Ak náhodou hráte Battlefield a pomysleli ste si: „toto je vojenský simulátor, takto určite vojna vyzerá“, nemôžete byť ďalej od pravdy. Arma 3 je hra, ktorá ponúka vojnovú simuláciu, ktorú nikde inde nenájdete. Neveríte? Uveríte! A to hneď po tom, čo okolo vás presviští prvá guľka neznámo odkiaľ a vy sa hodíte za najbližší kameň alebo strom, aby ste mohli opätovať paľbu.
„Prečo sa mám skrývať a hrať sa tu na mačku a myš? Veď vybehnem von a keď ma zabije, tak ma zabije“. Keď ste si kúpili takúto hru, predpokladá sa, že sa chcete priblížiť vojnovej realite a práve o tomto sú boje. Nehovoriac o tom, že vaša eliminácia nepriateľom vedie napríklad k 2-5 minútovému respawnu, alebo respawn nie je dostupný vôbec. To, samozrejme, nie je pravidlom. Doba respawnu a jeho pravidlá záležia od typu misie, módu a obťažnosti misie, ktorú jej tvorca nastavil.
Zabudnite na bezhlavé strieľačky za každým rohom, more akcie a hordy nepriateľov, či už tých reálnych alebo AI. Akcia je fajn a o tom je koniec koncov vojnová hra, avšak tu sa spolu so svojím tímom budete modliť, aby za najbližším kopcom nebola žiadna hliadka (alebo stanovište). Ak hráte v tíme s reálnymi ľuďmi a ste naozaj dobrá partia, môže sa aj z tej najobyčajnejšie vyzerajúcej prestrelky stať ukážkový prepad. Boje veľmi často prebiehajú na veľké vzdialenosti, bežne aj z hrebeňa kopca na druhý. Tu sa ukáže, akí ste strelci. Môžete rovno zabudnúť na strieľanie postojačky. Dokonca aj keď kľačíte, bude streľba na takúto vzdialenosť veľmi náročná. Mód ležania bude v Arme často vás najlepší priateľ, a to či už pri streľbe alebo pri infiltrácii nepriateľských pozícií.
Najlepším príkladom bude to, že po šprinte postojačky netrafíte ani stodolu rovno pred sebou. A to je prípad, keď ste zatiaľ nezranení. Ak vás zasiahne guľka a nejakým zázrakom to prežijete, je veľká šanca, že ste to dostali do ruky, nohy alebo to bol čistý priestrel. V prípade čistého priestrelu bude vaša streľba neovplyvnená, ak však veľmi rýchlo nevyhľadáte pomoc medika, vykrvácate. Avšak po zásahu ruky začnete mať veľké problémy s ovládaním vašej zbrane, a to na akúkoľvek vzdialenosť. V prípade nohy, nedajbože obidvoch, bude vaša mobilita značne obmedzená. V Alphe to síce zatiaľ nie je implementované, ak však nejakým nedopatrením spadnete zo skaly, vaše nohy budú zlomené a vy nebudete schopní ďalšieho pohybu, okrem plazenia sa. Okrem toho je výdrž behu vašej postavy značne limitovaná výbavou, ktorú ste si nahádzali do batohu, preto si trikrát rozmyslíte, či si zoberiete ďalšiu pušku alebo radšej zopár zásobníkov k tomu. Na šialenosti ako šprint do kopca v plnej výbave môžete zabudnúť.
Už po chvíli hrania zistíte, že nemôžete byť všetko naraz a na rad prídu kompromisy. Podľa toho akú rolu si pred začiatkom misie zvolíte, tak sa aj budete musieť správať, inak váš tím ďaleko nezájde. Často sa totiž stáva, že sa k vám napojí medik bez headsetu a nečíta ani chat. Odrazu celý tím vykrváca alebo rovno zomrie, lebo si medik na zemi našiel RPG-čko, guľomet a hrá sa na Ramba. Herných klasov je v hre naozaj požehnane a každý z nich je veľkým prínosom pre tím, ak je správne zvolený pre typ misie, ktorý práve hráte. Novinkou je však pridanie postavy potápača, čím sa univerzum Army rozširuje o infiltrácie z vody. Ako môže potápač pomôcť tímu? Predstavte si situáciu, kde máte obsadiť pobrežný kemp a okolo hliadkuje prieskumná loď s granátometom, ktorá by vám z diaľky narobila veľké problémy, ak by ste priamo zaútočili na kemp. Tu prichádza potápač, ktorý môže spod hladiny zneškodniť motory lode a vyčistiť celú posádku člnu pomocou pušky špeciálne zostrojenej na streľbu vo vode.
