Company of Heroes. Hra plná kontrastov. Prestrelky medzi jednotkami pôsobili nereálne, vojaci často pôsobili slepým dojmom… Avšak nič to nezmenilo na fakte, že Company of Heroes je jednou z najlepších stratégií z obdobia WW2.
За родину ! за СТАЛИНА ! Вперед !
Netradične by som začal hodnotením grafiky. Oproti prvému dielu je vidieť značný rozdiel, čo sa týka hlavne animácií. Už v prvom diely pôsobili pohyby vojakov a techniky cez prostredie veľmi reálne, avšak v „dvojke“ tieto animácie dostali neuveriteľne plynulejší priebeh a jednotky pôsobia tak, že sú doslova súčasťou daného sveta a nie ako figúrky, behajúce po doske. Textúry sú snáď to jediné, vďaka čomu by som určil, že ide o pokračovateľa CoH série. Niežeby sa od prvého dielu nezmenili, avšak ich art štýl ostal doslova nezmenený. Zmeny sa taktiež dostavili pri efektoch. Explózie, ktoré boli v predošlom diely zobrazené za pomoci 2D spriteov, boli nahradené 3D efektmi. Respektíve sú to možno stále 2D sprites, avšak oproti predchodcovi tieto efekty pôsobia niekoľkonásobne reálnejšie. K tomu, samozrejme, treba zohľadniť aj efekty – blato odlietavajúce od pásov vozidiel, krásne ohne šľahajúce z plameňometov atď. Avšak paradoxom je, že grafika hry pôsobí na prvý pohľad oproti predchodcovi viac rozprávkovo a farebnejšie. Toto bol len prvotný dojem, ktorý sa postupom času veľmi rýchlo vytratil.
Skvelou novinkou je taktiež využívanie prostredia v prospech taktiky. Ploty, ktoré v prvom diely bolo treba s pechotou obiehať, budú po novom preskakované. Taktiež zľadovatená rieka môže poslúžiť ako skvelý mostík. Avšak ľad nie je problém pod tiažou tanku rozbiť. Čo bude nasledovať, je už každému jasné. Taktiež počasie bude určovať vzdialenosť, do ktorej jednotky dovidia. K počasiu patria aj podmienky na zemi. Ak sa budete drať s pechotou vysokým snehom, jej pohyb sa spomalí. Okrem toho však viditeľnosť v poli budú určovať nie len jednotky, ale hlavne prekážky. Z toho vyplýva, že tank skrytý za vysokou stenou bude môcť poslúžiť ako dokonalý prostriedok prepadu.
Čo sa týka jednotiek, zmeny sa dostavilo hlavne u arzenálu techniky. V hre sa vyskytnú klasické nemecké polopásové vozidlá a pechota ako „Grenadier“ a „Panzergrenadier“. Okrem toho sa však do hry dostanú aj jednotky, ktoré v známejších hrách možno stretnúť len náhodne. Nemcom sa do výzbroje dostane napríklad aj ťažké delo Elefant alebo menej známa verzia dela StuG III s krátkou hlavňou. Taktiež sa pri pechote objavia novinky, napríklad historické oddiely takzvaných Osttruppen, čo boli dobrovoľníci z okupovaných oblastí Sovietskeho zväzu. Čo sa týka červenej armády, Katyushe a T34, Gvardiya, branecké a trestanecké čaty, tanky KV, 122mm mínomety, IL-2… Všetko, čo si každý jeden priaznivec východného frontu môže na bojisku želať. Aj pri Sovietoch zohľadnili históriu, a tak sa v ruskom arzenáli objavia i vozidlá americkej výroby. V hre sa nevyskytnú po novom ani štatistiky, určujúce silu, ktorú má daná jednotka proti pechote, vozidlám, budovám alebo proti tankom. V Company of Heroes sú tieto číselne údaje nahradené krátkym popisom o jednotke, v ktorom je zohľadnená ich efektívnosť proti vybraním typom jednotiek.
Bojisko, priebeh bojov a výstavba sú oproti jednotke nezmenené, teda začínate s jednou budovou vo svojej „základni“. Z nej budete postupne expandovať a obsadzovať jednotlivé územia. Zaujímavou zmenou sú kontrolné body, ktoré budú po novom generovať aj muníciu i palivo. Následnou dostavbou „Ammo/Fuel Depot“ rozhodnete o tom, z ktorej z týchto surovín budete mať nadprodukciu. Boje sú potom ovplyvnené podmienkami prostredia.
Z toho mála, čo bolo zatiaľ v Company of Heroes 2 na preview ponúknuté, hodnotím všetko pozitívne. Preto každému znalému CoH hráčovi odkazujem len jedno: tešte sa, o chvíľu to tu máme. Kvality sa nám určite dostane.