Vesmír, interdimenzionálne cestovanie, hyperpriestorové skoky, vesmírni slizáci, ktorí chcú získať nadvládu nad galaxiami a na druhej strane dobráci, snažiaci sa udržať rovnováhu. Nekončiace odveké súboje dobra a zla zažívame dennodenne vo všetkých príbehoch, no a ja mám práve pre tie vesmírne slabosť. Ako si teda počínal Starlink: Battle for Atlas vo svojej vesmírnej odysei?
Kdesi v ďalekej preďalekej galaxii…
– Kontrola palivových článkov…
– V poriadku.
– Kontrola pohonu skokového motora…
– V poriadku.
– Kontrola technológie FTL…
– V poriadku.
– Kontrola bezpečnostných prvkov…
– V poriadku.
– Kontrola zameriavacieho systému…
– V poriadku.
– Kontrola munície v hlavných zbraniach…
– V poriadku.
– Pripraviť sa na skok do hyperpriestoru o T mínus 5… 4… 3… 2… 1… Skok zahájený.
Píp, píp, píp, píp…. Mierny náraz otriasol na okamih nie len posádkou, ale aj figúrkami na poličke. Doteraz sa im triasli len ich nadmerne veľké hlavičky upevnené na strunkách, no teraz, akokoľvek boli neživé, tancovali čo im sily stačili. Rozozvučali sa alarmy na vesmírnom korábe. Pískavá, pod kožu lezúca melódia, oznamovala poškodenie lode.
– Náraz asteroidu do pravoboku, opakujem, náraz asteroidu do pravoboku, čakám na hlásenie o škodách… Hlásenie o škodách hotové! Systém vykazuje mierne poškodenie plášťa lode. Vypúšťam nano roboty, čas opráv odhadovaný na 10 minút.
– Ďakujem za hlásenie, technik. Posádka, uveďte do pohotovosti ochranné systémy, do ukončenia opráv.
– Rozkaz, kapitán!
Začiatok vesmírnej odysei…
Och… Vesmír a jeho nekonečná fascinujúca temnota. Jeho nezodpovedané otázky nekonečné sťa samotná jeho existencia. Star Trek, Star Wars, či snáď Battlestar Galactica… Mohol by som menovať dlho. Aj z týchto príbehov predstáv o interdimenzionálnom cestovaní a objavovaní cudzích planét si Starlink: Battle for Atlas zobral inšpiráciu, ale to mu nemám za zlé. Také to klasické vesmírne klišé predsa nemôže byť na škodu! Keď už sme pri braní si inšpirácie, tak najviac sa autori inšpirovali konkurenčným No Man‘s Sky.
Hra je zasadená do fiktívneho hviezdneho systému, Atlas, v ktorom sa odohráva celý príbeh a v ktorom strávite približne 30 hodín herného času. Na začiatku hry nás do príbehu uvedie krátka upútavka, kde sa naša materská loď, Equinox, dostáva do konfliktu s vesmírnym votrelcom. Grax – líder nepriateľskej légie, je posadnutý hľadaním starodávnej technológie, ktorú zanechala po sebe vyhynutá rasa Wardens. Grax chce použiť túto technológiu vo svoj vlastný prospech. No a ako sme už u (nie len vesmírnych) záporákov zvyknutí, nebudú to šľachetné úmysly. Equinox sa dostáva pod náhly útok a my sme tak ihneď vrhnutí do súboja s prvými nepriateľmi, žiaľ túto prevahu nie je možné poraziť a náš kapitán je unášaný nepriateľmi. Počas útoku je loď zničená a my sa ocitáme na neznámej planéte. Adrenalínový úvod spôsobí okamžité nadšenie, avšak počiatočný „wow“ efekt sa vytratí po prvých pár hodinách.
Sci-Fi pozlátko zalepí oči len na chvíľu…
Intuitívne ovládanie dostanete do rúk takmer ihneď, žiadne snahy o prekombinované ovládanie vesmírnej lode. Starlink: Battle for Atlas je čistou arkádou a to vôbec nemyslím ako negatívum. Ovládanie si vás podmaní takmer okamžite. Hra je v podstate akčnou adventúrou z pohľadu tretej osoby až na to, že „osoba“ je v skutočnosti vaša loď. Na jej manipuláciu si vystačíte so zopár tlačidlami a myšou. Po efektnom súboji nastane zvrat udalostí a my sa, po únose kapitána, ocitáme na neznámej planéte. Tu prichádza predstavenie ďalšej z možností hry a tou je preskúmavanie jednotlivých planetárnych systémov. Každá z planét má iný koncept a sú navrhnuté vcelku originálne, hoci po pár hodinách zistíte, že schéma je opakujúca sa a menia sa len niektoré prvky. I tak treba ale povedať, že planéty sú v rámci možností rôznorodé. Na každej môžete okrem objavovania fauny, zbierania koristi a oslobodzovania planéty od okupantov, aj plniť rôzne úlohy. Aj tie sa však po nejakom čase stávajú veľmi repetitívne a narastajúci stereotyp sa tak pomerne rýchlo dostáva pod kožu.
