Dokážete viesť evolúciu ľudí, alebo padnete za obeť pradávnym predátorom?
Ancestors v sebe nesie jedinečný nádych. Je to survival hra, no vašou úlohou nie je iba zbierať suroviny a prežiť. Hlavným cieľom je potiahnuť klan opíc, respektíve hominidov – prastarých predkov ľudí, naprieč 8 miliónmi rokov evolúcie.
Pokúšať sa o to budete v Afrike, plnej nie len obrovských stromov, po ktorých je radosť poskakovať, ale aj predátorov, nebezpečných plazov a iných nástrah, ktoré vám budú krížiť cestu. Dokážete im čeliť, alebo si radšej nájdete bezpečný úkryt, v ktorom budete pokojne prežívať?
Divočina plná možností
Jedna z hlavných vecí, ktoré sú pre tento titul charakteristické, je voľnosť. V úvode sa dozviete niekoľko vecí o tom, čo vás čaká. Veľmi krátky tutoriál vás prevedie základnými aktivitami ako útek pred nepriateľmi a nájdenie bezpečného miesta, poprípade ako sa treba najesť a napiť. Hra končí, keď sa dostanete do obdobia približne 2 miliónov rokov pred naším letopočtom. Začínate, keď je to 10 miliónov, a tak vás čaká dlhá cesta.
To je všetko. Žiadne úlohy, ktoré hovoria, že máte ísť tam, preplávať rieku, vyrobiť 10 predmetov a odniesť ich opici pod skalou. Žiadna mapa, mini-mapa alebo automatické ukazovatele toho, kam máte ísť, aby ste postúpili. Všetko je len na vás a vašom klane. Od momentu, kedy skončí tutoriál, máte plnú kontrolu nad tým, kam pôjdete a čo budete robiť.
Naši najstarší predkovia toho veľa nevedia, a tak ich budete musieť všetko naučiť. Už len otvoriť kokosový orech, poprípade získať ostrú palicu je veľký objav, ktorý vám môže trvať aj niekoľko hodín.
Boj o prežitie je na prvý pohľad jednoduchý. Stačí sa postarať o to, aby vaše opice nezomreli od hladu a smädu. Cez úvodnú lokáciu, našťastie, tečie rieka a popri nej rastie dostatok rastlín, ktoré nasýtia.
Najedzte sa, napite a zvedavosťou vpred
Keďže všetko potrebné máte už v úvode hry, môžete si povedať, že je zbytočné riskovať a opúšťať tábor. V prvých hodinách Ancestors pôsobí ohromujúco a cieľ je taký vzdialený, že môžete byť stratení v tom, čo máte naozaj robiť.
Ja som takýto pocit počas prvých hodín mal, keď sa mi ranné expedície vypomstili a ja som zúfalo hľadal cestu späť, aby mi každý nezomrel. Načo sa teda prebíjať džungľou, kde na každom rohu čaká nejaká mačkovitá šelma alebo obrovská anakonda, keď si môžem pri vodopáde pokojne poskakovať po stromoch?
Pretože evolúciu nenaštartovalo sedenie na zadku a hádzanie kameňov do vody. Je to zvedavosť, ktorá nás dostala tam, kde sme. A je to práve tá zvedavosť, ktorá vás bude hnať vpred aj v hre.
Nech už urobíte čokoľvek, istým spôsobom to posunie váš vývoj o krok ďalej. Ancestors je o experimentovaní, pokusoch a učení sa z vlastných chýb. Keďže najrýchlejšie sa deti učia opakovaním, je dobré mať pri sebe stále niekoho ďalšieho. A keď už vaša opica nebude schopná ničoho, bude príliš unavená alebo zranená, jednoducho si prepnete ovládanie na iného člena klanu.
Na začiatku neviete takmer nič. Neviete, čo môžete zjesť a z čoho vám bude zle, až sa otrávite a zahynie vám väčšina opíc. Neviete, čo to hučí za kopcom. Čo je tá guľa, ktorá vonia na palmách alebo čo to syčí vo vode? Ako sa zbaviť chladu, keď prší? Čo robiť, keď ste si pri preskúmavaní oblasti nešikovne zlomili nohu či sa inak zranili a krvácate? Okrem pobehovania a poskakovania sa musíte naučiť všetko. A aj na tom pohybe sa dá pracovať.
Pri tomto vám pomáhajú tri základné mechaniky. Čuch, prostredníctvom ktorého odhalíte jedlé predmety a živočíchy. Sluch, ktorý vám pomôže nájsť iné opice alebo zvieratá, ktoré môžu znamenať nebezpečenstvo. A inteligencia, vďaka ktorej môžete zistiť, čo všetko je okolo vás, poprípade vám zobrazí oblasti sveta, ktoré ste ešte nepreskúmali.
