RECENZIA: Ratchet & Clank: Rift Apart - Roztomilá skákačka novej generácie

RECENZIA: Ratchet & Clank: Rift Apart - Roztomilá skákačka novej generácie

Príbeh Lombaxa a jeho roztomilého spoločníka je navždy spätý s PlayStation platformou a dovolím si povedať, že celkom úspešne supluje strateného Crasha, ktorý sa vydal multiplatformovou cestou. Už od roku 2002 nás táto dvojica baví svojimi husárskymi kúskami a každé ich dobrodružstvo dokáže zabaviť malých, ale aj veľkých hráčov. Teraz k nám mieri ďalšie veľké pokračovanie, ktoré nenecháva nič na náhodu.

Konečne! Konečne prvá veľká PlayStation 5 exkluzivita. Takýto úvod je síce laxný, ale podtrhuje realitu, ktorá určite dokáže rozjasať srdcia všetkých fanúšikov tejto platformy. Nový Ratchet & Clank s podtitulom Rift Apart nám už od prvej veľkej prezentácie naznačoval, že štúdio Insomniac Games si svoju značku poctivo stráži a na každom pokračovaní si dáva skutočne záležať.

Vyrazí vám dych

Určite si všetci dobre pamätáte prvé zábery z hry, ktoré nám vyrazili dych. Vizuálna stránka titulu, ktorá je okorenená plynulou zmenou rôznorodých svetov, nás dvíhala zo stoličky. V týchto momentoch sa opäť vynáralo prirovnanie k filmom od Pixaru. Animovaný vizuál hodný Hollywoodu. Toto prirovnanie sme síce počúvali aj v prípade pokračovaní na PS3 či rebootu na PS4, ale až teraz reálne môžem potvrdiť, že to k prichádzajúcej hre dokonale sedí. Poďme však na to postupne.

Začneme jednoduchým a prehľadným menu. Určite všetkých poteší najmä možnosť zvoliť si režim zobrazenia. Spočiatku nám autori sľubovali dva režimy, nakoniec však vďaka day-one patchu ponúknu až tri. Naša novinárska verzia obsahovala len „ten najlepší“, čiže 4K rozlíšenie, upravené nasvietenie a podporu ray-tracingu pri 30fps. Druhým režimom bol Performance RT, ktorý však nebol ešte dostupný – lákal na dynamické 4K rozlíšenie s horším nasvietením, ale stále s podporou ray-tracingu pri 60fps. Tu to malo skončiť, no nakoniec autori pridajú v deň vydania ešte jeden režim. Ten nazvali Performance a zameria sa na 4K rozlíšenie pri 60fps, avšak bez ray-tracingu.

Týmto voľbám perfektne sekunduje možnosť nastaviť si haptiku a adaptívne spúšte tak, aby váš zážitok bol „pocitovo dokonalý“. Alebo ho môžete obmedziť o level nižšie, prípadne úplne deaktivovať. Určite však odporúčam zvoliť si maximálny možný zážitok. Haptika je príjemná a do rúk skutočne dostáva „marketingové reči“. V rukách tak cítite povrchy, po ktorých chodíte a súboje razom dostávajú inú dimenziu. To isté platí aj o adaptívnych spúšťach. Ich odpor a rôznorodá intenzita pri zbraniach vás dokážu doslova vtiahnuť do hry.

Česká lokalizácia

Pri veľkých hrách od Sony sme si zvykli na českú lokalizáciu, ktorá v Rift Apart nechýba. Navyše, v menu si viete perfektne upraviť veľkosť či farbu titulkov tak, aby vám vyhovovali. Už v týchto momentoch je vidieť, že v Insomniac Games si dali skutočne záležať a my tieto rozhodnutia prijímame všetkými desiatimi.

Po úvodných minútach strávených v menu sa konečne vydávate na svoje prvé PlayStation 5 dobrodružstvo. Hneď si všimnete takmer nulové načítavacie obrazovky, všetko je dokonale rýchle. Úvod vás prekvapí a nerád by som vám ho úplne vyzradil, takže sa vyhnem takmer akýmkoľvek spojlerom.

