Či sa vám to páči, alebo nepáči, aj tak nič nezmeníte na tom, že séria Might & Magic patrí k najlegendárnejším sériám v hernom priemysle, ktorá ovplyvnila radu vývojárov. Nalejme si však čistého vína a povedzme, že pôvodná RPG séria je pre väčšinu dnešného herného publika nezmána a zostáva v pamäti tých skôr narodených. Oveľa známejšia je séria ťahových stratégií s podtitulom Heroes, patriacich rovnako do sveta Might & Magic. V tomto období, v čase 25. výročia značky Might & Magic vychádza beta verzia očakávaného Might & Magic: Heroes VI, ktorá dozaista prináša svieži vánok do série.
V prvom rade si ujasnime, že boj proti niekoľkým desiatkam kamenných golemov nie je ničím oproti samotnému stiahnutiu bety, ktoré doslova pripomína boj. Tentoraz však so stránkami hry. Len na okraj spomeniem, že prístup do bety bol možný za poplatok 2 eur, za ktoré ste získali prístupový kľúč a následnú zľavu pri kúpe plnej hry.
V utorok, 28. júna, v deň kedy oficiálne vyšla beta, som sa len s ťažkosťami dostal čo i len na úvodnú stránku, nie to ešte na fórum, či sekciu určenú iba pre beta verziu. Na druhý deň ráno som sa na stránku a do spomínanej sekcie s betou, na vlastné počudovanie, dostal veľmi rýchlo. Čakali ma formality ako registrácia, vloženie kľúča a kliknutie na magické tlačidlo „Download“. A tu nastal problém. Pre užívateľa mätúci a pre správcu stránku trápny, až zahanbujúci. Ide o to, že stiahnutie bolo možné IBA cez Internet Explorer. Opera, Mozilla, o Chrome nehovoriac, neboli pre stránku vôbec použiteľné. Pred nainštalovaním ma čakalo už „iba“ niekoľko hodinové sťahovanie z preťažených serverov s nízkou rýchlosťou. Po tomto ozaj únavnom sťahovaní odporúčam vývojárom lepšie sa pripraviť pre podobné prípady.
{embed_video }
Tí pozornejší si zrejme všimli menšiu obmenu názvu na konci prvého odstavca. Nejde o chybu, ale o zmenu od samotného Ubisoftu, ktorá určite nie je pre nič za nič. So zmenou názvu pravdepodobne prídu v budúcnosti nové hry patriace do sveta Might & Magic a možno to nebudú iba ťahové stratégie, ale napríklad aj RPG. To však ukáže čas.
Teraz tu máme niekoľkogigovú beta verziu ponúkajúci 3 singleplayerové mapy a 1 multiplayerovú určenú pre tzv. Hot seat mód. A ešte jednu vec, a to dojmy skalného fanúšika série, ktorý má aj napriek množstvu prítomných bugov a chybám veľmi pozitívne pocity z hry a netají sa tým, že sa teší na plnú hru (pričom si rezervuje právo na napísanie recenzie).
Začnime tým zlým, či skôr logicky vyplývajúcim zo slova „beta“. Chýb a bugov je tu nekutočne veľa a najrôznejšieho charakteru. Chýbajúce texty, niekedy nesprávna synchronizácia titulkov so zvukom, chybné ikonky, chýbajúce ikonky a v neposlednom rade vypadávanie textúr, či dokonca celých objetkov (a to nie nejaké detaily, ale hrady, či samotný hrdina). Ako som spomínal, je to logické, ale zároveň trocha znepokojujúce. Ak beta patrí do momentálneho buildu hry, tak vývojári a testeri majú plné ruky práce aby opravili všetky chyby do septembrového vydania.
Boje, základ hry, získali niekoľko vylepšení, nie výrazných, ale stojacich za zmienku. Hrdina môže svoje sily, či kúzla použiť hocikedy počas boja, kedy ste na ťahu a nemusíte čakať ako v predošlej časti, kedy sa dostane na rad hrdina. Odpadlo celkom zbytočné rozostavanie vojska a nahradilo ho mnoho užitočnejších vecí.
