Tí najväčší manga hrdinovia sa zišli na jednom mieste a bojujú o záchranu nášho sveta.
Weekly Jump Magazine, najväčší manga časopis v Japonsku, oslavuje svoje 50. výročie. Pri tejto príležitosti sme sa dočkali vydania Jump Force, ktoré do série crossover bojových hier prináša niekoľko vylepšení. Dokáže hra obstáť v porovnaní s inými súčasnými titulmi v žánri alebo ide o jednoduchý fan service?
Privítajte tých najväčších hrdinov a zloduchov
Jump Force nie je prvá hra v sérii. V 2015 sme tu mali J-Stars Victory VS+ a predtým aj ďalšie, no pre Jump Force bežala hádam najväčšia marketingová kampaň v histórii týchto titulov. Niet sa čomu čudovať, keďže magazín oslavuje svoje okrúhle výročie a počet fanúšikov, či už priamo mangy alebo anime adaptácií, iba rastie. Bojové hry celkovo nabrali druhý dych a v posledných rokoch vychádza jeden úspešný titul za druhým. Preto nemôže byť človek prekvapený, keď sa aj Bandai Namco, spoločnosť stojaca za vydaním Jump Force, rozhodla zviesť na súčasnom trende.
Hlavným lákadlom hry je zoskupenie predstaviteľov tých najznámejších akčných máng, teda toho, čo sa v Jump Magazine číta najviac. Ak ste niekedy chceli vidieť súboj Naruto vs Vegeta, zaujíma vás, ako by si Zoro z One Piece poradil s Kenshinom, Sanji s Diom alebo Luffy s Friezom, dozviete sa to práve tu. Každá postava má svoje ikonické schopnosti, ktoré fanúšikovia predlôh spoznajú a v tomto smere je na čo sa pozerať – ak tu nájdete vašu obľúbenú postavu. Tu sa totiž dostávame k prvému problému tejto sľubne vyzerajúcej bojovky.
Jump Force momentálne obsahuje 40 hrateľných bojovníkov, ktorí zastupujú šestnásť rôznych diel. Už z tohto je jasné, že sa tu nezmestila každá obľúbená postava. Keďže je to hra postavená hlavne na možnosti bojovať za známe charaktery, je dosť hlúpe, keď tu nenájdete svojho obľúbenca. Musím povedať, že som nebol úplne spokojný s vybranými postavami pre žiadnu zo sérií. Taký Naruto má v hre Naruta, Sasukeho, Kakashiho, Gaaru a Kaguyu. Niežeby boli Gaara a Kaguya zlé postavy, ale tento výber vyzerá trochu zvláštne hlavne pre fanúšikov Naruta. Kaguya síce bola jedna z hlavných záporáčiek, no iné postavy si u fanúšikov získali oveľa väčšiu obľubu. Zároveň tu chýba Sakura, ktorá dopĺňa Naruta a Sasukeho ako základné trio, ktoré je pre mangu ikonické. Rovnako to je aj pri ostatných zastúpených sériách, kde sú síce tie najhlavnejšie postavy, ale chcelo by to viac. Taký Jojo’s Bizzare Adventure tu má iba predstaviteľov Jotara a Dia, pričom zaujímavých postáv sú v predlohe tucty. V tejto dobe rastúci fenomén v žánri šónen, My Hero Academia, uchvátil celý svet fanúšikov mangy a anime, no v Jump Force sa objavil iba hlavný hrdina Midoriya. Celkovo to pôsobí, akoby sa niekto vo vedení vývoja rozhodol, že do hry dajú iba minimum, aby sa hráči mali na čo pozerať. No pri oslavách výročia magazínu, ktorých je vydanie Jump Force súčasťou, by som čakal väčšie prekvapenie.
Realita škodí zdraviu
Hoci ide o hru založenú na japonských komiksoch, Bandai Namco sa v spolupráci s vývojármi zo Spike Chunsoft rozhodli pokúsiť o realistickejšie vykreslenie grafiky. V súbojoch to funguje dobre. 3D aréna nie je príliš detailná, no je prítomných dosť rekvizít, aby urobili každé bojisko zaujímavým. Samotný súboj medzi postavami je doplnený o prehnané efekty a tak má každý úder svoju váhu. Je preto potešujúce, keď sa vám podarí trafiť nabitý úder alebo špeciálnu schopnosť.
Realistická grafika ale zlyháva mimo bojového poľa, ktoré predstavuje veľkú časť hry v režime pre jedného hráča. Vždy, keď nebojujete proti nepriateľom, sa budete pohybovať po základni Jump Force alebo pozerať na cutscény. Základňa je rozdelená na zopár častí, ktoré predstavujú oblasti z Naruta, One Piece a Dragon Ball. Nepôsobia však nijak veľkolepo – zopár modelov, aby fanúšik spoznal, o čo ide, a nič viac. Zvyšok základne je doplnený o generické budovy, kde vám NPC predajú herné predmety a to je všetko. Navyše ani tých NPC, ktoré by po základni pobehovali, nie je veľa, často nie sú ani zo zastúpených manga sérií a otvorená časť sveta tak dýcha prázdnotou a nevyužitým potenciálom, ako je to aj v prípade ostatných častí hry. Pritom nebolo potrebné vymýšľať extrémne veci, stačilo iba pridať viac vecí, ktoré by pripomenuli jednotlivé manga svety, doplniť to o viac NPC z týchto svetov a hneď by mal človek dôvod po základni pobehovať a nie iba sa cez mapu teleportovať tam, kde je pokračovanie príbehu.