Cestovanie v galaxii Atlas je spracované naozaj fascinujúco a vy môžete plynule prechádzať medzi planétami bez akýchkoľvek loadingov a nachádzate sa tak v naozaj obrovskom vesmírnom otvorenom svete. Aj po vstupe do vesmíru na vás čakajú nástrahy v podobe asteroidov a po vstupe do hyperpriestoru si budete musieť dávať pozor aj na nepriateľské „hyperpriestorové pasce“. Počas putovania medzi jednotlivými planétami môžete okrem bojovania s dotieravými nepriateľmi aj ťažiť rôzne suroviny alebo zbierať loot. Môžete naraziť aj na takzvané Electrum, čo je vlastne takou hernou menou a kupujete si zaň vylepšenia pre vašu loď alebo nové zbrane. Okrem toho, samozrejme, pre niektoré vylepšenia budete potrebovať aj konkrétne suroviny, ktoré bude potreba získať špecifickým spôsobom. A aj tu nastáva problém s opakujúcimi sa činnosťami, pretože nekonečné grindovanie vám bude po dlhšom čase strávenom pri hre píliť nervy.
Príjemným vymanením sa zo stereotypných činností bude hlavný príbeh, ktorý síce neoplýva nijakou extra nápaditosťou, ale ani neurazí. A treba pochváliť aj dobre spracovaný systém modulácie lodí. Môžete si vybrať z bohatého množstva vybavenia. V hre sa nachádzajú rôzne typy vesmírnych plavidiel a rovnako bohatá je aj ponuka pilotov, z ktorých každý (podobne ako jednotlivé lode) má špecifické schopnosti. Môžete kombinovať rôzne typy zbraní, pričom ich účinky sú založené na elementoch (oheň, ľad…) a tieto potom budete kombinovať v boji s nepriateľom. Je nutné prispôsobiť sa slabinám oponenta pre jeho jednoduchšiu elimináciu.
Obrovským sklamaním pre mňa bolo zistenie, že PC verzia nemá lokálnu kooperáciu v podobe splitscreenu, ako to majú konzolové verzie. Ten jeden z mála prvkov, ktorými by ste mohli poraziť jednotvárnu hrateľnosť tu chýba, pritom hra je preň ako stvorená. V hre sa, žiaľ, nenachádza ani online hra pre viacerých hráčov a budete si musieť vystačiť len s výzvami od Ubisoftu. Aby som len nekritizoval, tak musím vyzdvihnúť naozaj dobrú technickú stránku hry a pekne spracovanú grafiku, ktorá je jednoduchšia, ale do celého konceptu zapadá perfektne a dopomáha tak hre aj k prívetivým hardwarovým nárokom. Kompenzáciou za chýbajúci splitscreen môžu byť vesmírne hračky, ktoré sa dajú zakúpiť spolu s hrou alebo dodatočne. Starlink: Battle for Atlas má totiž jednu unikátnu a málo vídanú funkciu prepojenia hry s reálnym svetom pomocou týchto hračiek. Môžete pomocou nich jednoducho modifikovať svoju vesmírnu loď, či vymeniť pilota. Všetky tieto zmeny sa potom dejú simultánne aj v hre. Pokiaľ by ste očakávali českú lokalizáciu, tak vás musím sklamať, pretože tú tomuto menšiemu titulu Ubisoft nedoprial. Ale keďže hra cieli na mladšie publikum, tak príbeh, ale aj priebeh hry je pomerne jednoducho pochopiteľný a aj slabší angličtinári by nemali mať problém. Vďaka rozsiahlej encyklopédii v hre vám nič nebude brániť chytiť slovník do ruky a vzdelávať sa jedna radosť.
Naše hodnotenie
Informácie o hre
Starlink: Battle for Atlas 2019
Starlink: Battle for Atlas je akčná adventúra, v ktorej si zložíš svoju vlastnú kozmickú loď a vydáš sa na medziplanetárne dobrodružstvo do studeného a rozľahlého vesmíru. Veď skupinu medzihviezdnych pilotov, ktorí používajú modulárne lode, vďaka čomu môžu meniť svoje vybavenie a schopnosti za pohybu. Cestuj do hviezdneho systému a spoj galaxiu proti zlým ničivým silám.
- Platforma: PC
- Žáner: akčná adventúra
- Výrobca: Ubisoft
- Vydavateľ: Ubisoft
- Hru na recenzovanie poskytla spoločnosť: Playman
Galéria