Prvou novinkou je tvorenie formácií, ktoré dávajú vojakom, napríklad stojacim vedľa seba, obranné , či útočné bonusy. Je to však dvojsečná zbraň. Pri útoku nepriateľov, aj keď je mierený iba na jedného z vedľa seba stojacej dvojice, tak poškodenie dostanú obe jednotky.
Sviežim a určite v neskorších fázach hry flustrujúcim prvkom sú úlohy, resp. podmienky pre zvíťazenie. V bete som sa stretol iba s jedným takýmto súbojom, kde mi musela prežiť určitá skupina vojska.
Boje majú celkovo iný nádych, trvajú dlhšie a s lútosťou musím povedať, že niekedy mi pripadali otravné a vyhýbal som sa bojom s určitými vojskami. Nie však s tými silnejšími, ale so slabšími, proti ktorým mi pripadalo zbytočné a zdĺhavé bojovať. Môže za to aj akási vyrovnanosť jednotiek a ich odolnosť.
Pri bojoch sa nedá nespomenúť náročnosť . Z troch voliteľných náročností som sa vybral zlatou strednou cestou a zo začiatku som bol úprimne trocha skeptický. Náročnosť série Heroes, ktorá desila mnoho hráčov nebola prítomná a začal som upodozrievať vývojarov zo zľahčovania dnešného trendu . Napokon však prišli ťažšie súboje, ktoré ma uistili, že náročnosť ostane rovnako krvavá (dúfam, že som to nezakríkol).
{embed_video }
Druhou najdôležitejšou súčasťou hry je putovanie po mape, ktoré sa dočkalo mnohých vylepšení. Samotné cestovanie s určitým počtom krokov ostalo nezmenené.
Mestá, či lepšie povedané hrady sa už nezobrazujú vo full screen móde, ale v malom okne, kde máte náhľad na mesto. Tento krok sa určite dočká fanúšikovskej nespokojnosti . Aj ja som bol zo začiatku nespokojný, ale postupom času som si zvykol a prišlo mi to lepšie ako v predchádzajúcich častiach. Stavanie zostalo rovnaké, čiže jedna budova na jeden ťah, ak to mám povedať takto polopatisticky. Samotné stavebné menu je však prehľadné a podľa náhľadov viete, ktorá budova čo produkuje.
Na stavbu, či rekrutovanie vojska pochopiteľne potrebujete suroviny. MaM: H VI prichádza s okresaným počtom surovín. Z pôvodných siedmych surovín vrátané zlata, sa v „šestke“ dočkáme iba štyroch, a to dreva, kameňa, kryštáľov a spomínaného zlata.
Doly a ich obsadzovanie prešli rovnako úpravou. Na to aby ste obsadili doly v oblasti nepriateľského hradu musíte najprv dobyť spomínaný hrad. Zmenou prešli aj takzvané dwellings, kde ste si v minulých dieloch mohli najať určitý počet vojska. Teraz nemusíte strácať cenné body a jednotky, ktoré ste si mohli najať v dwelling. Teraz si ich môžete najať v hrade . Spĺňajú funkciu akéhosi boostra zvyšujúceho prírastok jednotiek.
Keď som vyššie spomínal dobíjanie hradu, tak sa nedá nespomenúť konvertovanie hradu. V praxi to znamená, že ak obsadíte hrad iného národa, napríklad Inferna, tak ho môžete ako mávnutím kúzelného prútika zmeniť na hrad svojho národa.
Príbeh singleplayerovej kampane nie je v bete dostatočne rozvitý a pôsobí mätúco. Z prestrihových animácií, ktorých je mimochodom viac ako v minulej časti a sú o dve triedy kvalitnejšie spracované, sa dali pochopiť zámery dvoch hrdinov. V prvej kampani sa hráč dostane do role vojvody Slavu, ktorý sa spolu s jeho orkským priateľom vydáva na krvavú cestu proti zniepriateľenému vojvodovi.
Ďalšia prístupná kampaň sa odohráva v nádhernom prostredí, inšpirovaním japonskou kultúrou. V nej sa zhostíme role bojovníčky Iriny hľadajúcej spojencov. Grafická stránka je jednou z najsilnejších . Beta verzia obsahovala veľa chýb, ale to mi nebráni v tom, aby som sa v krátkosti vyjadril ku vizuálu. Najviac ma prekvapila optimalizácia a minimálne požiadavky, ktoré sú zrejme nižšie ako je známe. Bez problémov som hru rozbehol aj na svojom trojročnom notebooku na stredných a vysokých nastaveniach so stabilným frameratom.
