Keď príde na horory, stojím vždy v prvom rade. Mám to zakorenené už od útleho detstva, že tento žáner zbožňujem. Či už ide o knihy, filmy alebo videohry, čokoľvek, čo stojí za to, hneď musím vidieť, čítať, hrať. Teraz je ale na mne, aby som po dlhej dobe nejaký horor ohodnotil. Hovorí sa, že človek by svoje idoly nemal spoznať, svoje vysnívané auto z detstva by nemal šoférovať, lebo sa sklame. Z pohľadu spotrebiteľa je pre mňa jednoduché si prečítať recenziu a následne si užiť hru. Ale hodnotiť ju, najmä ak ide o milovaný horor? Názov štúdia (We Create Stuff) totiž naznačuje, že kreativita a humor vývojárom rozhodne nechýba.
Pred tým, ako som si túto otázku uvedomil, sa novinka s názvom In Sound Mind už inštalovala. Skúsim iné prirovnanie – milujem čili. Najemno namleté domáce čili korenie sypem aj do vývaru. Dokonca si pestujem vlastné, keďže to bežné, kupované ma už ani neštípe. Prečo? Roky tréningu. Asi začínate chápať tú paralelu. Ako ma kedysi vystrašil tieň na obrazovke, tak teraz tomu ani nevenujem pozornosť. Čoraz častejšie sa stáva, že k vystrašeniu potrebujem viac a viac. Nie iba bezduché „jumpscary“, ako je to moderné v každom horore, ktorý v recenziách nepresiahne hodnotenie 50%. Ja potrebujem Conjuring 1.
Keď som In Sound Mind pustil a pomaly začal hrať, mal som pocit, že toto je ono. Takto sa to robí. Pomalé a pekné budovanie atmosféry, akoby opraty držal sám Steven Spielberg. Žiadne bláznenie. Spoznanie základných mechanizmov, vyskúšanie si ich a potom šup, ide sa riešiť prvé hádanky a puzzle. Hra je postavená na Unity engine, takže nečakajte ultrareálnu grafiku. Úprimne, musím povedať, že k danému žánru sedí vizuálny kabát perfektne. Linku atmosféry totiž podtrháva takmer dokonale. Jediné, čo môže trošku pokaziť dojem, sú jemné zášklby, respektíve poklesy snímkovania, na ktoré som, žiaľ, narážal pravidelne. Podotýkam, že som titul hral na PlayStation 5. Optimalizácii by mali vývojári venovať nasledujúce aktualizácie (to je moje prianie, nie informácia).
Poďme však späť k atmosfére. Váš hotel/bytovka, v ktorom máte kanceláriu, je v podstate hub, z ktorého podnikáte jednotlivé výpravy. Najskôr ho ale musíte spoznať a postupne ovládnuť. Je dôležité myslieť, hádať či logicky skladať jednu vec na druhú, aby ste dosiahli nejaký progres. Tajomno a neuvedomovanie si, čo sa vlastne deje, je úvodný pilier, na ktorom stojí atmosféra. Hovorí sa, že koreňom všetkého zla alebo strachu je nevedomosť. O túto vetu sa hra opiera, kým si pre vás nachystá ďalšie prekvapenia.
Vžijete sa do role psychiatra, ktorý sa snaží „vyšetriť“ jednotlivé prípady a tiež to, prečo jeho mŕtva klientka chce jeho smrť. Po hoteli zbierate kazety, ktoré si následne prehrávate veľmi zaujímavým spôsobom. Každá vás teleportuje na zaujímavé miesto, kde hľadáte stopy, prečo je to všetko tak. Postupné neznámo sa však začne odkrývať a z vášho úplne prvého protivníka, z ktorého išla husia koža, sa stane otrava, na ktorú akurát hľadáte náboje. Naopak, pokiaľ ide o samotných pacientov, tí sú v daných oblastiach niečo ako bossovia a vašou úlohou je ich „poraziť“, aby ste sa posunuli ďalej. Popritom zbierate informácie a snažíte sa riešiť rôzne problémy – ako postupovať, kde čo nájsť, kde čo použiť.
V tomto hra vyniká. Nič vám nedaruje, tipy, ktoré dostávate, sú minimálne a na veľa vecí musíte prísť logickým uvažovaním. Ak neradi rozmýšľate a už vôbec nie pod tlakom, nie je to titul pre vás. Klobúk dole najmä pred nákupným centrom. Tam sa atmosféra dala krájať, nemôžem ale vyspoilerovať prečo. Bohužiaľ, pokiaľ ide o zvyšok hry, mal som pocit, že latka bola zo začiatku nastavená príliš vysoko a postupne zo mňa strach akosi začal vyprchávať. Nie úplne, ale už som sa tam proste unavil. Pomohlo dať si deň pauzu, no atmosféru z obchodu to už nemalo. Akoby po prvej kapitole Spielberg povedal – už viete, ako to máte robiť, je to na vás. No a vývojári pokračovali a pokračovali veľmi dobre, len to už nedosiahlo tú úroveň. Je to škoda, no hre samotnej to neškodí natoľko, aby nebola dobrá.
Musím taktiež pochváliť prácu s audiom, ako hudba, tak aj mrazivá skladba z LP-čka, ktoré nájdete, vo mne vyvolávala všetky emócie, ktoré mala. Presne o tomto sú hry a obzvlášť horory. Je ťažké udržať človeka 10 hodín v strehu. Nevedia to ani mnohí majstri remesla. No aj snaha dosť často stačí na to, aby sa priblížila účelu – a tu som to našiel.
Naše hodnotenie
Informácie o hre
IN SOUND MIND 2021
Nápaditý psychologický horor s hádankami, ktoré vám nedajú vydýchnuť, unikátnymi súbojmi s bossmi a nezameniteľnou hudbou a atmosférou.
- Platforma: PlayStation 5
- Žáner: adventúra, horor
- Vývojár: We Create Stuff
- Vydavateľ: Modus Games
- Hru na recenzovanie poskytla spoločnosť: Modus Games
Galéria