Viete čo sa stane keď skrížite GTA, Mafiu a Heavy Rain? Vypadne vám z toho L.A. Noire – najpozoruhodnejšia akčná adventúra tohto roku.
Cole Phelps. Vojnový hrdina, spočiatku pochôdzkar, uniformovaný policajt, perspektívny detektív. Nedávno sa vrátil z Japonska do sveta, ktorý sa spamätáva z druhej svetovej vojny a začína byť celkovo nejaký krajší, akurát zločinci nepoľavujú. Ale rovnako ako vo vojne, ani Cole nerobí veci polovičato. Prvé zločiny znamenajú pre Colea povýšenie a pre vás sú akýmsi tutorialom, ktorý vám vysvetlí ovládanie a princípy hry. S povýšením prichádza namiesto uniformy oblek, neodmysliteľný klobúk ale aj prvé reálne prípady. Všetko je tu také ako bolo v 40tych rokoch, také aké to poznáte z detektívnych príbehov starých machrov v kvádroch, ktorí sa neradi pýtajú dvakrát.
Môžno to znie ako klišé, ale keď Rockstar vydá hru, nastáva herný sviatok. Štúdio, ktoré sa nesmrteľne zapísalo do herných dejín ságou Grand Theft Auto (kto sa pamätá na prvú časť a 3Dfx? 🙂 teraz prichádza s neobyčajným herným konceptom detektívky. To by samo o sebe nebolo nič nezvyčajné. Stačí keď si spomenieme na sériu Tex Murphy (Under a Killing Moon, Overseer a ďalšie), ktorá bola veľmi úspešnou detektívkou tiež rezaná štýlom noir. Tu sa však všetko točí hlavne okolo dialógov, mimiky a mimojazykových prejavov. Pri každom dialógu sa kamera zameria na tvár vypočúvanej postavy. Podľa toho, ako sa postava správa, ako reaguje vy volíte následnú akciu. Budete postave veriť? Stlačte tlačidlo a dialóg pokračuje v danom štýle. Odvracia zrak? Potom asi klame. Viete ju z klamstva usvedčiť? Vytiahnite notes, vyberte si dôkaz a usvedčte ju. Alebo máte pochybnosti o jej výpovedi a chcete na ňu poriadne zatlačiť? Zvoľte tlačidlo “pochybnosť” a Cole z nej už niečo dostane, možno práve tú informáciu, ktorá bude tou kľúčovou.
Každý otázka má však len jednu správnu odpoveď a vašou úlohou je ju nájsť. Podľa počtu správnych odpovedí budete hodnotení. Môže sa stať, že pri nedostatočnom výsluchu niektoré dôkazy ani nezískate a niektoré otázky sa nebudete ani môcť spýtať. Pre dokončenie hry to ale nie je ani potrebné. Pokúšať sa o to budú iba jedinci závislí od platinovej trofeje a 100% dokončení hry.
Dojem z dialógov umocňujú vynikajúci herci. Postavy nielen hovoria ich hlasom, ale aj vyzerajú rovnako. Často sa jedná o pomerne neznámych hercov no nie bezvýznamných hercov, no malé cameo role si tu strihli aj známe tváre ako Gren Grunberg (a.k.a Matt Parkman – Heroes) alebo Jon Cryer (a.k.a. – Alan Harper – 2 a pol chlapa)
Rockstar nám teda stvoril akoby novú podobu, či technologické stvárnenie žánra a na hernú scénu preniesol výsluchy a vyšetrovanie. Pre tieto účely dokonca autori vyvinuli špeciálny motion capture systém na zachytávanie mimiky tváre. Tak detailnú animáciu tváre sme ešte nemali možnosť zhliadnuť. Je to ozaj zážitok počúvať čo hovoria postavy a vidieť ako sa emócie v hlase prenášajú aj na obrazovku, do ich tváre. Snáď časom pribudne ešte o čosi viac polygónov a rovnako detailná bude animácia celého tela.