Mapy sú detailné a je vidieť perfekcionizmus autorov. Dúfam, že všetky mapy budú rovnako kvalitné a rozsiahle ako tie v beta verzii. Aj bojiská sú rozmanitejšie, rovnako detailné a neopakujú sa ako v predošlej časti. Veľkú alebo lepšie povedané gigantickú pochvalu si zaslúži interface, ktorý je nielenže nádherne a štýlovo spracovaní, ale hlavne pôsobí veľmi prehľadne, a preto už teraz získava imaginárnu cenu za najkrajší interface.
Hudobná stránka Heroes série sa radí k tomu najlepšiemu z herných soundtrackov. Ani Heroes VI nezaostáva. Má kvalitnú hudbu, tichú aj epickú, ale čo z toho, keď polovička skladieb už bola v minulej časti? Hádam to je iba dočasné hudobné riešenie, ktoré sa objaví iba v bete a v plnej hre nás budú čakať nové tóny.
{embed_video }
A teraz k tým najvýraznejším zmenám.
Jedna z nich je vidieť už v úvodnom menu, kde vás v pravom hornom rohu čaká podobizeň vášho hrdinu so skúsenosťami a umiestnením v rebríčku. Heroes VI sa zrejme primárne vydáva na multiplayerovú cestu, čomu je prispôsobených mnoho vecí, okrem iného aj spojenie pomocou Skype. Komunikáciu medzi hráčmi umožňuje tzv. Conflux. Multiplayer po sieti však nebol v beta verzii prístupný, ale podľa všetkého bude hrať veľkú úlohu.
Conflux sa však objavuje aj v singleplayerových mapách pomocou malých svietiacich gúľ, tzv. Conflux Orbs. V praxi ide o akýsi chat, či odkazovač pre ostatných hráčov po celom svete. Niektorí píšu odporúčania, varovania pred bojmi a niektorí zasa píšu „duchaplné“ príspevky typu „trolololol“
Ďalšou výraznou zmenou je RPG orientácia hry. Vaši hrdinovia si tento krát po dosiahnutí vyššieho levelu nevyberajú z dvoch, či štyroch vopred zvolených atribútov, ale z rozsiahleho stromu schopností. Nechýbajú kúzla, útoky pre hrdinu alebo vaše vojská, ale ani diplomacia, či vodcovstvo.
Pribudla tvorba hrdinov pre mutliplayer, či už po sieti, alebo na jednom počítači proti botom. Okrem podobizne, národu a počiatočných skillov si vyberáte zo špeciálnych predmetov, tzv. Dynasty Weapons, ktoré získavate počas hrania.
Keď spomínam multiplayer, tak beta verzia mala prístupný iba hot seat mód na jednom počítači na jednej rozsiahlej mape s názvom Broken Alliance. Hrať sa dalo za všetky prístupné národy, ale nehnevajte sa , hral som iba Haven. Nechcel som sa totiž pripraviť o pocit objavovania nových jednotiek pri hraní bety. Hádam ma chápete a pravdepodobne by ste sa zachovali tak isto.
Čo sa týka národov, tak tých je päť. Odpadli pre fantasy žáner charakteristickí elfovia, ale na druhú stranu je tu nová, japonskou kultúrou ovplyvnená rasa Naga. Okrem nej si zahráte za Haven, Inferno a Necropolis, známe už z predošlej časti a Orkov, ktorí sa predstavili v poslednom datadisku pre M&M : H V.
Tak to je koniec, vážení čitatelia. Beta ponúkla celkom rozsiahlu ukážku postačujúcu na vytvorenie si čiastočného obrazu o celej hre. Heroes of … pardon , Might & Magic: Heroes VI bude podľa všetkého dôjstojným nástupcom Heroes série. Aj napriek vysokej podobnosti s jej predošlým dielom však ide o rozdielnu hru s mnohými menšími vylepšeniami, ktoré sa naplno odrazia v plnej hre. Fanúšikom nezostáva nič iného ako čakať na 8. septembra, kedy sa naplno ponoríme do sveta Ashanu.