Séria Sniper: Ghost Warrior nie je žiadnou novinkou, zatiaľ však nespravila nejakú dieru do sveta. Jej diely vychádzajú ako-tak na pravidelnej báze a hoci nie sú práve najospevovanejšie, majú svoju stálu základňu hráčov. Ako vyzerá ten najnovší?
Posledný diel série vyvolal pomerne zmiešané pocity, preto som bol celkom prekvapený, keď štúdio ohlásilo nový. Dokonca sa odchýlilo aj od klasického konceptu relatívne lineárnej príbehovky – asi si vzalo inšpiráciu z posledného vydania Hitmana. Tentokrát si nezahráte relatívne pohodový príbeh s klasickou Sniper hrateľnosťou, namiesto toho vás čakajú kontrakty. Čo to znamená v praxi? Štúdio sa síce príbeh usilovalo vložiť aj do pozadia kontraktov, no je celkom neprehľadný, nezaujímavý a väčšinu času proste beháte po mape a vraždíte všetko, čo sa pohne.
Áno, budete behať po mape. Hoci aj minulý Sniper disponoval relatívne otvoreným svetom, tentokrát prešiel menšou zmenou. Každý kontrakt, čiže misia, má svoju vlastnú mapu, ktorá je svojím vlastným otvoreným svetom. Povedal by som, že veľkosťou sú primerané a poskytujú pomerne veľkú voľnosť, čo sa týka ciest a taktiky, ako sa môžete dostať k vášmu cieľu. V rámci jednej misie totiž nebudete mať iba jednu úlohu. Väčšinou sa štúdio snažilo vytvoriť daný kontrakt a mapu čo najzaujímavejšie a budete mať približne päť hlavných úloh pre každú misiu, ktoré budú často rozhádzané po celej mape.
Ak si hovoríte, že to bude len suché behanie medzi hlavnými misiami, vývojári mysleli aj na to. Okrem hlavných úloh, ktoré sú väčšinou umiestnené do najväčších komplexov/miest/základní na mape, budete mať o zábavu postarané aj pri presúvaní sa a hľadaní správneho miesta na váš útok. Ako ostreľovač predsa chcete čo najlepšiu pozíciu, a tú musíte najprv nájsť a potom sa k nej dostať. Cestou na vás budú čakať náhodne hliadky, stanoviská, no aj kopec bočných a pomerne zaujímavých aktivít. Počas každého kontraktu budete mať možnosť zapojiť sa aj do lovu na iné dôležité ciele, v hre nazvané „bounties”. Tie sú dobrovoľné a ponúkajú bonusový zárobok, takže sa ich oplatí skúsiť splniť.
S nimi ale prichádza aj zaujímavý mechanizmus rivalov. Ako nájomný vrah nie ste, samozrejme, v obore jediný, a tieto ciele sa snažia zlikvidovať aj konkurenčné nájomné agentúry, ktoré na to najali vlastných sniperov. To pre vás ponúka ďalšiu zaujímavú príležitosť a zabezpečuje zaujímavý variant súbojov ostreľovačov. Mechanizmom, ktorý však tieto všetky bočné aktivity ešte dopĺňa, sú výzvy. Tie sa vás snažia donútiť počas každej misie splniť sériu niekoľkých úloh, respektíve splniť misiu za určitých podmienok. Odmenou je, samozrejme, ešte väčšia výplata, no veľa z týchto výziev je naozaj ťažkých, pričom niektoré sa dokonca nedajú splniť naraz, čím nás vývojári skúšajú nalákať na opakovanie misií – presne ako to je aj v Hitmanovi.
Rozmanitosť herného obsahu a sveta príjemne dopĺňa aj množstvo možností, ktoré vám ponúka výber arzenálu. Slušné množstvo ostreľovačiek, útočných pušiek, záložných zbraní, ako aj granátov a špeciálnej výbavy zabezpečí, že si každý nájde to svoje. Novinkou je špeciálny oblek a maska, ktorú si viete vylepšovať rôznorodými vylepšeniami, ktoré vám počas misií poskytnú ako taktické, tak aj bojové výhody. Neostáva vám teda nič iné, ako si na všetky veci, ktoré chcete, zarobiť.
To všetko zatiaľ znelo pomerne fajn, však? A z tohto hľadiska aj naozaj je, no nie všetko je také ružové. Sniper (ako vždy), trpí miernymi technickými problémami, ktoré nie sú nejak strašné ako skôr otravné. Počas celého hrania mi však na nervy naozaj liezol fakt, že hra sa vás síce snaží presvedčiť o idei otvoreného sveta v rámci úrovne, keď ho ale chcete reálne využiť, máte problém. Vidíte v diaľke zaujímavé vyvýšené miesto, ktoré by sa vám hodilo na ostreľovanie blízkej základne? Pravdepodobne nebudete nadšený, keď zistíte, že sa k nemu nedostanete. Cesta k nemu je síce dostupná, no zrazu z každej strany narazíte na „neviditeľné steny”, ktoré vás tam jednoducho nepustia. To sa stáva viac, ako by malo, a hlavne na miestach, ktoré vôbec nedávajú zmysel. Ešte by som pochopil, ak je to nejaké miesto pri konci, respektíve na okraji mapy, no že sa to bežne stáva aj v jej strede, to je naozaj nepochopiteľné. Redukuje to využiteľnosť prostredia a vaše možnosti, čím vlastne aj zábavu, keď frustrujúco hľadáte náhradné miesto, kde vás hra nakoniec pustí.
Ako je na tom ale samotná sniperská hrateľnosť? Skvele! Ak sa budete chcieť vžiť do kože naozajstného majstra ostreľovača, budete mať čo robiť. Vzdialenosť, vietor a prepočítavanie dopadu budú občas tvoriť väčšinu vášho času. Samozrejme, hrať môžete aj na oveľa kratšiu vzdialenosť, kde sú tieto vplyvy veľmi malé, no nič nenahradí ten skvelý pocit zadosťučinenia, ako keď päť sekúnd letiaca strela na 800 metrov trafí hlavu vášho cieľa po tom, čo ste strávili minúty nastavovania, usmerňovania a v neposlednom rade čakania na správnu chvíľu. O tom predsa takáto hra má byť, čo Contracts opäť robí skvele.
Naše hodnotenie
Informácie o hre
Sniper: Ghost Warrior Contracts 2019
Zažite čistý ostreľovačský zážitok naprieč krutým terénom dnešnej Sibíri v čisto novom kontraktovom systéme, ktorý nabáda k strategickému rozmýšľaniu v zaujímavých a opakovateľných misiách.
- Platforma: PlayStation 4
- Žáner: FPS
- Výrobca: CI Games
- Hru na recenzovanie poskytla spoločnosť: Comgad