Niekedy sa hra nevydarí a dá sa označiť prinajlepšom za priemernú. O to horšie je, keď sa ambiciózni vývojári pustia do ešte horšieho datadisku. A čo je najhoršie? Keď sa, napriek malým skúsenostiam, pustia aj do konverzie tohto paškvilu na PS3.
Ak ste pozerali našu videorecenziu na Arcaniu: Gothic 4, prípadne čítali recenziu na datadisk s názvom Fall of Setarrif, máte aspoň predstavu o základnom príbehu hry a jej hlavných kladoch a nedostatkoch. Vývojári pri konverzii na PS3 spravili pár kompromisov a doplnili niekoľko nových prvkov a funkcií. Paradoxne, všetko je ešte horšie než pred tromi rokmi.
Príbehom to nezačína,…
…ale viac-menej rovno končí. Zabudnite na originalitu, váš hrdina je obyčajný pastier. Zlému kráľovi to „rupne v bedni“ a vo svojom šialenstve len tak mimochodom vyplieni a spáli dedinu nášho hrdinu. Keďže mu zabijú aj frajerku, naštve sa a rozhodne sa pomstiť. Hurá, to je ale nápaditosť, všakže!?
Okrem toho, že je príbeh nudný, nie je ani dobre integrovaný do hry. Dabing je prinajlepšom mizerný, dialógy sú často vyslovene hlúpe. Máte radi rozvetvené rozhovory, v ktorých môžete voliť medzi rôznymi odpoveďami? Máte radi možnosť ovplyvňovania príbehu? Tak potom ArcaniA nebude tou správnou voľbou.
Questy sú také vzdialené príbehovej línii (mám na mysli hlavné questy, vedľajšie sú už úplne mimo), že vlastne ani neviete, prečo to hráte. Rozhodne nie kvôli hlavnému hrdinovi. Taký nesympatický charakter som už dávno nikde nevidel. Na pastiera je to až neuveriteľne samoľúby a namyslený frajer.
Lineárna otupenosť
Ani lineárne hry nebývajú také lineárne ako ArcaniA. Je to tvrdé sklamanie, ak ste vôbec niekedy hrali Gothic. Zabudnite na otvorený svet, v ktorom môžete robiť hocičo. V Arcanii sa vám predostiera akási ilúzia sveta, ale sú to len kulisy. Tešia sa na vás neviditeľné steny, jedna nudná a repetitívna príbehová línia a pár bočných, vždy rovnakých a večne sa opakujúcich bočných questov.
Chcete príklad? Prídete na novú lokáciu. Hneď vám niekto oznámi, že ďalej sa nedostanete, lebo niekto blokuje cestu. Takže musíte behať hore-dole po jednej lokácii a prísť na to, ako sa dostať ďalej. Aj keby ste to chceli obehnúť, narazíte na neviditeľnú stenu alebo na potok. A potok váš hrdina nepreskočí, pretože nevie plávať a panicky sa bojí vody. Keby ste sa náhodou pokúšali preskočiť skalu, ktorú by ste preskakovať nemali, môžete sa dostať do nekontrolovateľného šmyku, ktorý po chvíli ukončí bezprecedentná smrť. Takže ide sa na questy. Vždy je to však o tom istom. Choď a zabi desať príšer na poli. Nájdi poklad. Zisti tajné heslo. Niekoho zabi. Pokračuj do ďalšej lokácie. A tak stále dookola.
Možnosti výberu sú jasne obmedzené aj vo všetkých ostatných smeroch. Máte na výber len tri povolania, v podstate bežný rytier s mečom, lukostrelec a mág. Lukostrelec vie strieľať z luku. Mág pozná tri kúzla, všetky sú útočné a líšia sa vlastne len kozmeticky, farbou na obrazovke. A ten, čo sa oháňa mečom? Jeden útok, dve kombá a kotrmelce. Levelovanie je smutné a extrémne zjednodušené. Peniaze v hre sú nanič, ale aspoň poslúžia ako zámienka na odstraňovanie vecí z inventára.