Cisár Nefarious

Pre vás je dôležité jedno, a to poznať základnú pointu príbehu. Ten sa opäť točí (ako inak) okolo Ratcheta a jeho robotického spoločníka Clanka. Aj teraz musia čeliť hrozbám obávaného zloducha Nefariousa. Tentokrát však do hry vstupujú dimenzie, resp. reality, ktoré žijú svojou alternatívnou budúcnosťou. Dimenziou, kde aj Nefarious má svoju vlastnú budúcnosť v podobe zlého cisára.

Už teraz som vám naznačil, že nie všetko bude v rámci deja tak, ako by ste čakali. Týmto som len chcel okoreniť príbehové pozadie a pevne verím, že som vás navnadil. Pretože ja som sa v úvode navnadil dostatočne. Iste, aj tu v samom počiatku vstupuje do hry zaužívané klišé, že kde sa veľkolepo oslavuje víťazstvo, tam číha nebezpečenstvo, ale postupne pochopíte, prečo sa to stalo a čo tým vlastne autori zamýšľali.

Dimenzinátor

K slovu sa hlási Dimenzinátor. Áno, vec, ktorá poslúži na skákanie medzi dimenziami. A práve tie hrajú v Rift Apart hlavnú úlohu. Všetko je postavené na dych berúcom spracovaní svetov, medzi ktorými preskakujete takmer okamžite.
Ratchet navyše disponuje možnosťou nielen priamo skočiť do inej dimenzie, ale pomocou upravenej rukavice sa vie v aktuálnej dimenzii presunúť z bodu A do bodu B. Toto však musí ponúknuť samotná úroveň. Túto možnosť určite využijete v rámci súbojov, keďže sa takto jednoducho viete presunúť mimo dosah zákerných nepriateľov.

Pokiaľ ide o súboje, tie sú pomerne jednoduché, avšak občas neprehľadné. Niekedy v danom momente všetko iskrí, vybuchuje a vy neviete, kam skočiť skôr. Spočiatku to bude o sekaní na blízko, ale pomerne rýchlo sa skamarátite s prvou zbraňou na diaľku.

Vylepšujte zbrane

Tie, samozrejme, môžete upravovať a vylepšovať – presne ako v predchádzajúcich častiach série. Spočiatku som tomu nevenoval veľkú pozornosť, ale postupne zistíte, že vylepšený „Odrážač“, ktorého projektil sa dokonale poodráža pomedzi nepriateľov, je predsa len dobrá voľba.

Samotné zbrane vylepšujete u sympatickej pani Zurkonovej, oplechovaného robota v tvare nepodarenej krhly. Nesmiete však zabúdať zbierať súčiastky, ktoré nájdete rozbíjaním debničiek. Zbrane taktiež môžete aj nakupovať. Pri vylepšeniach ma prijemne prekvapila možnosť kúpiť si všetky „vylepšováky“ stlačením jedného tlačidla, ak teda máte dostatok vybavenia.

Lombaxka Rivet

Ako som už spomenul, súboje nie sú obťažné, ale v posledných fázach hry vás dokážu mierne potrápiť. Našťastie, nie ste na to sám. Ak hru sledujete, tak viete, že vývojári nám predstavili Lombaxku Rivet, ktorá do hry vpadne poriadne zostra. Tu do Rift Apart teda vstupuje ďalšia novinka. Rivet nie je len doplnkom, ale skutočne hrateľnou postavou. Súbežne s Ratchetom totiž preskakuje medzi dimenziami a každá vaša úloha má presne definovanú ústrednú postavu.

Veľmi príjemná je možnosť odklonu od nalinajkovaného príbehu, keďže po úspešnej misii nasadáte do svojej lode a volíte si dimenziu a úlohu v nej, kde máte možnosť voľby voliteľnej úlohy, alebo budete kráčať v nadiktovanom scenári. Pripomínalo mi to voľby, ktoré sme mohli vidieť v Star Wars Jedi: Fallen Order.

Je fajn, že postavy Lombaxov nie sú identické. Ratchet má napríklad možnosť spomaliť svoj pád špeciálnymi topánkami, Rivet zas použije svoju vrtuľu na chrbte. Páči sa mi aj oddelený arzenál. Čo si vylepšíte skôr a na akej postave, to je len na vás. Postupne pre vás bude skákanie medzi dimenziami hračka a vy si budete vychutnávať ďalšie nástrahy.