Chyby grafiky ale najviac vidno na samotných postavách. Vo veľkých cutscénach a pri súbojoch to nie je také zlé, ale inak to je, jednoducho povedané, bieda. Modely vyzerajú ako zlé falošné akčné figúrky, ktoré za pár eur kúpite v čínskych obchodoch a je to v podstate iba nafarbený lesklý plast. Namiesto toho, aby bol dizajn hrdinov upravený pre realistické podanie, vývojári sa snažili zachovať aj individuálne štýly jednotlivých sérií. Niektoré postavy tým pádom naháňajú svojim výrazom strach. To je ale spôsobené aj tým, že sú ledva naanimované, pri rozhovoroch takmer vôbec nehýbu ústami, nežmurkajú a keď dvakrát za minútu pohnú rukou, je to priveľa. Najviac ma dostalo, keď počas príbehu kričali hrdinovia, že zloduch uteká a nesmieme ho nechať ujsť. Ale ľudia zodpovední za túto časť hry sa ani nenamáhali naanimovať beh. Zloduch sa otočil ako veľké poleno a trhane odkráčal zo scény. To som mal chuť hru vypnúť.
Súboje plné iskier a výbuchov
Našťastie, nie všetko je na Jump Force zlé. Samotné súboje sú dobré nielen po grafickej stránke, ale zabavia aj samotným hraním. Vyskúšať môžete boje proti AI alebo online v ranked režime, alebo iba tak pre zábavu. Ide skôr o oddychovú hru a ovládanie je jednoduché. Každá postava má rovnaké základné útoky, možnosť uhnúť sa, brániť, prenasledovať nepriateľa a používať špeciálne ability. Máme tu 40 postáv, z ktorých niektoré na boj používajú meč, iné sa bijú z blízka alebo používajú iné nástroje. Napriek tomu, že ovládanie každej postavy je viac-menej rovnaké, sú medzi štýlmi boja malé rozdiely, ktoré ale dokážu odlíšiť každú postavu od zvyšku bojovníkov. Niektoré sú lepšie na boj z blízka, iné si od nepriateľa udržujú odstup. Pri každom súboji máte ako hráč k dispozícii tri postavy. Hoci priamo ovládate vždy iba jednu, ostatné môžu byť použité na podporné útoky alebo si aktívneho bojovníka môžete hocikedy vymeniť. Napriek jednoduchému základu tak pôsobia súboje svižne a rozliční hrdinovia pobavia.
Pri hraní režimu pre jedného hráča si vytvoríte svojho vlastného bojovníka. Okrem prvotnej úpravy vzhľadu si hraním odomknete možnosti meniť oblečenie za rôzne kúsky zo zastúpených manga svetov a taktiež môžete meniť ability, ktoré váš bojovník používa. Z dobrovoľných misií môžete získať aj menšie vylepšenia a tým pridať útokom dodatočný efekt, ktorý pomôže pri honbe za víťazstvom. A popritom všetkom zvyšujete úroveň svojich postáv, čím ich robíte silnejšími. To je taký malý RPG prvkov, ktorý ozvláštňuje obyčajné jednoliate bitky.
Horšie ale je, že na vylepšenie týchto schopností budete musieť farmiť. Takisto pre získanie niektorých unikátnych kúskov oblečenia budete musieť opakovať súboje niekoľkokrát. To samo o sebe nie je také zlé, predsa len sú neustále súboje to, na čom je tento žáner založený.
Príbehový režim je ale aj bez toho nesmierne rozťahaný a nudný. Pre postup v ňom musíte plniť hlavné príbehové misie, ktoré sa skladajú zo súbojov a nekonečných cutscén. Príbeh nie je ničím výnimočný, jednotlivé zvraty sa dajú ľahko predvídať a v podstate ide o také priemerné anime bľaboty. Celé to však zabíja prezentácia deja. Väčšina cutscén nie je dabovaná a ak je, niektoré postavy napriek tomu nerozprávajú. Popri trhanej, respektíve takmer nulovej animácii ostáva iba čítať textové bubliny alebo cutscény preskakovať. Tým si zrýchlite prejdenie režimu aj viac ako o polovicu. Vedel by som si tento príbeh predstaviť ako anime seriál, ktorý by možno aj pobavil, no v Jump Force to pri takomto podaní nefunguje.
Naše hodnotenie
Informácie o hre
Galéria