RECENZIA: Judgment – recenzia výbornej PC verzie

RECENZIA: Judgment – recenzia výbornej PC verzie

 

Jagami je bývalý právnik, ktorého zožiera ťarcha minulosti. Pred pár rokmi počas súdneho pojednávania presvedčil svojimi argumentami súd o nevine jeho z vraždy obvineného klienta, ktorý následne krátko po prepustení zavraždil svoju priateľku a podpálil dom. Mladá nevinná žena s láskavým srdcom zomrela beštiálnou smrťou, pretože bol Jagami vo svojej práci nadpriemerne dobrý a prokurátora argumentami doslova zotrel. Jedno je ale byť dobrý vo svojej práci a druhé veriť svojmu klientovi. Nie, Jagami si nemyslel, že je nevinný. On len urobil svoju prácu tak dobre, ako sa len dalo. To je práca právnika – neskúmať pravdu, vyhrať súd.

Aj keď už v súčasnosti právnikom nie je, predsa len ho jeho chodníčky neodviedli ďaleko. Stal sa súkromným detektívom, ktorý za peniaze rieši problémy svojich klientov a odhaľuje zločiny. Minulosť ho však stále zožiera. Možno to je práve ten dôvod, prečo sa stal detektívom. Aby sa vykúpil z hriechov svojho činu, akokoľvek legálneho. Fyzicky, v reálnom svete, stojí pevne na zemi, ale mysľou až príliš často odbieha presne do toho bodu jeho života, ktorý pre neho znamenal radikálny obrat.

Ako detektív má vôkol seba hneď niekoľko spolupracovníkov. Stále rád navštevuje právnickú agentúru, pre ktorú pracoval, s cieľom prehodiť pár slov s bývalými kolegami, či sa prísť poradiť s jeho mentorom Rijuzom Gendom. Najčastejším dôvodom je však hľadanie nových prípadov, na ktorých momentálne pracujú. Predsa len, za jeho kanceláriu sa musí platiť renta. Pri práci mu vypomáha predovšetkým bývalý člen Yakuzy menom Kaito, ktorý, rovnako ako Jagami, pozná umenie kung-fu. Táto dvojica ide vždy na doraz a vrhá sa do nebezpečenstva často i trochu nepremyslene.

Zápletka hry spočíva v odhaľovaní záhadných vrážd členov Yakuzy, ktorých vrah pod kódovým označením Krtko (The Mole) terorizuje fiktívnu časť Tokia Kamaručo. Všetky spája jedno – vypichnuté obe oči. Nebude trvať dlho, kým sa Jagami a jeho tím zapletie aj do tohto prípadu, ktorý sa nakoniec ukáže omnoho prepletenejší, než sa na prvý pohľad možno zdá a ktorý ho psychicky dostane až na úplný okraj jeho psychických i emočných schopností. Hlavný hrdina si prejde doslova katarziou. Judgment je vážna hra preberajúca vážne témy a to aj napriek tomu, že je to spin-off viac uvoľnenej série Yakuza. Avšak o humor ani tu nebude núdza.

Príbeh tejto hry je nádherne vykreslený, umne prepletený, skvelo vygradovaný a tiež veľmi dobre vypointovaný. Čo sa týka mňa, s prehľadom je to môj najobľúbenejší prvok celej hry a nebojím sa povedať, že aj jeden z úplne najlepších príbehov v akčnom žánri, aký som mal možnosť vidieť. Nie je vôbec chaotický, ba skôr naopak, aj napriek svojej dĺžke je sympaticky komorný a tým necháva vyniknúť vynikajúco napísaným postavám, ktorým uveríte smútok, slzy, aj ironické poznámky. Akčné scény plné bitiek, citlivé scény s hudbou ako z pera Nobua Uemaca (séria Final Fantasy), všetko je vyšperkované do dokonalosti, pričom hra ani vtedy nezabúda svoj civilný tón. Práve príbeh a postavy, ktoré mi prirástli k srdcu, boli nakoniec tým závažím na váhach, ktoré ručičku po dlhom váhaní naklonili na známku 4 namiesto 3.

Dôvod, prečo som o konečnom hodnotení tak dlho rozmýšľal, bola hrateľnosť, s ktorou mám trochu problém. V prvom rade, Judgment je v úvodzovkách len ďalším dielom Yakuza s iným názvom a policajným prostredím namiesto mafiánskeho. Zvyšok je, až na niektoré prídavky, úplne rovnaký. Máte otvorené mesto, získavate si reputáciu pomáhaním obyvateľom, máte tu hromadu minihier v podobe automatových hier, navštevujete herne, sex bary, riešite vedľajšie úlohy, máte možnosť nájsť si frajerku, či životnú lásku, s ktorou randíte, nakopávate zadky gangom, ktoré vás často napadnú bez príčiny na ulici. V skratke, v Judgmente môžete toho robiť skutočne veľa. Problémom ale je, že tu kvantita vyhráva nad kvalitou. Z celkového hľadiska je Judgment takou typickou sedmičkovou hrou, ak by sme teda mali desaťbodový hodnotiaci systém.