Medzi typmi misií nájdete co-op 4 a viacčlenných misií, snažiacich sa o nejaký ten príbeh s hlavnými cieľmi, ale aj masívne co-op misie, kde v skupine ideálne 10-40 ľudí postupne obsadzujete vojenské základne AI, rozmiestnené po celom ostrove. Pomedzi to sa vám vyskytujú vedľajšie misie. Ak ste však človek, čo má rád skôr zrovnávanie si síl, tak pre vás sú pripravené klasicky deathmatch, poprípade team deathmatch. Ak však chcete do akcie zapojiť aj trocha taktiky, môžete sa zapojiť do bojov Wasteland módu, kde ide o naozajstné prežitie a tímovú spoluprácu. Pre tých z vás, ktorý majú radi Battlefield mód Conquest, je pripravená obdoba vo verzii obsadzovania základní rozmiestených po celom ostrove, pričom za získané základne sa vám zvyšuje príjem peňazí, ktoré môžete použiť na nákup vozidiel alebo arzenálu.
Čo sa týka arzenálu a vozidiel v alphe, zatiaľ to nie je nič moc. Dostupných je zopár obrnených vozidiel, štvorkolka, čln a dva základné typy vrtuľníkov. V módoch s veľkou rozlohou mapy budete pravidelným návštevníkom benzínovej pumpy a opravárenského servisu, keďže vozidlá sú výsadou tých najlepších a zvádzajú sa o ne tuhé boje. Nikomu sa predsa nechce bežať pol hodinu cez mapu. Arzenál zbraní je takisto poskromnejší, to však vôbec neuberá na zábave.
Zaujímavosťou sú súboje v noci. Bežne sa stáva, že narazíte do stromu, ktorý je rovno pred vami. Naozajstný skvost zažijete počas súbojov v noci, kde si osvetľujete oblohu a nepriateľov pomocou svetlíc. Efekty svetiel a výbuchov sú totiž spracované naozaj nádherne.
Ak máte obavy, že hra bude pre vás príliš ľahká, tak si rovno pripravte k počítaču vedro na slzy, lebo inteligencia AI je niekedy nepochopiteľná. A to hlavne v nočných prepadoch, keď ani neviete kedy a zrazu sa z vášho prepadu stáva boj v obkľúčení. Problémom je akurát to, že tak isto sú v nočných súbojoch predsa len boti botmi a bez mihnutia oka po vás niekedy strieľajú aj cez koruny stromov, aj keď vy o ich pozícii netušíte. Prestrelky v husto zarastených oblastiach bývajú často nepríjemné ba priam deprimujúce, keď sa silou-mocou za niektorým stromom alebo kameňom snažíte zachytiť čo i len najmenší náznak pohybu.
V tejto fáze Alpha testovania je v podstate celá hra postavená na komunite a vyzerá to tak, že to z väčšej časti tak bude aj v plnej hre. Hra ponúka „vymakaný“ in-game editor, kde si môžete tvoriť svoje vlastné herné módy, misie, alebo si proste len skúšať všetko, čo si len vaše srdce zaželá. Je však vidno, že komunita je zdatná a už aj teraz existuje niekoľko naozaj skvelých módov, ktoré človeka len tak neomrzia.
Herný svet zatiaľ ponúka jeden obrovský ostrov o rozlohe 20km štvorcových, ktorý je však len zlomkom toho, čo bude ponúkať plná hra. Má sa v nej objaviť až okolo 400km štvorcových územia. Prostredie je však rozmanité a ponúka vysoké kopce, úzke úžľabiny alebo dlhé pláže či rozľahlé lesy a tak budete vždy musieť prispôsobiť spôsob boja a dopravy podmienkam krajiny.
Ovládanie hry však môže veľa nováčikov prevalcovať. Na klávesnici skoro neexistuje tlačidlo, ktoré by niečo nerobilo. V hre je naozaj enormne veľa možností (postoje vášho vojaka). Klasicky sme zvyknutí na stoj, kľačanie a ležanie. V Arme 3 okrem troch postojov nájdete asi sedem ďalších postojov, pričom sa z každého ešte môžete nakláňať do strán a keď ležíte, môžete sa prevaľovať zboku nabok, aby ste sa tak vyhli guľkám. Ovládanie vrtuľníkov by ste si radšej mali nacvičiť offline, nikto sa vám totiž nepoďakuje za to, ak sa pokúsite prevŕtať kopec z plne obsadeným priestorom pre pasažierov.
Zhrnutie:
Arma 3 Alpha nie je žiadne obyčajné demo, ktoré si po pár hodinách vyskúšania vypnete s tým pocitom, že ste s ním hotoví. Nato, že je alpha, hra ponúka ohromné množstvo možností a zábavy. Pôsobí dojmom plnohodnotnej hry. Tento pocit, samozrejme, znechucujú občasné bugy. Je však vidieť, že v Bohemia Interactive pracujú na plné obrátky, pretože updaty a patche vychádzajú takmer každý deň. Avšak krásna grafika a sčasti aj stav alpha verzie potrápia pomerne nové mašiny. Ak vás ani to nepresvedčí, tak vás možno presvedčí cena 25 eur za alphu (zároveň dostanete Betu a aj plnú hru pri vydaní).