RECENZIA: Iron Harvest - RTS žije

RECENZIA: Iron Harvest - RTS žije

Žije, dýcha a vynára sa z hustého oparu spálenej nafty. V tomto návrate ku klasickým stratégiám by nejeden zástanca ekológie dostal dvojitý infarkt a samotnú Grétku z krajiny troch koruniek by prekotilo horeznačky, až by jej vrkoče opísali dokonalú kružnicu. Našťastie si však nikto pri vývoji prvej videohernej adaptácie slávnej stolovej hry Scythe nemusel zažiadať o pridelenie euroklasifikácie ku každému z tých desiatok unikátnych mecha strojov, ktoré v príbehu o alternatívnom vývoji našich reálnych dejín napĺňajú úlohu pomocníka pri žatve, ako aj obrancu hraníc. Keď som pred niekoľkými rokmi započul fámu, že istá nemecká spoločnosť rozbieha projekt komplexnej adaptácie alternatívneho univerza World of 1920+, sotva som dokázal skrývať nadšenie. Táto jedinečná ilustrovaná fikcia z hlavy poľského umelca menom Jakub Różalski, ktorú dokonalo preslávila vyššie spomenutá spoločenská hra Scythe, totižto dokázala navodiť takú svojskú atmosféru spojením tradičného folklóru Slovanov s bizarnou dieselpunk industrializáciou, až sa prerod do interaktívnej videohry ukazoval byť niečím viac ako potrebným. V tom čase sme však sotva tušili, kto sa vlastne na vývoji podieľa a s akým konceptom celkového prevedenia na nás nakoniec vyrukuje. Dnes už vieme, že išlo o firmu King Art Games, ktorá našťastie siahla po okrajovo využívanom šuplíku s nápisom real-time strategy, a pomocou úspešnej Kickstarter kampane defacto pomohla každému z milovníkov tohto žánru vrátiť ho tam, kam patrí.

RECENZIA: Tell Me Why – Transrodovosť nie je neľudskosť

Štúdio Dontnod Entertainment má neuveriteľný talent vyvolávať vo mne pocity melanchólie a mrazu, ktorý sa mi premáva po mojom chrbte. Neviem, ako to robia, no ich hry ma vždy dostanú svojou takmer až zasnenou atmosférou ostro kontrastujúcou s realistickým stvárnením postáv a civilným rozprávaním ich príbehov. Majú v sebe niečo nádherne magické, niečo, čo ma okamžite zasiahne priamo do srdca a nikdy nevymizne. Asi je to ich výnimočnou schopnosťou preniesť dej hry priamo k vám, vyvolať vo vás pocit, že všetky sklamania, smútky a zrady sa týkajú priamo vás. Všetko vyznieva tak reálne, tak prirodzene, ako by ste v tom prostredí priamo žili a tie postavy boli priamo vy.

RECENZIA: Crusader Kings 3 – Toto je stredovek, na ktorý sme čakali

Kráľ je mŕtvy, nech žije kráľ! Jeden z najväčších hráčov na poli stratégií Paradox po ôsmich rokoch prichádza s novým dielom série Crusader Kings, ktorá plní fantázie ľudí milujúcich stredovek a role-play. Crusader Kings 3 je unikátna hra a prvý titul od Civilization VI, ktorý ma dokázal k monitoru prikovať na desiatky hodín.

RECENZIA: Microsoft Flight Simulator – Hra roka nielen pre milovníkov simulátorov a lietania

Len tak vzlietnuť do oblakov a prevetrať si hlavu. Vybrať si akékoľvek letisko ako štartovaciu či cieľovú destináciu, zdvihnúť do oblakov obrovský Boeing a letieť. To všetko bolo zatiaľ možné len v predpotopnej grafike spred niekoľkých rokov. Ale teraz sa to všetko zmenilo. Sny sa stávajú skutočnosťou, je rok 2020 a prichádza najnovší Microsoft Flight Simulator.