Tak si to rozoberme. Je tu veľký počet vedľajších úloh, ktoré môžete vykonávať – pomáhať obyvateľom, riešiť vám pridelené vedľajšie prípady – avšak predovšetkým, čo sa pomoci obyvateľov týka, častokrát to nie sú po hernej stránke zábavné veci. Niekedy máte niekoho sledovať (čo je asi tá najnudnejšia časť hrateľnosti), niekedy máte za niekým utekať (druhá asi najnudnejšia časť hry), niekedy je to len zasa fetch quest a podobne. Mojou zásadou je vždy radšej menej a kvalitne, než naopak a preto nemôže byť moje hodnotenie vedľajších úloh nejako extra kladné. Nájdu sa tu samozrejme aj zaujímavé kúsky, ako napríklad hľadanie bômb, ktoré rozmiestnil po meste šialenec, pričom vám beží časový limit.


Z minihier nie som príliš nadšený, avšak nie preto, že nie sú dobré, ale preto, že mi nesedia do môjho žánru. Hry ako také kvalitné určite sú. Máte tu pretekársku starinku Out-Run, ktorá nahradila pinball z pôvodnej PS4 hry (PC verzia má základ v remasteri pre PS5), skrolovaciu strieľačku Fantasy Zone, bojovky Fighting Vipers a Virtua Figher 5, ďalšiu bojovku Virtua Fighter 2, ktorá nahradila logický rýchlik Puyo Puyo z PS4 verzie, Poker, Blackjack, Mahjong, Shogi, baseball, šípky, či zvláštnu VR hru. Moje najobľúbenejšie boli dve – Kamuro of the Dead, first-person strieľačka v štýle House of the Dead a taktiež Motor Raid, akčná pretekárska hra pripomínajúca spojenie Wipeout a Road Rush. Oba sú to výborné kúsky, ktoré som dohral úplne dokonca. Teda, nie že by boli nejako extra dlhé, to nie. Najväčšou minihrou sú tu preteky dronov. Dron si môžete vylepšovať, nakupovať si súčiastky, investovať do neho peniaze, zvyšovať jeho štatistiky. Dron využijete aj v niektorých príbehových misiách, len sú to pomerne krátke pasáže.

Z nových prvkov som už spomenul sledovacie misie i naháňačky. Sledovacie misie spočívajú v sledovaní určitej postavy, pričom si musíte dávať pozor, aby vás nevidela. Ich problémom je, že sú príliš pomalé a často len čakáte v kryte, kým sa sledovaná postava neposunie ďalej. To naháňačky sú síce dynamickejšie, no tiež pomerne nezvládnuté. Postavu pri nich ovládate len nepriamo, iba jej pohyb doľava a doprava. Ona sama beží po vopred naskriptovanej dráhe a z času na čas musíte stlačiť tlačidlo v QTE sekvencii, aby ste sa vyhli nejakej prekážke. Nie, ani jednu z týchto vecí nepovažujem za zábavnú. Novinkou sú tu aj detektívne pasáže, kedy sa vám hra prepne do módu first person kamery a vy máte za úlohu nájsť v prostredí rôzne hinty súvisiace s vaším prípadom. Tento nový prvok je už lepší, avšak trošku vedie za ručičku. Každopádne, to nie je nič, čo by ste chceli robiť po celý čas. Páčila sa mi tu možnosť prispievania do crowdfundingu Quickstarter, kde môžete vývojárom rôznych užitočných vecí (napr. pre váš dron) pomôcť zafinancovať ich projekt, ktorý sa potom objaví vo vašej schránke.

Akčnú vložku hry tvoria samozrejme súboje. Súbojový systém sa mi páčil, hoci musím priznať, že po 30 hodinách sa mi už začínal zdať jednotvárny. Vizuálne príťažlivé kung-fu sa tu miesi s možnosťou využívania predmetov ako reklamné pútače, popolníky, či bicykle, ktorými môžete nepriateľom ukážkovo natrieskať na zadok. Nechýbajú rôzne bojové ťahy, špeciálne úskoky, premety, či dokonca vývrtky. Prvých pár hodín je to trochu nuda, pretože nepriatelia sú slabí ako čaj. Až neskôr, keď nepriatelia naberú životy, zbrane a početnosť, sa bojové strety stanú zábavnejšími. Najlepšie sú boss fighty, ktoré príkladne preveria vašu bojaschopnosť. Netreba však zabúdať na lekárničky, nakoľko silnejší nepriatelia vám môžu špeciálnymi údermi natrvalo znížiť počet životov. Stáva sa to často a bolí to.