Vykonávaním aktivít získavate neurónovú energiu, vďaka ktorej sa učíte nové veci, respektíve sa zdokonaľujete v rozličných smeroch podľa toho, čo robíte. Ide o akýsi strom schopností. Predsa len cieľom nie je iba prežiť 8 miliónov rokov, ale aj dosiahnuť evolúciu smerom k človeku. Takto sa budete rozvíjať vo veciach ako pohyb, komunikácia, trávenie potravy, zručnosť pri narábaní s predmetmi a podobne. Nie všetko je ale možné zdokonaliť zo dňa na deň. Hra ponúka možnosť nových členov klanu nie len nájsť, ale aj rozmnožovať medzi sebou. Práve potomkovia predstavujú možnosť, ako sa vyvinúť. Pri každej generácii je možnosť, že sa objavia v malých opiciach mutácie potrebné pre ďalšiu evolúciu. Práve tieto mutácie sú kľúčové a potrebné na veci ako je napríklad zvládnutie chôdze po 2 nohách alebo spracovanie rôznych druhov potravy. Mutácie sa objavujú podľa toho, akým smerom svoju opičiu svorku rozvíjate, a tak ak ste nikdy nechodili vzpriamene, túto mutáciu neuvidíte. Naopak, ak neustále využívate čuch na detekciu jedla a nepriateľov, môžete očakávať, že práve tým smerom sa vaše zvieracie kráľovstvo rozrastie.
Tretí prvok, ktorý podporuje rozvoj, je samotná evolúcia. Tú môžete spustiť takmer kedykoľvek. Jedinou podmienkou je mať dosiahnuté nejaké evolučné ciele, čo by sa dalo nazvať aj ako achievementy. Tie nevidieť v žiadnom zozname, pokiaľ ste ešte danú vec neurobili. Ide v podstate o hocičo jedinečné, čo sa môžete v hre naučiť a zažiť. Evolúcia vás posunie dopredu o tisíce rokov podľa toho, čo ste medzi evolúciami dosiahli. Toto je celý recept na to, ako sa za milióny rokov priblížiť k ľudskej rase. Učiť sa v divočine novým veciam a nepodľahnúť jej nástrahám.
Evolúcia je zdĺhavá a náročná
V úvode sa ocitáte v takmer úplnej nevedomosti. I keď nastavenia ponúkajú možnosť zapnúť si tutoriály, tých je málo a málokedy poskytnú dostatok informácií, s ktorými by sa dalo ďalej pracovať. To tematicky sedí k hre, predsa len naši predkovia mali náročné podmienky, a zvládli to. V rámci hry to ale nie vždy funguje. Náročný je predovšetkým začiatok hry, respektíve čas, kedy budete chodiť na prvé expedície. Je ľahké stratiť hodiny progresu, pretože nebudete vedieť, čo treba robiť. Osobne som mal problémy s útokmi, s poskakovaním po lianách a útokmi na zvieratá, i keď som mal potrebné zručnosti a nástroje. Dôvodom bola nejasnosť zobrazených tipov. Presnejšie to, že tipy boli smerované na Xbox ovládač, i keď som hral s klávesnicou a myšou. Hra nabáda na hranie s controllerom, ale osobne som s ním dlho nevydržal, aj keď ho pri niektorých žánroch hier preferujem aj na PC. Práve tieto úvodné hodiny sú kritické, určujú atmosféru a pomalé tempo hry, no zároveň je to chaos, a tak sa nedivím, ak to niekto nevydrží, sám som takmer hru odsunul bokom. Zároveň je tu jednoduchosť niektorých ďalších mechaník. Napríklad na zastavenie krvácania a boj s chladom budete celú hru používať prakticky tie isté predmety. Rovnako aj v boji je jeden z najúčinnejších nástrojov jedna z prvých vecí, ktorú sa naučíte vyrobiť. To je na jednej strane cena za autentickosť voči dobe, ktorá tu je zobrazená, na druhej strane to ale nepridáva na rôznorodosti samotného hrania.
