, Aliens: Colonial Marines, ktorého gameplay demo bolo úplne narafičené alebo aj prvá prezentácia Killzone 2 na PlayStation 3, o ktorej bolo okamžite zrejmé, že to skutočnosť byť nemôže. CD Projekt už teda dávno nie je tým štúdiom, ktoré ide hráčom napred, je úprimné a voči zákazníkom korektné. V súčasnosti je to v podstate úplne bežný herný korporát ako tie najväčšie herné štúdiá ako Ubisoft či EA. So všetkým tým dobrým a zlým čo stelesňujú.
Jason Schreier uvádza, že informácie má z rozhovorov s 20 zamestnancami štúdia, ktorí si ale priali ostať v anonymite. Z ich výpovedí môžeme prekvapivo potvrdiť rôzne posmešné narážky hráčov, že financie šli predovšetkým na Keanu Reevesa. Podľa informácií mali financie skutočne mali ísť na marketing a to na úkor financovania vývoja. Samotný vývoj mal napredovať pomaly, nakoľko CD Projekt počas vývoja hry vyvíjal taktiež aj nové technológie umožňujúce enginu zobrazovať hru v prvej osobe (Zaklínači boli vždy hry snímané z tretej osoby), čím sa vývoj brzdil. Jeden zo zamestnancov to opísal doslova ako riadenie vlaku, pričom koľajnice sú pred vlak ukladané práve v tom momente, ako má cez ne prechádzať vlak. Taktiež bolo potvrdené, že aj keď hra bola ohlásená v roku 2012, jej skutočný vývoj začal o štyri roky neskôr, koncom roku 2016. Dôvod? Celý vývoj bol zresetovaný.
V tom čase totiž prevzal záštitu nad projektom Adam Badowski a ten požadoval prepracovanie príbehu a hrateľnosti. S týmto prístupom nesúhlasilo hneď niekoľko kľúčových vývojárov, ktorí kvôli tomu následne z CD Projekt aj odišli. Jason v článku ďalej uvádza známe informácie o náročných nadčasoch, ktoré napredovaniu hry paradoxne vôbec nepomohli. Keď CD Projekt ohlásil, že hra vyjde 16. júna 2020, vývojári nemali poňatia ako to celé stihnú. V štúdiu sa totiž vzhľadom na stav vývoja hovorilo, že hra vyjde niekedy v roku 2022. To malo za následok, že sa z hry začali škrtať rôzne featúry a svet hry začal zmenšovať, aby sa to celé stihlo dokončiť.
Manažment mal počas konferencií na vývojárov tlačiť, že odklad hry nie je možný a že sa vydanie musí stihnúť do ohlásenia nových konzol PlayStation 5 a Xbox Series X/S. Tvorcovia si uvedomovali, že hra o takej škále a toľkými obyvateľmi bude len sťažka bežať na sedem rokov starých systémoch, no oddelenie manažmentu nepočúvalo námietky, pričom poukazovalo na úspech tretieho Zaklínača. Koncom roka 2019 si napokon aj manažment uvedomil, že hra musí byť odložená a tým došlo k odkladu na september 2020. Avšak v tom čase už naplno udrela pandémia nového koronavírusu a vývojári boli nútení pracovať z vlastných domovov bez prístupu k vývojárskym devkitom old-gen konzol. PS4 a XONE verzie teda nemali mať kde skúšať. Aj napriek tomu si všetci uvedomovali, že hra na týchto platformách má problémy s výkonom.
Pamätáte si, ako CD Projekt ohlásil, že hra dostala status gold? V tom čase testeri stále objavovali kopec závažných chýb a bugov…