Ok, je to teda pekné, nezvyčajné, štýlové… ale ako to funguje? V skratke je celý princíp hry veľmi jednoduchý, no hovorí sa, že v jednoduchosti je krása, nie? Stane sa zločin. Vy dostanete súradnice a smerujete na miesto činu. Porozprávate s koronerom, potom s dôstojníkom, ktorý našiel mŕtvolu. Obhliadnete mŕtvolu a preskúmate miesto činu. Vďaka výbornému nápadu s hudbou sa nestane, že by sa prehľadávanie domov, parkov a iných miest stalo nočnou morou. Hľadanie predmetov vám výrazne uľahčí tón, ktorý sa ozve vždy keď sa ku nejakému interaktívnemu predmetu priblížite. Hudba naopak stíchne, keď nájdete všetky potrebné dôkazy. Predmet navyše nestačí iba nájsť. Treba si ho dôkladne prehliadnuť, otočiť, či nenájdete niečo zaujímavé alebo dôležité. Všetko sa deje nejako tak plynulo a prirodzene, že to ani nevnímate ako hru ani ako komplikáciu. Veľmi intuitívne ovládanie vás neotravuje, na obrazovke vám nikdy nič zbytočne nebliká ani nesvieti.
Počas riešenia prípadu z času na čas dôjde aj na naháňačky v autách, šialené skoky zo striech počas vašej snahy o lapenie zloducha, prenasledovanie a sledovanie a tiež aj na hromadné prestrelky. Ako sa hovorí – z každého rožku trošku, v tomto prípade našťastie dávkované v rozumnej miere, aby sa vám to veľmi nezunovalo.
Každý nájdený dôkaz alebo správne vedený výsluch môže vyústiť v nový dôkaz, indíciu alebo nové miesto, ktoré musíte preskúmať. Vtedy s parťákom nasadáte do auta a v štýle GTA brázdite rozľahlé Los Angeles. Pokiaľ máte čas a chuť – môžete cestou zareagovať na vysielačkou hlásený zločin a urobiť si tak malú odbočku, alebo sa len tak povoziť v LA.
Avšak – pozor… napriek tomu, že je vám tu ponechaná voľnosť a vy chodíte hore dole po ulici, nečakajte žiadne GTA. Pravda, môžete zobrať ľubovoľné auto ktoré nájdete, alebo ho štýlovo s výkrikom “EL EJ PÍ DÍ” skonfiškovať pre úradný výkon hociktorému civilistovi. Tu však všetky útrapy pre obyvateľov skončili. Počas vašej jazdy síce môžete zbúrať telefónne stĺpy, zničiť autá… ale… no nikomu tým nepomôžete, spôsobíte vysokú škodu a dostane zlé hodnotenie na konci prípadu… ale hlavne vás to v tomto prevedení nebude baviť. Žiadne zbrane hromadného ničenia, žiadne hromadné vraždy a prestrelky. Tu ste na tej dobrej strane. Cole je policajt a jednoducho nemôže tasiť svoju zbraň len tak na verejnosti. K prestrelkám sa dostanete iba vtedy, keď sú nutné.
Oveľa zábavnejšie je ponoriť sa do príbehu a riešiť vraždy, odhaľovať pozadie kriminálnych zločinov, vypočúvať a snažiť sa uspieť s čo najlepším hodnotením. Atmosféra hry vás úplne dostane a pohltí. Nebudete mať žiaden problém s ovládaním, komplikovanosťou alebo nelogickým kombinovaním predmetu na predmet. Podstatný je len a len príbeh. Tak ako pri Heavy Rain, toto už nie je hra, to začína byť film. Navyše, vo výbornom grafickom stvárnení, ktoré predčí zatiaľ všetky vydané Rockstar tituly. Ani GTA ani Red Dead Redemption nemajú tak peknú grafiku. A platí to hlavne pre PS3, ktorá vám dá vedieť, že je v plnom nasadení a zvuk ventilátora chladenia vám bude robiť zvukovú kulisu počas celej hry 🙂
Pár problémov sa vždy nájde aj pri dokonalých hrách. Prvý problém je veľmi individuálny – a to je angličtina. LA Noire nemá české ani slovenské titulky a vďaka tomu, že celá hra je postavená na dialógoch, budete sa musieť popasovať s jazykom. Angličtina ktorú tu používajú nie je navyše žiadna klíďo-píďo-uroveň alá základná škola. Kopec slangových výrazov a policajného žargónu z nej spraví pre jedného chuťovku, pre iného odporné sústo ktoré len ťažko prehltne.
Druhý zádrhel… Napriek tomu, že máte dojem, že hráte sandbox, ste len v lineárnom tuneli, podobnom ako pri Modern Warfare. Je tu len jedna cesta a nedá sa výrazne zlyhať, pokaziť prípad, vyriešiť ho inak. Žiadne odbočky. Či už vyriešite prípad na jednu hviezdičku alebo na päť, nič zvláštne sa nestane. Je to taký zvláštny druh náročnosti, lebo neúspech tu v podstate neexistuje. Pokiaľ aj zlyháte pri naháňačke hra sa jednoducho reštartne a vy ju opakujete dookola až kým sa vám nepodarí uspieť.
