Rayman Origins je hra, ktorá je dôkazom toho, že kvalitné „platformovky“ ešte nevymreli. Hoci vyšla na PS3 a Xbox 360 v silnej konkurencii Skyrimu alebo nového Assassins Creeda, opäť sa pripomína v PC, resp. PS Vita verzii.
Port pre Vitu je z 95% totožný s „veľkou“ verziou. Autorom sa bez problémov podarilo zmenšiť pestrofarebný herný svet pre potreby prenosnej hernej konzoly. Nemáme teraz však na mysli veľkosť z hľadiska rozlohy sveta, ale veľkosť jednotlivých obrazoviek, ktoré sa z televízneho displeja dostávajú na päť palcovú obrazovku Vity.
Pestrofarebnosť hre nechýba, a treba povedať, že hoci je Vita vybavená hardvérom, ktorý bez problémov zvláda náročné 3D hry, kreslená 2D grafika nového Raymana je jednoducho čarovná. Pri pohľade na finálne hodnotenie je zrejmé, že Origins je momentálne najlepšie hodnotená hra pre novú prenosnú konzolu od Sony. Niekto by povedal, že je to irónia ale hrateľnosť a herný dizajn je však takmer dokonalý (v rámci žánru „skákačiek“). A nechýba ani trochu (možno viac) výzvy pre náročnejších hráčov.
Rayman Origins pre Vitu obsahuje hlavnú príbehovú kampaň, ktorá je totožná s ostatnými verziami tejto hry. Čaká vás teda 5 hlavných herných svetov, ktoré sú rozdelené do dvoch častí. Prvá polovica je vhodná pre začiatočníkov, a tak samotná hra pomerne príjemne odsýpa. Skáčete, zbierate lumíkov a hľadáte tajomstvá herného sveta. V druhej časti dôjde k značnej zmene dizajnu jednotlivých úrovní, ktoré sú zrazu na prvý pohľad náročnejšie a získanie perfektného skóre je tým pádom oveľa ťažšie.
Z pohľadu hráča jednoznačne chválime rôznorodosť herných svetov. Prostredie, farebnosť, audiovizuálna prezentácia, jednoducho, každý svet ponúka nejaké unikátne prvky. Vďaka tejto striedajúcej sa jedinečnosti sa stereotyp počas hrania prakticky nedostavil (minimálne v našom prípade). V súvislosti s audiovizuálnou prezentáciou musíme jednoznačne spomenúť soundtrack hry, ktorý je skutočne výborný. Možno trochu infantilný, ale určite ide o to najlepšie, čo nám minulý rok (z pohľadu vydania pôvodnej verzie pre Xbox/PS3) priniesol.
Atmosféra a pomerne dobre zvolená dynamika hry sú hlavným hnacím motorom, ktorý vás sprevádza počas hlavnej kampane. Popravde, nepovieme vám, ako dlho trvá dohratie hry, lebo v prípade Raymana je to pomerne ťažko definovateľné. Áno, za cca 6 – 7 hodín môžete prebehnúť až na koniec hry. Pre náročných hráčov však Rayman Origins skrýva aj najťažší záverečný level, kam sa dostanete až po získaní desiatich zubov. A na odomknutie všetkých „zubárskych“ úrovní potrebujete 200 Electoonsov z celkového počtu 248.
Spomíname malé príšery a ich počet, pozor, nie však spôsob, ako ich pozbierať. Electoonsovia sú poskrývaní v rámci herných levelov, pričom ďalších je možné získať vždy na konci danej úrovne, v závislosti od počtu lumíkov. Ďalším spôsobom je úspešné dohratie konkrétneho levelu v režime súboja s časom. Vzhľadom k tomu, že po dohratí hry budete mať v priemere 120 Electoonsov (samozrejme záleží od vášho štýlu hrania), nudiť sa po záverečných titulkoch asi nebudete.
Samostatnou kapitolou každej hry pre Vitu je otázka, akým spôsobom si autori poradili s možnosťami jej rôznorodého ovládania. Rayman Origins v tomto smere nevyužíva kompletné ponúkané možnosti za každú cenu Napríklad dotykový displej je možné použiť na „pukanie“ lumíkov a srdiečok v bubline. Zároveň je možné hernú obrazovku ľubovoľne približovať a oddialiť pomocou dvojice prstov. Oba nové prvky ovládania pôsobia pomerne prirodzene.
Rayman Origins neobsahuje kooperatívny multiplayer z „veľkej“ verzie. Namiesto toho je k dispozícii tzv. Ghost mód, čo je v princípe offline multiplayer, nakoľko hráč preteká proti duchovi iného hráča. Vo Vita verzii sa nachádzajú aj špeciálne artefakty, ktoré sú skryté v hernom svete.
Vita verzia nového Raymana nesklamala. Autorom sa podarilo ponúknuť hráčom prenosnej verzie rovnako kvalitnú hrateľnosť a zábavnosť, akú si užívajú majitelia PS3 a Xboxu už od novembra minulého roka. Vďaka rozdeleniu herných úrovní do viacerých častí je Origins ideálnou hrou pre prenosnú konzolu a postupný progres v nej môžete robiť bez ohľadu na to, koľko máte voľného času. Či je to 5 minút alebo hodina, Raymana si stíhate vychutnať a posunúť sa minimálne o krok (= jednu obrazovku úrovne) ďalej. Treba ešte dodávať, že pre majiteľov Vity ide o nutnosť, a to dvojnásobne, ak nehrali Rayman Origins na inej platforme?
|
umelecký štýl hrateľnosť a dizajn celková roztomilosť soundtrack |
|
nič dôležité |
90% | |
ŽÁNER | platformovka |
VÝROBCA | Ubisoft Montpellier |
VYDAVATEĽ NA SLOVENSKU |
Ubisoft / Playman |
HRU NA RECENZOVANIE POSKYTLA SPOLOČNOSŤ | |
Už onedlho na www.gsshop.sk! |
|