Podľa bývalého scenáristu spoločnosti Valve, Cheta Faliszeka, bol šéf firmy Gabe Newell veľmi dobrý v tom, že naschvál „spochybňoval“ rôzne smery vývoja a nútil tak autorov, aby sa nad nimi lepšie zamysleli a nabrali istotu.
Podľa Faliszeka chcel mať skrátka „Gaben“ istotu, že jeho tím nad možnosťou zombie NPC v hre dostatočne premýšľal. Samozrejme, dnes si jednu z najúspešnejších a najobľúbenejších zombie hier bez nemŕtvych ani nevieme predstaviť – veď proti čomu by štvorica preživších v kooperácii bojovala?
Left 4 Dead vyšlo v roku 2008, teda dávno pred úspechom filmovej série Walking Dead. Vtedy boli zombíci hlavne výsadou hororových filmov, a práve o tie sa Newell vo svojej argumentácii opieral. „Raz sme išli na večeru a on do mňa stále hustil, že Noc živých mŕtvych je v skutočnosti o rasizme, Deň mŕtvych a Úsvit mŕtvych sú o konzumerizme…pýtal sa ma teda, o čom je moja hra, môj zombie príbeh,“ spomínal si Faliszek v rozhovore pre YouTube kanál Kiwi Talkz.
Scenárista, ktorý sa podieľal aj na sérii Half-Life či Portal, prirodzene odpovedal, že jeho hra je o individuálnych príbehoch plynúcich z krízy, menovite zombie apokalypsy. Newella to ale nepresvedčilo, píšu servery PC Gamer či VG247, ktoré správu prevzali.
„Spomínam si, že mi povedal: ´Tak nerobme zombíkov. To je hrozne lacné (v angl. znení cheesy, pozn red.).´“
„Vtedy ešte Walking Dead nebolo, takže áno, bolo to lacné. Ako dieťa som ale videl Úsvit mŕtvych na polnočnej premiére a bol som naozaj vystrašený, takže mi to tak neprišlo. Uvedomil som si to až neskor.“
Faliszek dodal, že Gabe Newell nebol proti zombíkom v Left 4 Dead, a nikdy ani neponúkol alternatívne smerovanie hry. Skrátka len spochybňoval a spytoval rozhodnutia vývojárov, čo nakoniec všetkých len utvrdilo v tom, že idú správnou cestou. „Nakoniec sme sa rozhodli aj pre zombie varianty.“
Newell sa vraj Faliszeka pýtal aj na príbeh a opäť to dával do porovnania s filmami. „Chcel som, aby to bol príbeh o chaose, ako spolu komunikujeme v takýchto situáciách, o ľuďoch z ulice, ktorí nemajú celkovú predstavu o situácii. Ale Gabe sa ma pýtal na myšlienku stojacu za hrou.“
„Podľa mňa je v poriadku, ak máte niečo takéto, nejakú hlbšiu ideu, ale pokiaľ ide o L4D, je to skôr na príťaž. Na konci dňa chceme, aby sa hráči rozprávali o tom, ako zachránili kamaráta pred smokerom a nie o tom, ako som, čo ja viem, zachránil Louisa pred príšerou, ktorá chce zničiť všetku technoĺógiu,“ uviedol Faliszek ako príklad.
„Je to o priateľoch, ktorí sa spolu vydajú do chaosu. Mojou obľúbenou recenziou na hru je citácia, že s kamarátmi je L4D dobrou kooperatívnou hrou, ale s cudzími ľuďmi ide o dobrý simulátor toho, ako by zombie apokalypsa asi vyzerala…“
Ak ste niekedy hrali Left 4 Dead s hráčmi cez internet, asi si viete predstaviť, čo dokáže spôsobiť chýbajúca komunikácia či prílišná horlivosť.
Faliszek momentálne pracuje v štúdiu Stray Bombay na vlastnej hre, kooperatívnej strieľačke menom The Anacrusis, ktorá je – v určitých ohľadoch – veľmi podobná Left 4 Dead. Momentálne sa nachádza v predbežnom prístupe na Steame.
Prečítajte si tiež