Po dlhšom období bez nejakých významnejších releasov prichádza divoká karta od Square Enix a poľského štúdia People Can Fly, ktoré stálo aj za vývojom Gears of War: Judgment. Od vydania dema si Outriders získali obrovskú fanúšikovskú základňu, pričom to vyzerá to na prekvapenie roka a konečne niečo nové v looter-shooter žánri. Naplnilo vydanie očakávania?
Aj vďaka skúsenostiam vývojárov sa od fanúšikov do vydania Outriders vkladali nemalé očakávania. Ak k tomu ešte pridáte fakt, že za maličkým štúdiom stojí gigant ako Square Enix, tak sa šance na kvalitu hry ešte zväčšujú. No ako vieme, v dnešnej dobe nie je všetko tak, ako sa na prvý pohľad zdá.
Outriders vložil svoje nádeje do looter-shooter žánru, ktorý je v hernom svete masívne obľúbený, no často ho, bohužiaľ, sprevádza vlna problémov, zlých rozhodnutí vývojárov a následná nespokojnosť a frustrácia komunity. Ako príklad si môžeme zobrať hlavných predstaviteľov žánru, ako sú Destiny či The Division – všetci vieme, čo sa okolo týchto hier dialo.
Preto bolo dosť prekvapujúce, keď sa z ničoho nič objavil titul Outriders, o ktorom veľa ľudí ledva počulo. A čuduj sa svete, hra vyzerala naozaj výborne. Celému dojmu dopomohol aj fakt, že štúdio viac ako mesiac pred vydaním pripravilo demo, v ktorom ste vedeli dosiahnuť level 7, vyskúšať si všetky dôležité mechanizmy a ako bonus sa vaša postava po vydaní plnej hry preniesla so všetkým, čo ste v deme získali. Nebudem klamať, demo ma očarilo, looter-shooter žáner milujem a spoločne s mnohými ďalšími hráčmi som v skúšobnej verzii, ktorá mala reálne 2 až 4 hodiny hrateľnosti, nabral skoro 100 hodín. Šialené, však? No, hralo sa to naozaj skvele a hnala nás honba za legendárnymi zbraňami, ktoré sa dali v deme získať a následne preniesť do plnej hry. Demo malo, samozrejme, aj svoje problémy, od toho demá predsa existujú, no nebolo to nič strašné. Odhliadnuc od týchto problémov išlo o výborný zážitok, ktorý bol predzvesťou ešte lepšej plnej hry.
A tak prišiel deň vydania…
Vitajte na planéte Enoch. Zem sa stala neobývateľnou, ľudstvo sa preto rozhodlo odísť k ďalekým hviezdam. Cesta bola dlhá a prvých kolonistov čakalo po pristátí na cieľovej planéte nemilé prekvapenie. Počas ich cesty sa totiž výrazne zmenila a vládne jej neznáma Anomália, ktorá hneď na začiatku hry skoro zlikviduje kolonizačný tím vrátane vás. Väčšina prvej skupiny zahynie v búrke spôsobenej anomáliou a zasiahne aj vás, no ako poslednú šancu na prežitie ste vložený späť do kryospánku a zobúdzate sa o 30 rokov neskôr. Vtedy už ale nič nie je, ako si pamätáte. Všade naokolo vládne chaos a vojna a vy tiež nie ste tým, kým ste boli, čo sa pre vás zdá akoby včera. Búrka vás nezabila, ale zmenila a dala vám schopnosti. Stal sa z vás tzv. „Altered“, čím sa začína váš príbeh za nájdením dôvodu prečo a ako – no hlavne ste posledná šanca ľudstva na prežitie pôvodného plánu kolonizácie planéty, ktorá je teraz uprostred vojny medzi zvyškami ľudskej rasy, monštrami zmutovanými anomáliou a zopár ďalšími Altered, ktorých zvyšok ľudí pre ich schopnosti považuje za bohov.