Ancestors ponúka mnoho možností toho, čo sa dá v hre robiť. Zároveň si ale postup vyžaduje vykonávanie rovnakých aktivít stále dookola. Čo budete robiť medzi čiastkovými evolúciami, je na vás, no po čase, keď spoznáte väčšinu mechaník, ktoré hýbu prastarým svetom, sa môžete ocitnúť v kolotoči tých istých úkonov. To môže mať za následok monotónnosť a nudu, pretože toto nie je hra na jeden večer, ale na desiatky hodín. Zároveň je ale teoreticky možné dosiahnuť takmer všetky evolučné ciele na jeden záťah. Reálne si neviem predstaviť, že by toto niekto pri bežnom hraní robil, no zároveň sám trávim medzi niektorými evolúciami zopár herných rokov. Nech už ale hráte akokoľvek, Ancestors vám ju nedovolí kvôli istým veciam ukončiť jedinou evolúciou. Ďalším obmedzením v tomto smere je veľkosť klanu. Respektíve maximálny počet členov a jeho zloženie. V klane môžete mať mladé opice, dospelých jedincov a starcov. Každá takáto trieda má svoje využitie a pre a proti, i keď najčastejšie budete hrať za „dospelákov“. Nech už sa ale budete snažiť akokoľvek, váš klan bude mať maximálne 18 členov, po 6 z každého typu. Je samozrejmé, že toto obmedzenie si vývojári vybrali z dôvodu fungovania istých herných systémov. Zároveň je to ale ďalšie obmedzenie, s ktorým sa stretnete na ceste evolúciou.
Našťastie tu je vec, ktorá pomáha v boji proti monotónnosti a celé to zachraňuje. Pradávna podoba Afriky. Je zložená z niekoľkých biómov, ako prvý spoznáte džungľu. Celá Afrika tu je veľká plocha, po ktorej môžete plynule prejsť z jedného konca na druhý. Teda na jeden záťah sa to nepodarí, to by opica zomrela po ceste veľmi rýchlo. Ak ale chcete, nič vám nebráni v epickej výprave naprieč kontinentom. Po preskúmaní možno zistíte, že technicky nie je svet taký rozľahlý, ako sa na prvý pohľad zdá. Veľa tu robí aj vertikálne rozloženie pevniny. Môžete liezť po stromoch, zdolávať hory, nájsť skryté vchody do jaskýň a iné prekvapenia. To všetko na malej časti sveta, ktorým sa dá prejsť za pár minút. Alebo ho preskúmate a strávite na mieste aj hodiny. Zároveň Afrika žije vlastným životom. Iné živočíchy nemusíte vždy konfrontovať so zbraňou v ruke alebo pred nimi utekať. Z diaľky môžete vidieť, ako si krokodíly užívajú slnečný deň na ostrovoch alebo zbadáte súboj anakondy a tigra.
Po úvodných trápeniach sa s učením mechaník je práve skúmanie sveta to, čo ma baví najviac. Niekoľkodňové výpravy na nové miesta. Chvíle, kedy celý deň zdolávam vzdialenú skalu, aby som sa na jej vrchole najedol z hadích vajec a našiel tam zvláštne kamene. A potom v diaľke zbadám ešte zaujímavejšie veci. Následne celá púť stroskotá, môj hlavný opičiak spadne zo skaly a zomrie. Ja v panike hľadám mláďatá, aby som ich bezpečne dopravil domov naprieč močiarmi a džungľou.
Panache Digital Games je nová skupina vývojárov, no majú medzi sebou veteránov ako napríklad zakladateľ Patrice Désilets. Stojí za prvými Assassin’s Creed hrami a vplyv tejto série je v Ancestors nepopierateľný. Lezenie po stromoch a skalách vám bude miestami povedomé. Práve poskakovanie medzi stromami je ale jedna z najzábavnejších častí hry. Áno, občas možno vaša opica spadne a nechytí sa konárov, lebo cez rastliny nevidieť, čo je ďalej, ale za ten pocit poletovania v divočine to stojí.
Popri slabšom úvode je jediná vec, ktorá mi kazí zážitok, jej technický stav. Sama o sebe ide bez problémov, nemávam žiadne lagy, ani dropy FPS. Neraz sa mi ale stalo, že mi hra len tak spadla a ja som mal namiesto progresu iba Epic Store okno s chybovou hláškou. Párkrát sa mi hru ani nepodarilo zapnúť. Niekoľkokrát sa mi stalo, že sa v hre nepriateľ zasekol na jednom mieste. To je z jednej strany fajn, lebo ma zver nezožerie. Na druhej strane nie som schopný ju poraziť a získať to, prečo som na dané miesta šiel. Alebo musím opustiť tábor, lebo sa mi uprostred tábora zasekla niekoľkometrová anakonda, všetky opice sú preto vyľakané a ja ju neviem zabiť, lebo je to bug.
Naše hodnotenie
Informácie o hre
Ancestors: The Humankind Odyssey 2019
- Platforma: PC
- Žáner: survival
- Výrobca: Panache Digital Games
- Vydavateľ: Private Division
- Hru na recenzovanie poskytla spoločnosť: Private Division
Galéria