K tomu musím oceniť mohutný skill systém, ktorý má tri kategórie: Schopnosti, Boj a Špeciálne. Prvá kategória má položky ako navýšenie počtu životov, či zvýšená tolerancia alkoholu. Boj obsahuje rôzne bojové chvaty a Špeciálne sa zameriava na schopnosti súvisiace s randením, či páčením zámkov. Dohromady je tu až 126 rôznych schopností, pričom niektoré sa vám neodomknú, kým neodomknete iné pred nimi a niektoré len vtedy, keď získate špeciálnu knihu, z ktorej sa ich naučíte. Dovolím si povedať, že po tejto stránke Judgment dokonca atakuje hranice toho, čo dnes nazývame akčné RPG.

Ako hráč, ktorý si dáva záležať na ponorení sa do hry, musím oceniť, že Judgment neotravuje žiadnymi ukazovateľmi questov, ktoré plachtia v povetrí. HUD si môžete vypnúť celkovo alebo vypnúť len GPS. Navyše sa mi páči, že hra niekedy necháva na samotnom hráčovi, aby zistil, kam má ísť, hoci vo väčšine prípadov sa vám to ukáže na mape. To je škoda, nakoľko na mape si môžete vyhľadávať zariadenia, budovy, či ulice, avšak načo by ste to robili, keď vám je cieľ vašej cesty dopredu ukázaný. V určitých prípadoch to ale hra od vás vyžaduje. Oceňujem, že aj keď máte zapnuté GPS, teda minimapu, hra necháva na vás, aby ste si označili miesto, kam idete, a presná cestička pomedzi budovy a ulice k cieľu sa vám zjaví len vtedy. Hra po tejto stránke rešpektuje hráčove potreby, hoci to ešte nie je úplne podľa môjho gusta.

Čo je však na druhej strane úplne výborné, je stav samotnej PC verzie. Hra beží svižne a na najvyšších detailoch v 1440 p vám na zostave i5-10600, RTX 3070 a 16 GB RAM pobeží 90-120 FPS. Hra síce po stránke grafiky dnes už nie je žiadny zázrak – tie ostré hranaté objekty a nízke rozlíšenie mnohých textúr sú do očí bijúce – no nasvietenie, hra svetla a tieňov tu pôsobia pekne realisticky. Hra sa ovláda myšou a klávesnicou výborne, pričom obsahuje aj svoj vlastný originálny kurzor. Ovládanie menu je úplne intuitívne.

PC nastavenia nie sú najdetailnejšie, no zároveň ponúka omnoho viac nastavení, ako napríklad porty od Square Enix (viď hrozný port Final Fantasy VII Remake). Nastaviť si môžete filtrovanie textúr, kvalitu tieňov, kvalitu geometrie, real-time odrazy, motion blur, zatienenie okolia SSAO, volumetrickú hmlu, hĺbku obrazu, či vyhladenie hrán. Vyhladenie hrán musím kritizovať, nakoľko je tu niekoľko možností, no ani jedna hru nedokáže dôstojne vyhladiť. Hra podporuje funkciu Super Resolution od AMD i Super Sampling XeSS od Intel. Veľmi príjemné a prekvapivé nastavenie, ktoré sa bežne neobjavuje ani v natívnych PC hrách, je možnosť nastavenia uhlov rozmiestnenia Surround reprákov vzhľadom na vašu sediacu pozíciu.

Naše hodnotenie

PC verzia akčnej detektívky Judgment sa určite vydarila. Samotná hra síce osciluje niekde medzi tromi a štyrmi hviezdami, no vzhľadom na vynikajúci príbeh, ktorý tiahnu vpred skvelo napísané postavy, som sa rozhodol predsa len prikloniť k štyrom. Hra ako taká je zábavná a má svoje nespochybniteľné kvality, len ten vedľajší obsah mohol byť kvalitnejší a prepracovanejší, a to aj napriek tomu, že by hrozilo, že sa tým zníži jeho kvantita. Kopec minihier spojených s rôznymi výzvami potešia predovšetkým tých, ktorí holdujú bojovkám.

Klady

  • krásny príbeh a skvelé postavy
  • vyše 120 odomykateľných skillov
  • množstvo minihier
  • zábavný súbojový systém
  • výborne zvládnutá PC verzia

Zápory

  • menej kvalitné vedľajšie úlohy
  • niektoré nové prvky v hrateľnosti nie sú zábavné
  • na grafike je už vidieť vek

Informácie o hre

JUDGMENT

JUDGMENT 2022

 

  • Platforma: PC
  • Žáner: akčná adventúra
  • Vývojár: Ryu Ga Gotoku Studio
  • Vydavateľ: SEGA
  • Hru na recenzovanie poskytla spoločnosť: Cenega

Trailer ProGamingShop.sk

Korekcia: Veronika Jankovičová

Páči sa Vám tento článok? Zdieľajte ho!

 
 
 
 
 

Sledujte nás

Gamesite.sk
Zoznam.sk