Ak ste už niekedy skúšali niektorú inú hru z looter-shooter žánru, bude vám veľa vecí povedomých a budete sa cítiť ako doma. Mechanizmy sú vyšperkované naozaj výborne a samotná hrateľnosť je na rovnako skvelej úrovni ako aj v deme, resp. je na oveľa vyššej, keďže v plnej hre sa vám odomkne more nových možnosti, taktík aj arzenálu, takže vaše možnosti sú limitované len vašou fantáziou.
Outriders sa však viacerými spôsobmi odlišujú od svojej konkurencie a poskytujú úplne nový a výnimočný herný štýl. Každá zo štyroch hrateľných postáv ma veľmi unikátny štýl, no zároveň ich jedno spája – aby ste ostali nažive, musíte zabíjať. To v preklade často znamená, že najlepšia obrana je útok. Čo to ale znamená v realite? Na výber mate teda štyri hrateľné postavy – Devastator (Tank), Pyromancer (Mage), Trickster (Rogue) a Technomancer (Long Range Support/Engineer). A hoci som ku každému pridal poznámku, čo asi približne predstavuje, v prípade Outriders sú tieto pomenovania naozaj len symbolické, a to hlavne vďaka systému oživovania.
Ako som už spomínal, aby ste ostali nažive, musíte zabíjať a byť agresívny, pretože každá z postáv sa lieči zabíjaním nepriateľov. Zatiaľ čo Trickster dopĺňa svoj život usmrtením nepriateľov v jeho bezprostrednej blízkosti, Pyromancer svoj život získava späť, keď pošle na druhý svet tých, ktorých najprv podpálil. Tento unikátny systém agresívneho healovania vytvára ešte unikátnejší zážitok, keďže čim ste agresívnejší a úspešnejší, tým ste lepší a zostávate nažive. Žiadne sedenie za stenou a ostreľovanie cez pol mapy, žiadne kempovanie, tieto herne štýly vás nikam nedostanú a hlavne ani nie sú zábavne. Outriders odmeňujú vašu agresivitu a šikovnosť skvelým zážitkom z hrania a súbojov.
Takýto herný štýl by ale, samozrejme, nebol možný bez správneho arzenálu. Tu prichádza na rad hlavný mechanizmus žánru, ktorým je loot, čiže vaša výbava. Musím povedať, že ide o prijemne spracovaný a asi najpremyslenejší systém vytvárania postavy na základe toho, čo sa vám podarí z nepriateľov získať. Loot sa klasicky delí na common, rare, epic, a legendary. Každý kus výbavy obsahuje náhodne generované mody, ktoré nejakým spôsobom upravujú alebo zlepšujú fungovanie skillov, pričom zároveň aj menia a zlepšujú bežné parametre, pripadne ponúkajú pasívne/aktívne efekty. Množstvo týchto modov je naozaj veľké a každý z nich je perfektne premyslený, no najpodstatnejšie je ich kombinovanie a možnosti, ktoré viete vytvoriť spojením niektorých z nich. Na internete sa už teraz objavujú všelijaké šialené kombinácie a keď si čítate popisy niektorých modov, najradšej by ste si ich chceli dať všetky a neviete, čo použiť skôr. Niektoré kombinácie často vytvárajú úplne novú funkčnosť a objavovanie a testovanie týchto kombinácií je úplne skvele vymyslené.
Ako to ale v looter-shooter hrách býva, kampaň je väčšinou len úvodom a „skutočná hra“ začína po jej prejdení. To je tzv. „endgame“, kde vaša honba za legendárnou výbavou môže začať. A hoci je kampaň naozaj dobrá, svet a príbeh sú zaujímavé a pomerne dlhé, väčšina ľudí sa snaží titul prejsť čo najskôr. Na svoje si však určite prídu aj sólo hráči, ktorí si chcú užiť príbeh a hru naplno.
Endgame Outriders je tvorený tzv. expedíciami. Ak ste hrali Destiny, predstavte si Strikes. V podstate ide o unikátne misie, ktoré dokonca rozširujú príbeh, no s jedným veľkým rozdielom. Expedície majú časomieru a na základe toho, ako rýchlo sa vám podarí daný level prejsť, dostanete odmenu – zlatú, striebornú, a bronzovú, kde zlatá, samozrejme, dáva najväčšiu šancu na získanie legendárnej odmeny. Tu sa však začínajú veci trocha komplikovať a vynárajú sa problémy.