Keby to aspoň vyzeralo
V našich starších recenziách PC verzií ste sa mohli dočítať, že ArcaniA je relatívne slušná aspoň graficky. Žiaľ, už to neplatí. Na PS3 vyzerá hra jednoducho otrasne. More vyzerá ako špinavá kaluž plná oleja. Vykresľovacia vzdialenosť prinajlepšom 50 metrov. Vodopád síce počujete, ale zjaví sa vedľa vás až vtedy, keď ste zhruba meter od neho. Textúry sú v nízkom rozlíšení a, jednoducho povedané, hnusné. Stromy vyzerajú ako z kartónu. Vojdete do jaskyne, chvíľu ju pekne vidíte celú, potom sa zahmlí a nevidíte nič…
Nejde o to, že PS3 nestíha, veď poznáme graficky úchvatné hry, akými je séria Uncharted, God of War 3, The Last of Us a mnohé iné. Vývojári jednoducho odflákli optimalizáciu. Pozerať sa na textúry, ktoré na vás vyskakujú ako reklamy na pofidérnych stránkach s pochybným obsahom, je naozaj nepríjemné. Hra si ich pritom nepodrží v pamäti ani na pol minúty. V každej animácii rozhovoru sa pozeráte na extrémne ohavné atrapy ľudí, na ktorých po chvíli začnú vyskakovať detaily tváre. Navyše, asi nemajú zadnú časť hlavy, pretože im všetko presvitá cez ústa, najčastejšie svetlo sviečky.
A čo je na tom najlepšie? Všetka táto ohavnosť ešte nehorázne seká a z nepochopiteľných príčin sa loaduje. Prišiel som na novú lokáciu, ešte som stál na moste. Všetko OK. Vyjdem z mosta na pevnú pôdu a zrazu prší, búrka, hromy blesky. Vojdem pod striešku a po búrke ani chýru, ani slychu. Vyjdem spod striešky a búrka je späť. Zvádzam epický súboj so sopľovou príšerou v búrke na pláži, všetko seká ako o život. A zrazu, uprostred súboja, naskočí loading obrazovka. Po pol minúte ma vracia do hry, len aby som zistil, že: A) búrka zrazu zmizla a namiesto noci máme deň, B) hra sa zatiaľ nepozastavila a sopľová príšera ma obrala o pol života!
Keby sa to aspoň dalo ovládať
Raz ma zabila trojica malých goblinov. Vyšlo im to vďaka nie-zrovna-vydarenému súbojovému systému a množstvu bugov. Uhýbanie sa je trápne a častokrát ani nefunguje. Nakoniec sa naučíte, že treba stále hádzať kotrmelce hore-dole. Ani to vás však nemusí zachrániť pred teleportujúcimi sa nepriateľmi. Obzvlášť to poteší, keď si nabíjate nejaký silný útok a zrazu preblikne obrazovka, zmrd sa objaví za chrbtom a už s tým nič nespravíte.
Idiockejší systém menu som ešte v tejto generácii konzol nevidel. Ľavým joystickom ovládate to, čo sa zobrazuje na pravej strane obrazovky. Smerovými šípkami zase prideľujete funkcie spojené s pravým menu do ľavého menu. Pravý joystick nerobí nič a ľavé menu je vlastne zbytočné! Navigácia vo všetkých menu hry bola upravená špeciálne pre PS3, dokonca vývojári vytvorili aj nový interface. Nič horšie som však už dávno nevidel.
Hru vo výsledku podtrháva aj nekonečné množstvo bugov. Veľa z nich súvisí s grafickým spracovaním, ešte viac so samotnou architektúrou a dizajnom hry. Napríklad som preskočil cez kameň, hra mi hodila pol minútový loading… Len aby mi ukázala ako môj hrdina spadol do vody a utopil sa. Objavil som mnoho dverí, cez ktoré sa nedá prejsť, a ktoré keď otvoríte, musíte počkať, kým sa zatvoria, a skúsiť to znovu. Teleportujúce sa príšery sú len čerešničkou na torte.
Keby nebolo keby…
…a vývojári z Black Forrest Games (predtým Spellbound games) by za tie tri roky od vydania prvej verzie hry spravili aj nejaký pokrok. Keby aspoň odstránili bugy a chyby z PC verzie. Keby venovali trochu času optimalizácii a volili radšej jednoduchšie prostredia a textúry, len nech to beží plynulo a bez naskakovania textúr za jazdy. Keby za tie tri roky spravili interface, ktorý je aj použiteľný. Alebo keby radšej tento paškvil nikdy ani nevydali…
Informácie o hre
Žáner: sprznená imitácia RPG
Výrobca: Black Forest Games
Distribútor v SR: Nordic Games