Sekiro Shadows Die Twice je jedným z ďalších pokračovaní hardcore RPG „Souls“ hier od From Software, no tentokrát sa presúvame do fantasy feudálneho Japonska, hneď aj s úplne novými mechanikami. Ako to celé dopadlo?
V histórii videohier existuje len málo takých, ktoré vás v amoku donútia vysloviť aj dovtedy nepoznané nadávky, no zároveň vám doprajú neporovnateľne silný pocit zadosťučinenia. Týmto štýlom si From Software so svojou Dark souls sériou razí cestu herným trhom už nejakú tú dobu, no Sekiro tento fenomén posúva ešte ďalej. V princípe by sa hra mala skôr volať Sekiro: Shadows Die 254948126546-krát.
Od začiatku som čakal, že Sekiro bude ťažký, ako by sa dalo od From Software očakávať. No na toto som celkom nebol pripravený. Mám odohrané všetky Souls a Bloodborne hry a nikdy som s nimi nemal väčší problém. Vždy sa, samozrejme, našla nejaká nepríjemná pasáž či boss, ale vždy to bolo v medziach normálnosti. V prvých desiatkach hodín hrania Sekira budete mať pocit, že normálna nie je ani obyčajná ulička v prvej úrovni kúsok od checkpointu. K tomu sa neustále vraciate pre nedostatok oživovacích možností a, čuduj sa svete, s poslednou štipkou života. Takto v skratke bude vyzerať zo začiatku (ktorý trvá naozaj dlho) vaša hra.
Sekiro nie je Demons Souls, nie je Dark Souls a už vôbec nie je Bloodbornom. Zabudnite na všetko, čo viete. Ani sa to nesnažte napodobňovať, pretože vám to nepomôže. Nový diel prichádza s úplne novým dizajnom bojového systému a pohyblivosťou, ktoré aj veteránov Souls hier prinútia prekopať svoju taktiku.
Sekiro je zasadené do Japonska v roku 1500, kde vašimi nepriateľmi nebudú žiadni démoni, príšery, ani iné nadpozemské stvorenia. Tentokrát pôjde o samurajov, mníchov a iných ľudí, proti ktorým budete dokazovať majstrovstvo čepele. Celý bojový systém je založený na zlomení nepriateľovho „postoja“. Po prvýkrát tak nebudete priamo útočiť na nepriateľov život, ale jeho postoj, čím mu následne budete môcť zasadiť smrteľný úder. Je to jednoduchý systém a zakladá sa hlavne na správnom odrážaní útokov, no realita je náročnejšia. Správne načasovaným odrazením útokov konkrétnym spôsobom (iné obranné spôsoby odrážajú iné typy útokov) pomaly redukujete, respektíve napĺňate nepriateľov „postoj“. Jeho naplnením nepriateľa na chvíľu odstavíte a jediným správnym útokom ho môžete odrovnať. Znie to ľahko, však? Ale nie je, ani zďaleka. Na každom rohu sa na vás neustále vrhá nepriateľ za nepriateľom, často aj viacero naraz, a stáva sa tak, že čoskoro po začatí hry sa vraciate naspäť po oživenie. To ale zresetuje všetkých nepriateľov. Ich útoky sú nepredvídateľné a rýchle. Prichádzajú vo veľkom množstve a pasáže medzi nimi sú dosť dlhé. Stále je reč iba o základných nepriateľoch. Pridajte si k tomu ešte všelijakých elitných a špeciálnych minibossov, ktorí sa v úrovniach bežne vyskytujú, nejakých tých lukostrelcov, monštrá, zver, či dokonca kanóny, a máte o „zábavu“ postarané. Na všetkých funguje rovnaký princíp, no zvládnuť ho je skutočné majstrovstvo.
To ale zďaleka nie je všetko. Po prvýkrát v Souls hre nemáme na výber zbrane, brnenia a celkovo žiaden arzenál zbraní a výbavy s vlastnými štatistikami, hodnotami a číslami. Na začiatku dostanete katanu, ktorá vás bude sprevádzať celou hrou. Meniť sa bude jedine jej sila. Tú zvýšite kliknutím na zosilnenie po niektorých bitkách s hlavnými bossmi. Neviem, čo viedlo From Software k osekaniu celého RPG aspektu hry, no často mi nejaká tá variácia a možnosti vylepšovania či menenia výbavy chýbali. Na výber ale máte strom schopností, veľmi podobný tomu v Nioh. Vaše zručnosti a schopnosti (skilly) rozdeľuje do troch postupne sa odomykajúcich kategórií. Skill body ale nie je ľahké získať. Pamätáte si, ako som spomínal, že Sekiro je ťažký? Neuľahčuje to ani fakt, že v prípade smrti stratíte polovicu aktuálne nahraných XP do najbližšieho skill bodu a neviete ich získať späť (ako napríklad ísť po vami zanechanú krvavú škvrnu v Souls hrách na mieste, kde ste zomreli). Pri každej smrti strácate aj peniaze a bude ich veľa, verte mi. Čiže nie je nič nezvyčajné, keď po pár smrtiach budete celkom švorc.
Nemusíte sa ale báť, že budete úplne bez variácie. Jednu ponúkajú skilly, druhú ponúka vaša umelá ruka. Ak ste hrali najnovší Devil May Cry, kde ste Nerovi vylepšovali jeho umelé ruky, ktoré ste vedeli meniť a každá mala nejaké špeciálne použitia, tak ide o veľmi podobný princíp. Do ruky viete dávať rozdielne vylepšenia, ktoré vám ponúknu niekoľko špeciálnych útokov a výhod. Tie viete používať počas boja, no v obmedzenom množstve. Aby toho nebolo málo, svetom Sekira sa veľkou rýchlosťou šíri nákaza. V ideálnom prípade (okrem 10 ďalších problémov, ktoré práve riešite) by ste ju mali zastaviť.
Spomínané veci nie sú výčitkou, ale často máte pocit frustrácie a neférovosti. Spríjemňuje to však neskutočne dobre spracovaný svet, v ktorom sa Sekiro odohráva. Jednotlivé úrovne sú obrovské a ľahko sa v nich dá stratiť. Všade naokolo je skryté more vecí a často sa ocitáte na inom mieste, ako ste pôvodne plánovali. Horšie je, keď tam zomriete a ani za svet neviete, ako ste sa tam dostali. Grafické spracovanie celý pocit z hry dotvára ešte intenzívnejšie. Od výborne prepracovaných a plynulých pohybov, až po skvelý okolitý svet, nie je sa naozaj na čo sťažovať a to o to viac, že pri tom všetkom hra nemá žiadne technické problémy.
Naše hodnotenie
Informácie o hre
Sekiro: Shadows Die Twice 2019
Od tvorcov Souls hier prichádza zatiaľ ich najťažší oriešok, tentokrát zasadený do Japonskej mytológie. Otestujte svoje zručnosti meča v tomto hardcore RPG.
- Platforma: PlayStation 4
- Žáner: Akčné hardcore RPG
- Výrobca: From Software
- Hru na recenzovanie poskytla spoločnosť: KON TIKI