Zatiaľ čo v kampani si idete misie vlastným tempom a užívate si skilly a postavu, ako vás to baví, expedície zmenia tento zážitok na nepoznanie a nie v úplne kladnom zmysle. Keďže ste odmeňovaný na základe času, je viac než pravdepodobné, že postava, ktorú ste si užívali v kampani, je síce dobre postavená a poskladaná, no nie dostatočne na to, aby ste dosiahli Gold tier, prípadne aspoň ten strieborný. Časové limity sú nastavené naozaj natesno a nútia vás misiou len preletieť, čo znamená, že ak nerobíte maximálny možný damage, tak neuspejete. Problémom ale, bohužiaľ, je, že v aktuálnom stave je takýto damage dosiahnuť možno len 1-2 spôsobmi a malými variáciami. Ak teda chcete prejsť misie, musíte hrať postavu týmto spôsobom a nie tak, ako by ste chceli, prípadne ako vás baví, čo je veľmi, veľmi zlé.
Tu sa vynárajú ďalšie menšie problémy, ktorých vyriešenie bude hádam len otázkou času, rovnako ako aj úprava ostatných skillov postáv tak, aby hráči mohli hrať tak, ako chcú. Nepriatelia a ich schopnosti sú často úplne nelogické – skoro všetko dokáže prerušiť váš pohyb, nabíjanie, skilly, vo väčšine prípadov sa im neviete ani vyhnúť a ak áno, dokážu vám prerušiť dokonca aj úskok. Niektorí z nepriateľov vás ostreľujú cez celú mapu s neľudskou presnosťou, zatiaľ čo iní majú plošné skilly o veľkosti, z ktorej dosahu sa nedá uniknúť, ani keby ste sa veľmi snažili. Tieto situácie často vedú k nemalej frustrácii, zatiaľ čo pozeráte na časomieru, ktorá je naozaj neúprosná. Veľká časť komunity už žiada o upravenie množstva vecí, no padli aj návrhy na úplne odstránenie časomiery. Dokonca sa vyskytujú aj prípady, keď ľudia v multiplayeri automaticky z ich hry vyhadzujú Devastatorov, pretože vedia, že proste nebudú schopní dostatočne rýchlo zabíjať. To úplne ničí myšlienku celej hry a spolupráce, keď namiesto zohranej skupiny rozmanitých postáv majú všetci rovnaký „damage“ build.
Bohužiaľ, nie je to jediný problém, ktorý hra zažíva. Síce sme stále ešte len pár dní po vydaní a pri multiplayerových tituloch sú takéto problémy bežné, nič neospravedlňuje masívne problémy, ktoré stále pretrvávajú. Ľudí trápia masívne lagy, neustále odpájanie, no hlavne padanie celej hry a dokonca aj glitche, ktoré vám vymažú celý inventár, čo sa, bohužiaľ, stalo počas recenzovania aj mne. Je viac než pravdepodobné, že toto všetko bude postupom času opravené, no aktuálne je hra v multiplayer/coop režime na tom naozaj biedne, a to hlavne na staršej generácii konzol a PC. Sólo hranie funguje viac-menej bezproblémovo. Vývojári si však zaslúžia pochvalu, že od vydania a prvých problémov všetky nedostatky a dianie perfektne komunikujú s komunitou, sú veľmi aktívni a uvedomujú si, čo hráčov trápi. Preto je snáď len otázka času, kedy sa toto všetko dostane do normálu.
Naše hodnotenie
Informácie o hre
Outriders 2021
Outriders je kooperatívna RPG strieľačka pre 1-3 hráčov, ktorá sa odohráva v originálnom, temnom a zúfalom sci-fi svete. Zatiaľ čo ľudstvo vymiera na kraji Enochu, vy si vytvoríte vlastného Outridera a vydáte sa na cestu naprieč nepriateľskými planétami.
- Platforma: PlayStation 5
- Žáner: Looter-Shooter
- Vývojár: People Can Fly
- Hru na recenzovanie poskytla spoločnosť: Cenega