Hackovanie v podaní Glitcha

Tie sú rôznorodé. Do hry občas vstupujú rôzne minihry, ktoré vás síce nevyškolia v logike myslenia, ale dokážu zabaviť. Narážam predovšetkým na hackovanie. S pomocou vášho malého spoločníka menom Glitch dokážete ovládnuť niektoré stroje a sprístupniť si tak cestu ďalej. V týchto minihrách ničíte vírus a boríte sa rôznymi zákutiami daného prístroja.

Všetky tieto prvky a možnosti do seba dokonale zapadajú a tvoria jeden pevný celok, ktorý je obalený skutočným next-gen vizuálom. Štúdio Insomniac Games ukazuje, akým smerom sa pravdepodobne budú uberať exkluzivity na PlayStation 5.

Next-gen vizuál

Vďaka superrýchlemu SSD a upravenej I/O architektúre prinášajú do hry nevídané množstvo objektov vo vysokej kvalite, ktoré sú okamžite načítané v prípade potreby – skoku do inej dimenzie. V jednom momente bojujete v akomsi technologickom praveku a o sekundu neskôr ste vo vzdialenej budúcnosti, ktorá schová rozmanitosť hry Cyberpunk 2077 do vrecka. Práve možnosťou cestovať v rámci rôznych realít a ich svetov v jednom okamihu dostávate do rúk skutočné technologické orgie. Navyše sa vôbec nešetrilo particle efektmi, takže všade všetko farebne iskrí a vybuchuje. Vizuál skrátka berie dych, hoci sa bavíme o animovanom poňatí.

Trochu ma však rušila sprievodná hudba. Tá je síce adaptívna, ale občas mi akosi odchádzala do stratena. Akoby som ju v súbojoch či v rôznych pasážach, kde preskakujete po koľajach a uhýbate sa barikádam či nepriateľom, ani neregistroval. Zvukové efekty sú iná báseň a musím povedať, že takto umocnené o haptiku je radosť vnímať ich.

Ešte viac ma však vyrušovali rôzne glitche a chyby. Cez niektoré predmety som dokázal prejsť, akoby som bol duch, stávalo sa mi to najmä pri tých, ktoré vypadli zo znivočených nepriateľov. Občas som sa taktiež nevedel trafiť do cieľa. Mal som nasledovať môjho dočasného parťáka, no ten sa zasekol, stál na mieste a popritom kričal, aby som šiel za ním. Sú to síce drobnosti, ale v rámci recenzie som na ne natrafil. A taktiež mi raz padla hra, čo bolo zapríčinené presunom medzi dimenziami. V konečnom dôsledku to však nie je žiadna katastrofa a nejde o nič, čo by nedokázal opraviť patch.

Naše hodnotenie

Na Ratchet & Clank: Rift Apart som spočiatku pozeral trochu pomedzi prsty, a to aj vďaka mojej presýtenosti skákačkami. Musím však uznať, že v tomto prípade som prsty mal poriadne vykrivené a hra ma bavila zhruba 15 hodín. Nikde som nenatrafil na hluché miesto a najnovšie dobrodružstvo Ratchet a Clanka ma skutočne zaujalo, akurát škoda tých miernych nedostatkov. V každom prípade som konečne videl ten „pixarovský“ next-gen.

Klady

  • vizuálne orgie
  • takmer neutíchajúca akcia
  • dokonalá demonštrácia ovládača DualSense
  • výborná česká lokalizácia

Zápory

  • občasné glitche a chyby
  • hudobný sprievod by mohol byť výraznejší
  • neprehľadnosť v súbojoch

Informácie o hre

Ratchet & Clank: Rift Apart

Ratchet & Clank: Rift Apart 2021

 

  • Platforma: PlayStation 5
  • Žáner: akčná adventúra
  • Vývojár: Insomniac Games
  • Vydavateľ: Sony
  • Hru na recenzovanie poskytla spoločnosť: Sony

Trailer ProGamingShop.sk

Korekcia: Pavol Hirka

Páči sa Vám tento článok? Zdieľajte ho!

Sledujte nás

Gamesite.sk
Zoznam.sk