Súdruh Van Buren, ste to vy?
Ak by Fallout 2 po zničení Enklávy emigroval na Východ a vrátil sa až v novom tisíročí, viem si predstaviť, že nejako takto by mohol vyzerať. Ruské izometrické ATOM RPG sa ani nesnaží svoju inšpiráciu kultovou klasikou od štúdia Black Isle zakryť. Naopak, niekedy až príliš silno tlačí na pomyselnú pílu, len aby bolo jasné, že toto je nefalšovaný ruský nástupca slávnej postapokalyptickej série.
Ako totiž všetci vieme, keď duševné vlastníctvo značky Fallout prešlo v roku 2007 pod krídla Bethesdy, vojna sa síce stále nezmenila, ale Fallout áno.
Hra ATOM od rovnomenného štúdia veľmi pripomína zrušený Fallout 3, ktorý väčšina hráčov pozná pod názvom Van Buren. Samozrejme, keďže sa F3 nikdy nedočkal vydania (fňuk), môžeme len hádať, nakoľko by tieto dva tituly boli podobné… ale trúfam si tvrdiť, že ATOMu sa vcelku slušne podarilo okopírovať charakteristiky prvých dvoch dielov falloutovskej série: izometrický pohľad, ťahové súboje a istú dávku šialenosti, bez ktorej by bola apokalypsa len o nudnom prežití.
Mohla byť však dávka radiácie, ktorú hra schytala, vyššia? To určite.
Súboje sú technicky jednoduché, ale v tom je predsa krása, či nie?
Na rozdiel od Falloutov sa ATOM svojou atmosférou a zasadením drží viac pri zemi. Tvorcovia sa buď báli zariskovať, že im niekde kvôli zeleným splaškom narastie prst navyše, alebo im jednoducho len chýbala kreativita vývojárov z Black Isle. Fallout priniesol mutantov, super mutantov, vertibirdy, celú alternatívnu históriu USA odohrávajúcu sa vo svete, v ktorom sú ešte aj rádiá poháňané atómovou energiou. ATOM však prezentuje ani nie tak postapokalyptické, ako skôr dystopické Rusko, kde sa mnohí živia farmárčením, k moci sa dostali gangy a neexistuje žiadny centrálny mocenský systém. Sem-tam vás síce ožiari močiar s nazelenalou parou, čudesnými hríbmi a niekoľkými sudmi so symbolom rádioaktivity, no inak…
Pri hraní Falloutu som mal pocit, že všetko je nenávratne v ruinách, svet sa skutočne skončil a ľudstvo začína písať úplne novú kapitolu dejín. Takýto pravý postapokalyptický „fíling“ sa pri ATOMe nedostavil. Nenašiel som žiadnu alternatívu k veľkým protiatómovým bunkrom, dvojhlavým kravám, Pipboyu, Vaultom, mimozemšťanom, energozbroji, votrelcom, kentaurom či častiam populácie, ktoré sa vrátili do doby kamennej. ATOM hráčovi ponúka pútavý a zaujímavý svet, no nič čudnejšie než obrovské pavúky v ňom nenájdete. Sem-tam sa vám v jaskyni podarí zabiť niečo veľké, podobné zmutovanej gorile, no inak budú vaším najväčším problémom banditi, otrokári, zlodeji, vrahovia… jednoducho ľudia. Ako vy. Žiadna ruka ani noha navyše.
Ak by som to mal porovnať s inou, tematicky podobnou sériou, tak poviem, že ATOM je ako prvý Šialený Max a Fallout ako jeho kultovejšie pokračovania. Aby som však uviedol veci na pravú mieru: ATOM ma bavil, čomu nasvedčuje aj vyše 40 odohratých hodín, zatiaľ čo filmový Mad Max, ktorý celé šialenstvo vlastne odštartoval, vôbec.
Hra obsahuje množstvo narážok na iné hry či filmy.
