Na tohtoročnú FIFU, som sa ako zarytý PC hráč veľmi tešil. Autori totiž ohlásili, že funkcie, z ktorých sa hráči Xboxu360 a PS3 tešia už niekoľko rokov konečne zavítajú aj na naše „nadupané“ mašinky. Dátum vydania je síce 2. október 2011, no včera EA vydalo demo na túto, mnou očakávanú hru.
Demo obsahuje 6 tímov: Juventus Turín, Lyon, Real Madrid, FC Barcelona, FC Chelsea a Bayern Leverkusen. Trochu mi tam chýba Manchester United, ale čo sa dá robiť, treba hrať s tým, čo je k dispozícii. Hrá sa celý zápas, ktorý trvá 6 minút na domovskom štadióne Real Madridu Santiago Bernabeu.
Najprv sa chcem dostať k menu. To je celé odkopírované z konzolovej verzie hry, čo mne osobne trochu prekážalo, pretože v tomto aspekte hry bola minuloročná FIFA ďaleko vpredu. Pobyt medzi načítavajúcimi obrazovkami veľmi kvalitne spríjemní mód Arena, kde s Kakom môžete skúšať všelijaké finty, strieľať na bránu. Táto „featurka“ je pre konzolistov určite známa, perfektná a nemám k nej absolútne žiadne výhrady.
No poďme k aspektom hry, ktoré robia FIFU tým čím je a to sú samotné zápasy. Vstup na štadión je veľmi pekne spracovaný, hráči sa podobajú svojim reálnym predlohám a nevyzerajú tak umelo a strnulo ako vo FIFE 10. Nový engine skrátka robí divy. Graficky sa jedná o výbornú záležitosť, no nároky na HW sú o dosť vyššie ako u predchádzajúceho dielu, no aj tak na dnešnú dobu podpriemerné.
Hráči sú nastúpení, základné jedenástky predstavené, rozhodca píska do píšťalky a úžasná hrateľnosť sa začína. Ťažko sa mi hľadajú slová, ktorými by som tú perfektnú hrateľnosť popísal. Oproti starým dielom nebe a dudy a to doslova. Hráči reagujú na každučkú zmenu pohybu analógovou páčkou(hrané na gamepade). Prihrávky konečne nie sú z nohy na nohu ale často vidíme v hre kopu nepresností, nepodarených striel a centrov. Proste konečne sa to na futbal aj podobá.
AI je výborná, plynule reaguje na hranie na ihrisku. V prípade, že vedie tak väčšinou sa skoro všetci hráči presunú na vlastnú polovicu ihriska, takže konečne to nevyzerá ako keby všetci bežali za loptou, bez taktiky a významu. Horšie pre hráča sú situácie, keď vedie jednogólovým rozdielom. Vtedy, aj keď je prednastavená náročnosť normal dokáže CPU riadne zahroziť a zatlačiť vás pred vašu šestnástku. AI pekne reaguje na vašu taktiku. Keď napríklad hráte štýl futbalu na centre od krajných záložníkov tak si môžete byť istý, že po niekoľkých minútach začne CPU prehusťovať túto oblasť, čo na jednej strane prekáža, no na strane druhej dáva možnosť na prekvapivé ťahy stredom ihriska.
Vylepšenia sa dočkala aj AI „gólmanov“. Už nevybehujú školácky oproti hráčovi, takže je oveľa ťažšie prelobovať ho.
Vďaka fyzikálnemu enginu už žiadny súboj o loptu nevyzerá úplne rovnako a vďaka nemu konečne vidno rozdiely medzi hráčom, ktorý má hodnotenie 90 a hráčom s hodnotením 77. Fyzikálny engine sa postaral aj o to, že kľučky a finty sú konečne použiteľné aj v zápase, takže si môžete vychutnať gól pätičkou, prejdenie súper bicyklom(nie tým s dvoma kolesami :D) a podobné „featurky“ vďaka ktorým hra dostáva oveľa zábavnejší rozmer. Prejsť obrancu 1 vs. 1 síce nie je veľmi ľahké, no keď sa to podarí tak to väčšinou stojí za to.
V zápase konečne nespí ani rozhodca, ktorý citlivo posudzuje fauly, ponecháva výhody a konečne sa po poskytnutí výhody vracia k predchádzajúcim faulom a trestá ich.
Autori odporúčajú hru hrať na gamepade. Ja som skúšal aj svoj gamepad(ktorý už zapadal prachom) aj klávesnicu a nemôžem povedať, že sa mi na klávesnici hralo nijako zle. Ale keď gamepad vlastníte, tak odporúčam hru s ním.
Celkovo si novú FIFU veľmi pochvaľujem a jej autorov chválim už iba za demo, ktoré mi poskytlo veľkú porciu vynikajúcej zábavy. Veľmi sa teším na plnú recenziu, pretože toto je zatiaľ najlepší virtuálny futbal ktorý som v živote hral. (viem, že konzoloví hráči už takúto kvalitu považujú za štandard, no ja ako nováčik v next-gene som absolútne nadšený.)