Vraví sa, že vraj do tretice všetko dobré. Iní zas vravia: „Trikrát a dosť!“. Toto je, či vlastne bol, pre mňa taký malý test, koľko indie hier ešte znesiem. Už som si pomaly začal pripadať ako Indieana Jones z pôvodnej filmovej trilógie Georgea Lucasa a mal ma čakať „chrám skazy“.
To by však nemohlo zasvietiť okno reklamy na sociálnej sieti a ja som sa preklikol na poľský GOG, na hru: Project Warlock!!!
Ejha, fíha, nejaká pixlo retrovica už podľa traileru… Oldskúl FPS?! „No toho tu už bolo“, povedal som si a do hlavy sa mi zavŕtala ironická myšlienka, že pravé klasiky nič moderné neprekoná, a ešte na retro štýl. Ble. Reklamný text hlásal, že si máme predstaviť: „Opitého Dooma, Heretica a Hexena – dokopy v explodujúcom koktaile lietajúcich guliek, roja príšer a mágie.“ Ešteže aj John Romero si myslí, že to je cool! Ale paradoxne to nebola samoúčelná reklama a toto presne napísal John „Doom 3D“ romero na vývojárov FB web pred rokom, ešte v ranných fázach hry. No okej, John, kde tu-čo to utrúsi svojim fanúšikom. Najskôr by ma asi mal presvedčiť trailer, ale ani ten nezabral. Zabral až jeden fakt… Za hrou stojí mladý poliak, Jakub Cislo (nar. 1998).
90. roky boli obdobím, keď na poli FPS kraľoval id Software a ich technológie… Hry neboli nejako extra úžasné ani komplexné, ale technológie a hlavne level dizajn urobil z Wolfensteina, Dooma, Heretica, to, čo dnes považujeme za klasiku a základné kamene žánru. A tradície si treba ctiť. Nehovorím, že do takej miery, že pobežíte do digitálneho obchodu a za veľký obnos peňazí si musíte kúpiť kopy klasických FPS, ale občas si treba zahrať znovu a obdivovať to, čo páni ako Romero, Carmack, druhý Carmack, Hall a ďalší vtedy na predpotopných strojoch dokázali vykúzliť.
Jakub Cislo, tento mladý herný dizajnér samouk, hrával fpsky dneška, no keď ho jeho otec chcel vzdelať v hernej histórii, v tom momente prepadol kúzlu klasických „doomoviek“. A začal dizajnovať svoje vlastné. Project Warlock je už jeho tretím a znova úspešným pokusom. Začal na ňom pracovať už v roku 2016 a odvtedy hra prešla tvrdou kritikou na Steame a Facebooku. Ťažko povedať, či hlasy hejterov alebo Romerov komentár nakopol Jakuba natoľko, že celú hru prerobil (okrem toho, že ju stiahol zo Steamu). Na tejto generálke sa spolupodieľal s profi level dizajnérom, grafikom a 2 hudobníkmi.
A výsledok? Pixel guláš, mashup starých 90-tkových strieľačiek? To isto nie…
Áno, áno istotne pri gameplayi, rozprávaní príbehu, dizajne levelov, monštier, zbraní nájdete aspoň 5 svojich obľúbených retro FPS hier. Teda, tí starší gameri… Pochybujem, že niekto mladší vie, čo je to pôvodný Doom. Žiadny autosave, žiadny autoheal! Ale rád by som sa mýlil. Kiežby tatkovia vzdelávali svojich synov ako ten Jakubov. Popri cheesy dizajne 3D úrovní a vlastne 2D spritov (dajme tomu ,že 2.5D) sa vám síce vyroní nejedna slzička (smiechu, šťastia či nostalgie), lenže Jakub vie, že aj starí otcovia hrajú nové FPSky, a tak pridal aj „moderné tradície“. A to vylepšovanie postavy a zbraní po vzore, povedzme, Dooma nového (súčasného remaku z roku 2016). To sa deje vo Warlockovej dielni, ktorú navštevujete medzi úrovňami, respektíve medzi sadami úrovní – ergo epizódami. Tu si nakupujete aj kúzla. To je taký dodatok ku zbraniam, či už sekundárna zbraň alebo vylepšenie nejakej zbrane. Základné napríklad svieti ako baterka, čo považujem za porušenie starej tradície… Zbohom tmavé koridory z Dooma (kým nedôjde Warlockovi mana). Je tu aj tzv. perkový systém, nie neznámy z Falloutu.
Zaujímavý je aj nelineárny prístup k prechádzaniu hry. Na ťažších úrovniach by sa na začiatku mali otvoriť tri „svety“. Hra sa „sejvne“ len po prejdení jednej epizódy (sady úrovní) jedného sveta. Ak v niektorej úrovni zomriete, môžete ju opakovať do vyčerpania „životov“. Pri 0 životoch hra končí. Na najľahšej náročnosti sa mi toto stalo len raz. Ale chcel by som zdôrazniť, že s takýmto niečím som sa tuším naposledy stretol v starom Wolfensteinovi 3D (1992), lež tam sa dal progres sejfnúť. Jakub to nadizajnoval tak, aby hra nebola až taká frustrujúca, že do levelov umiestnil tajné skratky, skryté lekárničky, životy a podobne. Hra ale počíta aj skóre – áno to v klasických fps bolo detičky – a za dosiahnutie určitého skóre = skúsenosti vás leveluje. Prideľuje unlock body a body na vylepšovanie sa.
Príbeh je prezentovaný jedným obrázkom s textom, a to tiež len medzi svetmi. Cinematické ani enginové animácie nečakajte… V podstate je jednoduchý tak ako pravý oldskúl fps príbeh. Warlock (slov. čarodejník) zobral pištoľ, magickú paličku (dokopy 38 zbraní, 8 kúziel) a vyrazil vybiť všetko zlo (72 druhov nepriateľov + 5 bossov) napriek časopriestorom, skrz dimenzie (5 svetov), aj keby mal do samotného Pekla doraziť! Ech, škoda, že si zabudol motorovú pílu.
Audiovizuálne peklo? Ako pre koho… Pozrite, hlavne 2D sprity si viete vyhladiť a Jakub sľubuje na Discorde 4K rozlíšenie. Ale, naopak, viete si ich viac rozpixelovať alebo downgradovať grafický filter (napríklad na Commodore 64 grafiku a ďalšie) a znížiť rozlíšenie obrazovky až na 640 x 480, hrať v okne atď… Normálne žijúce múzeum počítačov… super. Dabing nečakajte. Škoda, no Jakub hovorí, že má rád tie tiché Eastwoodovské tipy hrdinov. Trailery síce hláškovali ako Duke Nukem, ale aj tak dobre Jakubko! Zubatá si po teba a tvoju hru nepríde! A to vďaka nadupanému soundtracku, čo je syntéza živých rockových nástrojov s tými syntetickými. Soudtrack obsahuje 4 hodiny hudby pre menu a každý z levelov, ktorých je 60! To bude hrania a počúvania za dlhých zimných večerov!
Ak by ste mali záujem o túto indie retro FPS, môžete ju zatiaľ nájsť exkluzívne len na GOG-u, Jakub však sľubuje aj Discord. Bye-Bye Gaben! Rozhodne Vám hru odporúčam. A podporíte tým mladých nádejných tvorcov a nie mološské mlynčeky na mozgy a peniaze.