Jednoducho mi je len trochu ľúto, že sa autori trochu viac nepohrali s atmosférou hry. Chcel by som toho falloutovského post-apo bláznovstva v ruskej verzii zažiť trochu viac. Väčšia kreativita by nezaškodila prakticky vo všetkom… od lokácií, cez zbrane, až po vašich spoločníkov. Všetko je uveriteľnejšie než vo Falloute, no tak trochu tomu chýba vlastná identita.
ATOM je inšpirovaný nielen Falloutom, ale celkovo klasickými RPG typu Baldur´s Gate či Torment. V hre síce nie je ani zďaleka toľko čítania, no dialógy sú napriek tomu štylizované literárnejšie než vo Falloute a celkovo majú slušnú kvalitu. Poctivých hráčov poteší, že takmer s každým NPC môžete viesť relatívne plnohodnotný dialóg, čo je jednou z mnohých vecí, ktoré ATOM kvalitatívne odlišujú od mnohých iných, na prvý pohľad ambicióznych indie projektov, ktoré však nedopadli dobre.
Ktovie, či vo svete ATOMu Slovensko apokalypsu prežilo…
Skutočne, je to menší zázrak, že medzinárodné štúdio zlepené z ľudí žijúcich v štyroch rôznych krajinách dokázalo – prakticky pomedzi prsty, keďže hru údajne vyvíjali popri svojich full-time prácach – vytvoriť niečo také komplexné a zábavné. ATOM je hra, z ktorej cítite, že aj keď sa miestami možno až príliš inšpirovala inými titulmi, je robená precízne a s láskou. Po technickej, výkonnostnej a vizuálnej stránke síce nejde o žiadny zázrak, no za cenovku 15 eur dostane bežný hráč zhruba 30 hodín zábavy. Tí uvoľnenejší a dôslednejší až o tretinu či polovicu viac. A v takom prípade dokážem hre odpustiť aj nepraktický inventár či predpotopný denník úloh (questov), ktorý vám vo väčšine prípadov vôbec, ale vôbec neporadí, hoci pre základnú orientáciu stačí.
Nejde pritom len o pomer ceny a výsledku či vyjadrenie uznania partii očividne talentovaných vývojárov; ATOM je veľmi dobrou RPG, ktorú ocenia najmä fanúšikovia žánru… a obzvlášť priaznivci série Fallout. Podobne ako v ňom, ani tu nejde až tak o dychberúci príbeh (povedzme si narovinu, že hlavná dejová línia nie je to, čo Fallout preslávilo). Mapa a ľudia, ktorí ju okupujú, však stoja za spoznávanie, či už ide o pološialeného komunistického básnika alebo divožienku žijúcu na odľahlej farme, ktorá z nejakého dôvodu chce, aby ste boli jej „prvým“. O obrovskom psovi, ktorého nájdete náhodne v pustatine, ako zúrivo bráni svojho majiteľa pred útočníkmi, ani nehovoriac. Tušíte správne, že duchovný nástupca pôvodných Falloutov sa jednoducho nezaobíde bez štvorného spoločníka.
Koniec sveta sa bez verného chlpáča jednoducho nezaobíde. Ani v Rusku!
ATOM patrí do starej školy RPG, ktoré vás pri hraní nevodia za ručičku. Hra vám povie, čo máte spraviť a zhruba kde, no nič vám nepodstrčí na striebornom podnose a nikam vás netlačí. Skvelé je, že máte absolútnu slobodu na mape naozaj slušných rozmerov, a hoci vás náhodné prepady v podaní hmyzu, prerastených potkanov či lúpežníkov začnú v istom bode skôr otravovať, samotný súbojový systém je takmer presnou kópiou toho falloutovského. Pre mňa to je plus, nakoľko som si čarovne jednoduché ťahové súboje vo Falloutoch užíval – ak však dúfate v niečo zložitejšie od akčných bodov, budete sklamaní.
