Táto recenzia bude iná ako ostatné. Ide o návrat hry, ktorá je legenda. Mnohými milovaná a niektorými aj výrazne zatracovaná (nenápadne ukazujem prstom na Dana Vávru a jeho 100 dôvodov, prečo Skyrim nehrať). Návrat TES V na scénu bol mimoriadne očakávaný, a tak sme sa so zatajeným dychom pustili do hľadania odpovedí na otázky, ktoré vyvoláva.
Prečo bol Skyrim taký úžasný?
Hra vyšla ešte v roku 2011, a tak je možno na mieste trošku si zopakovať, v čom spočíval jej úspech. Fanúšikovia série The Elder Scrolls si v nej našli svoje obľúbené prostredie, ktoré dostalo podobu veľkého sandboxu. Okrem hlavnej príbehovej línie, ako sa na správne RPG patrí, bolo možné riešiť aj množstvo vedľajších úloh.
Príbeh svojej postavy môžete pomerne slobodne meniť, pridávať sa k rôznym spolkom a armádam. Môžete byť mágom, bojovníkom, lukostrelcom, zlodejom, dýkarom… Podľa čoho je, mimochodom, dobré zvoliť si na začiatku rasu, ktorá má predispozície na schopnosti, ktoré budete používať. Keby ste tak aj neučinili, časom si možno svoju postavu „prevychovať“ na iné povolania. Pointa, ktorú asi každý pozná, je, že ste Drakorodený. Znamená to, že dokážete proti drakom bojovať ako proti seberovným a absorbovať ich duše. V boji môžete mať asistentov, môžete si kúpiť dom, pripravovať rôzne alchymistické produkty, zlepšovať sa v schopnostiach, ktoré používate, obchodovať, kradnúť, vraždiť, pomáhať a chrániť atď. Legendou sú magické bojové výkriky v dračom jazyku, ktoré si vaša postava časom osvojuje a hriech by bolo nespomenúť tiež epický soundtrack.
Do chvíle vydania Skyrimu sme asi porovnateľnú hru nemali, hlavne čo sa týka mohutnosti a hrateľnosti. Časom bol titul porazený na všetkých frontoch tretím Zaklínačom, a to s obrovským náskokom. Je celkom možné, že každý zamestnanec Bethesdy má na svojom stole položenú voodoo bábiku Geralta z Rivie a pravidelne do nej pichá špendlíky. Drakorodeného uvrhol Mäsiar z Blavikenu do večného herného zabudnutia. Napriek tomu sa však v Bethesde rozhodli zarobiť… ehm… vyhovieť vernému jadru komunity a umožniť Skyrimu dôstojný návrat na výslnie v celej jeho kráse.
Čo je nové?
Toto je dôležité – tvorcovia nám sľúbili starý Skyrim v novom grafickom kabáte, obsahujúci všetky DLC. Moderská komunita okolo tejto hry bola totiž veľmi aktívna, mimoriadne plodná a zameraná hlavne na vylepšovanie grafiky. Na pôvodnú hru existuje záplava rôznych úprav, modov a od tvorcov dostala aj tri DLC. Na mody teraz zabudnite. Či už ste si inštalovali textúry s vysokým rozlíšením, alebo patche, ktoré spôsobili, že boli ženské postavy pod brneniami nahé, to všetko môžete hodiť do koša, pretože nový Skyrim už pracuje v 64-bitovom režime. Staré mody teda už fungovať nebudú, na druhej strane sa otvorili dvere pre rýchlejší chod a nové úpravy na špeciálnu edíciu. Bude ich niekto chcieť vytvoriť? Uvidíme.
Dostávame sa k tomu, čo tvorcovia sľúbili a čo s plnili. Každý, kto mal hru zakúpenú so všetkými DLC, dostane špeciálnu edíciu zadarmo. To je správne rozhodnutie autorov, lebo inak by si táto verzia našla cestu iba k mizivej časti fanúšikovskej základne.
Už v prvej scéne nám rýchlo začínalo byť jasné, v čom spočívajú zmeny. Postavy vyzerajú rovnako, objekty vyzerajú rovnako, textúry budov tiež, ale príroda okolo nie. Pohľady na oblohu, výhľady z výšok, svetelné efekty a celkovo vonkajšie prostredie je to jediné, čo zaznamenalo zmenu, ktorú bude hráč vnímať. Naozaj, posun k lepšiemu je značný a chvíľu sa asi budete kochať ako doktor z filmu Vesničko má středisková. Pokiaľ sa však budete pohybovať vo vnútri budov a medzi postavami, rozdiel oproti vanilla verzii neuvidíte. Všetko z pôvodnej hry kombinovanej s DLC zostalo zachované, žiaľ, vrátane bugov. Ale tie nikto opravovať nesľúbil… Skvelé, však? Treba povedať, že aj stabilita hry saje (sucks) a občas nejaký ten pád do systému nastáva.
Nahrávacie obrazovky sú už teraz otázkou okamihu, no pravdepodobne to súvisí aj s vývojom hardvéru. Pôvodný Skyrim na vtedy priemerných strojoch dokázal byť celkom otravný dlhým načítaním nových lokácií. Dnes je všetko načítané do sekundy, možno do troch. Majitelia slabších počítačov si však pri novej verzii sťažujú na nie príliš vysoký a nie príliš stabilný framerate. My sme testovali na stroji s Intel Core i7 a GTX1080-kou, takže nás skôr rozladil lock na 60FPS. Áno, hra je uzamknutá na 60FPS a zatiaľ nevieme o úprave, ktorá by toto obmedzenie dokázala odstrániť. Na druhej strane je to plynulý framerate, vyššie čísla by sme chceli vidieť skôr zo zvedavosti.
Dúfal som, že recenzia vyznie trochu pozitívnejšie, no potom ma zasiahol šíp do kolena … Aby sme však Skyrim SE nekrivdili, časť bugov, ako napríklad nesprávna poloha niektorých NPC bola odstránená v takmer gigabajtovej beta aktualizácii niekoľko dní po vydaní. Takisto pochvalné hlasy zazneli po aktualizácii na tému stability framerate. Snáď môžeme dúfať, že tvorcovia tento trend udržia a keď už nepridali nový obsah, aspoň opravia chyby. Čerešnička na torte – pôvodná oficiálna česká lokalizácia bola z hry odstránená. Prečo? Lebo dôvody.
Naše hodnotenie
Informácie o hre
The Elder Scrolls V: Skyrim Special Edition 2016
Starý dobrý Skyrim so všetkými DLC a s vylepšenou grafikou exteriérov. Tým to však končí. Edícia poteší hlavne hráčov, ktorí pôvodnú hru nehrali a chcú si užiť zábavu a hrateľnosť pôvodnej verzie.
- Platforma: PC
- Žáner: 3D RPG
- Výrobca: Bethesda Softworks
- Distribútor v SR: CENEGA
- Hru na recenzovanie poskytla spoločnosť: Cenega