Kdesi komusi z Queasy Games napadlo, že by mohlo byť zaujímavé skĺbiť programy na digitálnu produkciu hudby s hrou, ktorá disponuje jednoduchými pravidlami. Celé toto potom spraviť prístupným pre všetkých a najmä, ako sa v hudobnom svete patrí, poriadne tvorivo. Nech sa páči, na svete je Sound Shapes.
Skákanie, zrýchlený pohyb, lezenie po stenách a stropoch (avšak len pomaly). Červená je zlá, zabíja. Všetko ostatné tvorí hudbu. To sú základné pravidlá Sound Shapes. Čistokrvná a vo svojej podstate úplne jednoduchá „hopsačka“. Avšak v jednoduchosti tkvie krása. Nie nadarmo je Super Mario ikonou „hopsačiek“ a jednou z najobľúbenejších hier vôbec. Sound Shapes sa teda drží pravidla jednoduchosti a stavia na neustálom inovovaní nápadov, nápaditosti, krásnych melódiách od známych umelcov a to všetko v obrovskom tvorivom potenciáli.
Nás táto hra jednoducho očarila. Napriek tomu, že sme boli spočiatku trochu skeptickí, rýchlo sme prepadli kúzlu zhudobneného hopkania. Pretože hudba je chrbticou a motiváciou tejto hry, ktorá inak obstojí aj osamote ako kvalitná „hopsačka“. S malou lepivou guľôčkou sme sa presúvali z obrazovky na obrazovku, vždy novú, pestrú, zaujímavejšiu, náročnejšiu.
Guľôčka je „lepivá“ a tým pádom schopná liezť aj po niektorých povrchoch. Na niektorých jednoducho nedrží a spadne. Avšak je schopná aj rýchlejšieho pohybu, keď sa stane „nelepivou“ – daňou za rýchlosť je strata schopnosti liezť po strope a po stenách. Samozrejme, vo vyššej rýchlosti sme mohli doskočiť ďalej, a tak dosiahnuť inak nedosiahnuteľné miesta. Základom je dostať sa z jednej strany obrazovky na druhú a vyhnúť sa pri tom červenej farbe. Červená zabíja, či je to červená láva na zemi, červený tvor behajúci po obrazovke či červený projektil letiaci vzduchom. A v niektorých pokročilých leveloch je naozaj výzvou prísť na spôsob, ako sa dostať na druhú stranu.
Hudba je v Sound Shapes všadeprítomná. Na pozadí každého levelu, každej obrazovky, hrá základná melódia. Hudba sa rozvíja zbieraním kruhových symbolov, ktoré sú roztrúsené v priestore. Podľa umiestnenia na obrazovke je určená výška tónu a pozícia v takte, zbieraním sa rozvíjajú rytmy a melódie. O hudbu sa postarali známi umelci, napríklad Beck, Bad Robot, deadmau5. Skladby každého umelca sú pohromade v Albumoch, pričom každý z nich znázorňuje odlišné svety a témy. Každý album je pritom graficky inak spracovaný, taktiež známymi umelcami a hernými dizajnérmi. Nie je žiadnou náhodou fakt, že sa jeden Album nápadne podobá na Superbrothers: Sword and Sworcery, veď o hudbu aj spracovanie levelov sa postarali tí istí ľudia.
Zbieranie hudobných krúžkov je veľmi motivujúce a znamená novú výzvu pri hraní. Niekedy je naozaj náročné pozbierať úplne všetky a o to lepší pocit je vynímať sa potom na úctyhodných miestach v online rebríčkoch. Nesmieme zabudnúť na fakt, že hudbu v hre robí vlastne všetko. Mechanické zvuky strojov, rôzne tvory, ktorých sa môžete dotýkať, kvety, objekty. Hra je tak prepojená s hudbou, že dokonca aj rakety, letiace vzduchom, sa pohybujú v rytme hudby a sledovať ich vražedný tanec je priam magické. Všetko v hre je podriadené hudbe a rytmu, všetky zvuky prispievajú k celkovej harmónii, ktorá sa nikdy nezlieva do kakofónie.
Napriek tomu, že kampaň je relatívne krátka (obsahuje 5 tematických svetov), hra sa po jej dohraní nekončí. Po prejdení posledného levelu sa otvárajú nové módy, ktoré znovu preveria schopnosti prstov, ale taktiež zmysel pre rytmus a koordináciu ruka – oko. Death Mode je variáciou na staré levely, kde treba v nekompromisných časových intervaloch nazbierať dostatočný počet bodov. Bez dokonale zvládnutého ovládania v prstoch je priam nemožné uspieť. Potešením pre uši je zase Beat School, druhý odomykateľný herný mód. V ňom je kľúčové zbieranie nôt podľa rytmu. Pri správnom pochopení konceptu a zvládnutí ovládania hra odmeňuje krásnou hudbou a aktívnym dobrodružstvom, cez ktoré nachádzame hlbšie pochopenie level dizajnu a štruktúry hudby.
Po každom zvládnutom leveli získame množstvo nových prvkov do editora levelov. Ich tvorba je veľmi jednoduchá a intuitívna, pričom jej súčasťou sú dve základné zložky – hudba a prostredie. Na pochopenie vzájomných synergií je vhodné zvládnuť najprv Death Mode a Beat School, avšak ľahko sa tvoria aj bez predchádzajúcich skúseností. Ľudia viac hudobne založení budú asi najprv skladať hudbu a potom dotvárať prostredie, ostatní sa asi najprv pustia do zaujímavého prostredia a až potom doplnia noty a uvidia, čo zaujímavé z toho vznikne. Tvorenie a zdieľanie je však ľahké a veľmi zábavné.
Sound Shapes vychádza na PS3 aj na PS Vita v rovnakej kvalite a s totožným ovládaním (až na ovládanie editoru) v jednom balíčku za jednu cenu a s možnosťou pokračovať v hre na druhom zariadení. Vzhľadom na špičkové spracovanie levelov a výbornú hudbu nemáme vlastne hre ani čo vytknúť. Po dohraní relatívne krátkej kampane sa otvárajú ďalšie hracie módy a editor levelov s možnosťou zdieľania poskytuje prakticky nekonečnú zábavu. Systém albumov poskytuje mnoho priestoru pre DLC albumy od ďalších známych umelcov, čo ešte viac predĺži hraciu dobu.
|
synergické spojenie hudby a hry jednoduché pravidlá presné ovládanie editor a zdieľanie odomykateľné módy |
|
kratšia kampaň |
90% | |
ŽÁNER | hudobná hopsačka |
VÝROBCA | Queasy Games |
VYDAVATEĽ NA SLOVENSKU |
SCEE |
HRU NA RECENZOVANIE POSKYTLA SPOLOČNOSŤ |
|
Zaujala vás táto hra? Kúpte si ju na PlayStation Network |
|