Nie však vo všetkom si vývojári vzali príklad z Falloutu. Systém tzv. „perkov“ v hre absentuje, no nahradil ho akýsi strom bonusov. Levelovanie je v hre pomalé, najhoršie však je, že za každú bonusovú schopnosť, ktorú si vyberiete, sa vám automaticky zvýšia bodové nároky na tie ďalšie. Inak povedané, čím máte vyššiu úroveň, tým ťažšie bonusy získavate, nehovoriac o tom, že tie najlepšie sa vždy ukrývajú za morom iných, síce praktických, ale nie úplne potrebných. Ide o šikovnú taktiku, vďaka ktorej si budete nasledujúci bonus vyberať veľmi, veľmi opatrne. Keďže s vami levelujú aj vaši spoločníci, je možné uplatniť istú mieru taktizovania. Munícia je naozaj cenným a najmä drahým tovarom, a tak sa vždy oplatí cvičiť vášho spolubojovníka napríklad v puškách, ak vy preferujete pištole. Tretí môže zasa využívať najmä samopaly. Druh munície sa síce v niektorých prípadoch prekrýva, a tak nakoniec môžete bez nábojov skončiť ako vy, tak aj váš spoločník… no nôž v zálohe to vždy istí. A podobne ako Falloute, ani v ATOMe neradno boj nablízko podceňovať.
Na rozdiel od prvých dvoch Falloutov ATOM obsahuje aj základné „Survival“ elementy, nemôžem však povedať, že by som si ich užíval. Zo začiatku hru príjemne sťažujú, no celkom rýchlo sa z nich stane otrava a neskôr zbytočnosť, pretože budete mať plný ruksak jedla aj medikamentov proti ožiareniu, otrave, ba dokonca aj kocovine.
Najmä v začiatkoch hry je zbraní a munície málo.
Čo hre skutočne kvitujem, je pocit, že nikdy tak úplne nebudete na vrchole potravinového reťazca. Čím ste silnejší vy, tým lepší arzenál a výbavu majú aj protivníci, ktorých pri cestách náhodne stretnete. Väčšina z nich útočí v partiách, čo je logické, a aj keď už na nebezpečenstvo nebudete sami a spoločnosť vám budú robiť dvaja ostrieľaní chlapíci, nebudete ani zďaleka za vodou. Lekárničky sú, podobne ako náboje, drahým špásom, a autori ATOMu si dali záležať, aby pre vás boli súboje skutočným bojom o život. Z každého náhodného stretnutia sa môžete „vykecať“, a tým sa mu úplne vyhnúť, no na strane druhej… ako sa lepšie dostať k peniazom, než tak, že ukradnete výbavu mŕtvym súperom, ktorí ju aj tak už nebudú potrebovať?
Na záver sa, paradoxne, upriamim na to, čo v hre musíte spraviť ako úplne prvé, a síce tvorbu postavy. Systém je opäť kópiou toho vo Falloute, a teda aj tu máte – s niekoľkými rozdielmi – niečo na štýl S.P.E.C.I.A.L. V ATOMe však to, ako investujete svoje charakterové body, zaváži ešte viac než ako tomu je v jeho americkej predlohe. Ak si chcete vytvoriť perfektného bojovníka, zabudnite na to, že budete pri každom postupe na novú úroveň získavať množstvo „Skill Points“ (body zručností) alebo že budete schopní presviedčať ľudí, aby vám pomáhali… nieto sa s vami ešte vyspali! Platí to aj recipročne: ak budete mať podrezaný jazyk, vysokú inteligenciu, všímavosť aj charizmu na rozdávanie, nezostane vám už priestor na to, aby ste mali veľa HP (bodov zdravia) či akčných bodov, ktoré pri súbojoch využívate na streľbu, pohyb, vstup do inventára či nabíjanie zbraní. Systém tvorby postavy je tvrdý, no vyvážený. Ak chcete z hry po obsahovej stránke vyťažiť maximum, skúste ísť podobnou cestou ako napríklad v Tormente a sústreďte sa skôr na diplomatické vlastnosti. Oplatí sa to a v hre sa vám otvorí oveľa viac možností. Súboje však budú, prirodzene, o to ťažšie – ale byť post-apokalyptickým ruským Casanovom, to je viac než férová kompenzácia!