Pokiaľ nenájdete kľúčový dôkaz, neposuniete sa ďalej a prípad neskončí. Ak ho nájdete – dej sa môže posunúť a takto sa to opakuje až prípad nakoniec skončí. Keď to otočím do absurdity, mŕtvola by v tom parku mohla kľudne hniť aj mesiace a stále tam pri nej bude stáť koroner, pretože vy ste nenašli rúž alebo ranu na jej hlave, ktorá je tou kľúčovou a posúva vás v pátraní ďalej.
Niekedy je tiež veľmi ťažké rozlíšiť, čo máte pri výsluchu robiť. Aj keď ste stopercentne presvedčený, že daný dôkaz osobu usvedčuje, nie je to tak. Musíte zvoliť pochybnosť. A platí to aj naopak. Môžete si iba pomáhať intuíciou – čo sú body podobné žolíkovi pri milionárovi, ktoré vám buď odstránia nesprávnu odpoveď alebo povedia akú odpoveď volili iní hráči, či ukážu všetky dôkazy na mieste činu na mape. Tieto body sú však pochopiteľne veľmi cenné a nedajú sa používať pri každej odpovedi.
Tejto hre sa aj tak podarilo to, čo máloktorej. Zatiaľ čo pri GTA, Red Red Redemption, alebo pri Just Cause som sa veľmi často prichytil pri tom, ako sa len tak flákam hore dole krajinou či mestom a zanedbávam príbehovú líniu, tu sa nič také nestalo. L.A. Noire neponúka toľko mimo príbehových odbočiek. Čoskoro zistíte, že tu veľmi nie je čo robiť, no našťastie je tu príbeh a ten vás jednoducho nepustí. Poviem pravdu, po prvej hodinke som bol sprvu trochu sklamaný, hľadal som a nachádzal veľké množstvo chýb alebo nepodarkov. Postupom času som však prestal vnímať všetko zlé, a začal som nasávať príbeh. Atmosféru policajného vyšetrovania. Keď čo len na chvíľu poľavíte a vyjdete z koncentrácie, zabudnete čo kto povedal, ako príbeh na seba nadväzuje, aké máte dôkazy… Veľmi skoro som zistil, že sa neoplatí odísť od rozrobeného prípadu.
A to ešte nespomínam detaily… Niekedy žasnem na čím všetkým tvorcovia dumali. Napríklad taká navigácia. Blúdiť ulicami LA nie je bohviečo, GPS v tom čase neexistovalo. Vy ale máte parťáka, ktorý vám na požiadanie povie kedy a kde zabočiť. No skúste odísť z miesta činu skôr ako stihne parťák nastúpiť do auta. Nikto vám neporadí. Potom sú tu autá. Policajné majú sirénu pri zvuku ktorej uskakujú civilné autá z cesty. Môžete si síce presadnúť aj do rýchleho športiaku ale policajt v aute bez sirény a vysielačky? Chcete viac? Dobové reklamy a rádio v aute, možnosť zastaviť útek zloducha varovným výstrelom alebo iba jeho dolapením. Všetko sú to malé kúsky skladačky ktoré vás pevne prilepia ku stoličke a nechajú nasávať atmosféru povojnového LA.
Je škoda, že autori nešli ešte ďalej a nespravili okrem otvoreného sveta aj otvorený príbeh s rôznymi koncami s variabilným priebehom, s kolísajúcou povesťou detektíva. Viem, chcelo by to strašne veľa úsilia, nekonečne dlhý scenár, ale až potom to bude dokonalé. Teraz to je “iba” vynikajúce, famózne a veľmi originálne!
{embed_video }
dobové prostredie a atmosféra grafika príbeh hrateľnosť |
|
bez znalosti angličtiny nepoužiteľné mimo príbeh trochu bezduché mesto bez interakcie lineárny príbeh bez možnosti ho ovplyvniť |
|
90% | |
ŽÁNER | akčná adventúra |
VÝROBCA | Team Bondi / Rockstar |
VYDAVATEĽ NA SLOVENSKU |
Rockstar Games / CENEGA |
HRU NA RECENZOVANIE POSKYTLA SPOLOČNOSŤ | |