RECENZIA: Battletoads je ukričaná zlátanina otravných minihier a nesúrodej hrateľnosti

Niežeby som niekedy patril medzi skalných fanúšikov legendárnej série Battletoads, no vždy som vnímal a uznával jej kvality. A taktiež som veľmi dobre vedel, prečo sa medzi hráčmi stala doslova kultovou. Bolo to hlavne pre znamenite vyvážené spojenie neľútostnej obťažnosti, zábavných bitiek a originálnych nápadov sršiacich z každého levelu. Navyše to nikdy neboli nejako extra dlhé hry, čiže vďaka svojmu tempu rýchlo odsýpali bez toho, aby po čase začali nudiť.
Reštart Battletoads po 26 rokoch od vydania posledného titulu mení mnoho a taktiež mnoho nového prináša. Ak ste fanúšikom tejto série, Battletoads tu budete ťažko spoznávať. Hoci sa hra snaží priniesť rôznorodú hrateľnosť, ktorá bola typická pre predchádzajúce diely, tento reštart tlačí na pílu až veľmi, čo mu dosť škodí. Až priveľmi totiž „chce“. A nejde len o tieto tony minihier, o ktorých si určite ešte povieme nižšie, ale hlavne o ten humor a celkovo charaktery daných bojových ropúch, ktoré jednoducho pôsobia otravne už od prvých sekúnd, ako sa zjavia na scéne.

RECENZIA: Spongebob SquarePants: Battle for Bikini Bottom - Rehydrated - ARE YOU READY, KIDS?

Remaster sem, HD remake tam. Súčasná doba praje vyhrabávaniu starých herných kúskov zo záhrobia, ktoré vývojári často iba oblečú do krajšieho, nového hávu, postarajú sa, aby fungovali na dnešných strojoch, a hor sa zarábať na nostalgie chtivých hráčoch. Občas to vyjde a výsledok je obdivuhodný (Command & Conquer Remastered), občas sa iba smutne pousmejete (Sniper Elite V2 Remastered). Ak chcete vedieť, ako dopadlo prerobenie dobrodružstiev naivnej a ukecanej žltej morskej hubky v šortkách s podtitulom Rehydrated, čítajte ďalej.

RECENZIA: Beyond a Steel Sky je najlepšou hrou Revolution Software od čias Broken Sword II

Hoci sme si už všetci dobrých 26 rokov od vydania kultovej kyberpunkovej adventúry Beneath a Steel Sky mysleli, že je mesto Union City po porazení umelej inteligencie LINC kompletne zbavené zákerného kybernetického zla, vzostupu novej hrozby nakoniec nezabránil ani všetkých slovami zotierajúci robot Joey. Ten bol na konci pôvodného dobrodružstva dosadený na miesto zosadenej umelej inteligencie, aby priniesol mestu rozkvet a lesk a nasmeroval ho tým správnym smerom. Ak sa v pokračovaní Beyond a Steel Sky dostanete priamo do mesta, zistíte, že sa tak síce stalo, hoci... No poďme pekne poporiadku.

RECENZIA: The Dark Eye: Book of Heroes je exemplárnym príkladom, ako nerobiť RPG

Nie, nedohral som Book of Heroes, no po poslednom mučení s ňou som si normálne pomyslel, že The Elder Scrolls: Blades vlastne nebolo až také zlé. Ah, čo to tu hovorím za kacírstvo! Samozrejme, že Blades bola hrozná hra a Book of Heroes je snáď ešte horšia. Bethesda ale aspoň od hráčov na začiatku nepýtala peniaze. To Book of Heroes si žiada takmer rovných 25 eur. Takú figu borovú! Odo mňa dostanete nanajvýš tak kopanec do zadku. Čo ste to preboha vyviedli?

RECENZIA: Disintegration je zrkadlom povrchnosti súčasného videoherného priemyslu

Priznám sa, že pred recenzovaním Disintegration som nemal ani páru o tom, čo je to vlastne za hru, a že niečo podobné existuje. Musel som si teda predtým, ako potvrdím, že recenziu skutočne chcem, spraviť aspoň základný rešerš. Počas neho som zistil, že hra vyzerá na prvý pohľad ako skutočne nádejný a zaujímavý projekt. A keďže som veľký fanúšik sci-fi žánru, nič mi nebránilo naplno sa ponoriť do sveta, ktorý vykresľuje hmlistú budúcnosť ľudského druhu.

