Dragon Age, RPG trhák z roku 2009 prekvapil väčšinu hráčov svojou príjemnou old schoolovou hrateľnosťou, akú v dnešnej dobe ponúka iba niekoľko hier. Bioware spokojný s úspechom hry čoskoro ohlásil druhý diel, ktorý nám už klope na dvere. Ešte pred vydaním, čo bude 11.3.2011, nám ponúkli malé predjedlo v podobe približne polhodinového dema vydaného 22. februára.
Len tak mimochodom, PC demo bolo vypustené o 18:00 a už o 18:02 boli preťažené Bioware servery. Len toľko k sile fanúšikovskej základne.
Hneď ako hráč začne novú hru, tak začne sledovať vypočúvanie blonďavého trpaslíka ženou, ktorá sa veľmi zaujíma o istého Šampióna Fereldenu, čiže o vás. Trpaslík začína rozprávať príbeh o tom, ako hlavný hrdina uniká pred Darkspawns, no čoskoro je prerušený, keďže bojovníčka si neprišla vypočuť legendy, ale skutočný príbeh. Trpaslík rezignuje, pohodlne sa usadí a začína.
Voľba retrospektívneho podania príbehu je určite dobrá voľba. Príbeh je podaný originálnejšie a hlavne dáva hráčovi na výber medzi dvomi štýlmi hrania. Buď si vyberie viac causal štýl, ktorý predstavuje prekrútené legendy o Šampionóvi, alebo viac realistickejší a taktickejší štýl známy z prvého dielu. Už teraz je jasné, že väčšina hráčov siahne práve po tom taktickejšom štýle hrania.
Autori od začiatku sľubovali ako sa bude príbeh týchto dvoch hier prelínať, a ako naše rozhodnutia z prvého dielu ovplyvnia pokračovanie. A to už sa čiastočne splní v deme. Demo sa začína hneď po tom, ako sa Nákaza prehnala cez Ostagar a zaútočila na malé mestečko Lothering. V koži Hawkeho sa spolu svojou sestrou odrážate na zhorenom pahorku vlny nepriateľov. S neprestaviteľnou ľahkosťou. Nebudem prehánať, ak poviem, že k porazeniu jednej vlny stačí stáť na mieste a klikať na nepriateľov. Hráč ani nemusí používať špeciálne sily, mimochodom veľmi efektívne a efektné, k porazeniu Zlobra, ktorý bol postrachom pre nízke levely v prvej hre. Autor prvej recenzie na Dragon Age 2 vynášal do nebies bojový systém. Pravda je však taká, že pôsobí krvavo a cool, ale po určitom čase prestane baviť. Uvidíme, či tento štýl hry dokáže zaujať v plnej hre, no podľa dema v to silne pochybujem.
Keď sa prebojujete cez tento mód, tak vás čaká skutočný Dragon Age. Aspoň z časti. Hneď zo začiatku vás čaká výber postavy. Úprava výzoru je vypnutá, takže sa musíte uspokojiť s predvolenou postavou. Na výber máte iba pohlavie a triedu. Rasa bola obmedzená iba na človeka. Triedy sú rovnaké ako v prvej časti, čiže mág, bojovník a zloduch. Ich štýl boja sa tiež výrazne nezmenil, až na bojovníka, ktorý už nie je najnudnejšou postavou, ako tomu bolo v prvom Dragon Age.
Máte k dispozícii ďalších členov družiny, vašu rodinu, ktorých môžete ovládať, upravovať ich taktiky a zadávať im rozkazy, čo je v deme nevyužiteľné. Objavujú sa prvé dialógy. Už si nevyberáme celé odpovede, ale iba skrátené odpovede, tak ako sme na to boli zvyknutí v Mass Effecte. Aj tu funguje akýsi Paragon&Renegade systém odpovedí. Ďaľšou zmenou je nadabovanie hlavného hrdinu. Dabing je na vysokej úrovni, čo sa týka hlavnej postavy, alebo vedľajších. Horšie je na tom hudba, ktorá už v menu vykráda hudbu od svojho predchodcu.
Netrvá to dlho a už sa na vás vrhajú nepriatelia. V causal móde na vás naraz skočilo 15 nepriateľov, no počty nepriateľov v taktickejšom móde nie sú výrazne nižšie. Dokonca sa nezvýšila ani ich náročnosť. Bioware hru značne uľahčil, takže v plnej verzii by som uvítal voliteľnosť náročnosti. Čo sa týka AI, tak sa oproti prvému dielu moc nezmenila. Ani u Darkspawns, ani u ľudských nepriateľov, na ktorých narazíte v druhej polovici dema.
Najväčšou nevýhodou je absencia taktického pohľadu z výšky, ktorý vám bude chýbať hlavne pri zoslielaní kúzel. Čo však stojí za pochvalu je skvelo spracovaný skill tree, pri ktorom mi bolo ľúto, že nevlastním plnú verziu.
Vyššie som naznačil dve polovice dema. Prvá časť dema sa odohráva za zničeným Lotheringon a je veľmi slabo spracovaná. Samozrejme, ide o spálenú zem, ktorú zničili tisíce Darkspawns, ale určite by sa dalo prostredie niečim zaplniť. Pridať doňho viac emócií, viac sa pohrať s detailmi a nenechať to z polovice nedorobené. Druhá časť sa odohráva v meste Kirkwall. Mesto kam sa dostanete v druhej polovici dema hneď potom, ako stretnete veľmi dôležitú postavu z prvého dielu. Demo hráčovi neumožní sa poprechádzať po celom Kirkwalle, ponúka mu iba niekoľko uličiek, v ktorých sa strhne nočný boj, takže neočakávajte pokec a obchod s NPC. Ten by vám bol aj tak k ničomu, keďže inventár je v deme neprístupný. Monumentálna architektúra mesta si získa hráča so vzťahom ku stavbám. Stále mám však pocit, že si aj Kirkwall zaslúžil viac pozornosti od level dizajnérov.
Grafika sa od minulého dielu moc nelíši, ba v niektorých chvíľach vyzerá slabšie. Nečakajú vás žiadne grafické orgie, no pre potreby hry to bohate stačí. Navyše, optimalizácia je oproti prvému dielu výrazne lepšia. Veľké uznanie si zaslúžia komiksové animácie, prostredníctvom ktorých je hráč oboznamovaný s príbehom. Majú štýl, sú kvalitne nadabované a ponúkajú dostatok informácií. Som veľmi zvedavý, ako sa vývojári pohrali so zvyškom animácií.
Tak to bolo predjedlo od reštaurácie Bioware, kde nám čoskoro budú podávať hlavný chod. Nebolo to nič svetaborné, v porovnaní s minulým dielom aj horšie, no bolo to iba demo. Verím, že plná hra prinesie hlavne lepšie nadizajnované miesta a zvýšenú náročnosť. Ukázalo však aj mínusy ako je slabšia grafická stránka, ale aj plusy ako je pôsobivé rozprávanie príbehu. Dragon Age 2 bude určite kvalitná hra, o tom nepochybujem, no pochybujem, že odolá tohtoročnej konkurencii v podobe Witchera 2, či najnovšieho Elder Scrolls. Na hodnotenia je však priskoro, uvidíme až 11.3.2011 čo všetko si pre nás Hawke a jeho družina prichystali.