RECENZIA: Someday You'll Return - Cesta, na ktorej budeme zbierať posledné zvyšky ľudskosti

: Dokážete si predstaviť, aký je to pocit, keď sa vám stratí dieťa? Jedného dňa odíde do školy a už sa z nej nevráti? Hoci ešte potomka nemám, je mi jasné, že pátranie po nezvestnom dieťati musí byť horor sám o sebe, a to nemusím mať za chrbtom ani mraky duchov a príšer. O takom niečom práve rozpráva hra Someday You'll Return. Niežeby v nej neboli zastúpené aj nadprirodzené sily a javy, no často vás necháva zahrávať sa s vlastnými myšlienkami a snaží sa vám vysvetliť, že naše činy majú dopad aj na tých, ktorých máme najradšej. Dokážete čeliť všetkým nástrahám a ste pripravený prijať pravdu? Vydajte sa teda na miesto, na ktoré ste sa zaprisahali, že už nikdy nevkročíte.

RECENZIA: Desperados III je parádnym návratom hitmanov z divokého západu

Predovšetkým filmami a knihami zromantizované drsné prostredie divokého západu sa v počítačových hrách ani náhodou neobjavuje tak často. V súčasnosti, čo si spomínam, tu bola vlastne len séria Red Dead Redemption, no inak je to stále doslova neprebádané územie. Na začiatku tohto storočia, kedy sa ešte tvorcovia nebáli experimentovať, tu prišla odľahčená odpoveď na Commandos menom Desperados: Wanted Dead or Alive. Hra zaujala svojou hrateľnosťou, postavami a predovšetkým krásnou atmosférou časov, v ktorých sa Spojené štáty ešte len formovali.

RECENZIA: Maneater - Podvodné GTA so žralokom v hlavnej úlohe

Predstavte si, že ste žralokom, obávaným predátorom morí a oceánov. Malé rybky lovíte len tak od hladu, väčšie si nechávate na večeru, a tie najväčšie lovíte kvôli svojmu predátorskému inštinktu. No a potom sú tu ešte ľudia, nepriateľ číslo jeden, ktorý je plný bielkovín, ale aj problémov. Vitajte vo svete Maneatera!

RECENZIA: Minecraft Dungeons je detská diablovka s nedostatkom hĺbky

Kde bolo, tam bolo, bol raz jeden Minecraft. Ten sa stal slávnym na celom svete, pretože malým deťom umožňoval stať sa YouTubermi, ktorí následne začali otravovať život tým ostatným. Mojang, tvorca tohto fenoménu, nahromadil mnoho peňazí, a z Minecraftu sa stala značka, ktorú sa rozhodol expandovať ďalej. S najnovším takýmto pokusom sa rozhodol, že bude konkurovať Diablu, a tak vznikol Minecraft Dungeons, dungeon crawler určený vlastne ani neviem pre koho. Asi pre deti. Ale tie predsa od Minecraftu čakajú ťažbu surovín a stavanie a v Minecraft Dungeons sa nič také nerobí. Tak teda pre dospelých? To asi tiež nie, na to je hra príliš infantilná a do mechanizmov aj dosť jednoduchá. Tak pre koho?

RECENZIA: SnowRunner - Simulátor plný zážitkov, ktoré si budete musieť zaslúžiť

Brodenie sa bahnom asi nebude zábava pre každého. Simulátory ťažkej techniky proste potrebujú svoje špecifické publikum a veľa nových hráčov odradí nekompromisné prostredie, v ktorom aj jeden chybný krok vpred môže znamenať, že sa zaseknete na pár minút, prípadne uviaznete navždy. Tvorcovia titulu MudRunner z roku 2017 sa však rozhodli, že jeho pokračovanie sa bude niesť v mainstreamovejšom duchu a skúsia sa priblížiť širšiemu publiku. Znamená to poľavenie od realistickosti, alebo existuje nejaká rovnováha medzi hardcore simuláciou a príbehovou hrou? To sa pokúsim popísať v recenzii, ale jedno je zatiaľ isté. SnowRunner sa posunul dopredu a je len na nás, ako sa s tým vysporiadame.