Všetko najlepšie PlayStation!
Bolo to presne pred 25. rokmi, kedy sa v Európe začala predávať krabička snov, konzola, ktorá navždy zmenila to, ako vnímame herný priemysel. Sony PlayStation sa stala legendárnou konzolou a dodnes na ňu nielen spomínajú stovky miliónov hráčov ale taktiež ju mnohí z nich aj vlastnia. Vrátane mňa. Bola to prvá konzola spoločnosti Sony a zároveň aj okamžitý úspech, ktorý ju doslova z dňa na noc pasoval za lídra na trhu. Aj keď s neporovnateľne bohatšou históriou, Nintendo s Nintendo 64 i Sega so Sega Saturn, čo by hlavní rivali PlayStation, výrazne zaostali.
Konzola Sony PlayStation zmenila svet interaktívnej zábavy tým, že ponúkla možnosť odobrať sa zo všednej reality do fascinujúcich mýtických univerz hier omnoho širšiemu publiku než iná konzola pred ňou. Už to neboli len dvojdimenzionálne hry s 8 či 16 bitovou grafikou, Sony PlayStation totiž ponúkala na svoju dobu krásnu real-time 3D grafiku v 32 bitoch. V tom čase skončila nutnosť nákupu drahých herných PC, aby ste si mohli zahrať trojdimenzionálne hry, bola tu už tá zázračná sivá krabička z Japonska.
PlayStation sa u nás na Slovensku stal kultúrnym fenoménom a ľudia svoju konzolu milovali. Zrazu to nebola len zábavka pre mladých uhrovitých introvertov, bol to už produkt, ktorý zasiahol do verejného života. Konzola bola k videniu častokrát v reklamách, ako huby po daždi vyrástli herne, v ktorých ste si za poplatok mohli na určitý čas zahrať rôzne hry, v susedných Čechách začal vychádzať časopis Oficiálny Český PlayStation Magazín exkluzívne sa venujúci PlayStation, ktorý bol vydávaný aj na Slovensku, a na kanále STV 1 dokonca vznikla mimoriadne populárna relácia Maxihra, v ktorej hráči súťažili v hraní Crash Bandicoot prostredníctvom pevných telefónnych liniek s tónovou voľbou. Konzola prepísala dejiny a stala sa nesmrteľným kultom.
Pôvodná PlayStation v celej jej hranatej kráse
Čo ale bolo dôvodom takejto explozívnej dominancie Sony PlayStation u nás? Predsa len to nebola prvá konzola, nakoľko spomínané spoločnosti ako Nintendo či Sega už dovtedy vydali niekoľko úspešných herných zariadení. Čím je to, že práve až Sony takto zabodovalo? Bol to skutočne len ten fakt, že PlayStation umožňoval hranie 3D hier bez nutnosti upgradovania počítačov, zložitých inštalácií hier a riešenia častých technických problémov, nakoľko stačilo CD len vložiť a mohli ste okamžite hrať? No bolo to samozrejme aj tým, no hlavné dôvody boli iné.
Bolo to predovšetkým svojou dych vyrážajúcou nízkou cenou 299 dolárov, ktoré rozdrvila konkurenciu. Konzola bola v tej dobe tak dva až trikrát lacnejšia než počítače schopné výkonu ako PlayStation. Druhým dôvodom bolo, že konzola taktiež ponúkala úžasnú paletu hier. PlayStation zrodila nekonečné množstvo legendárnych sérií, bez ktorých by sme si dnes už ani nevedeli predstaviť život. Bez PlayStation by tu nebol ani Medal of Honor, ani Tony Hawk, a ani Resident Evil. Tretí a zároveň posledný najhlavnejší dôvod je naopak nelichotivý. Na konzole dali ľahko spúšťať pirátske kópie hier. Stačilo zveriť svoju sivú krabičku nejakému „odborníkovi“, ktorý do nej vložil čip a zariadenie bolo zrazu schopné obchádzať ochranné prvky hier.
Na Slovensku sa s pirátskymi čipmi a pirátskymi kópiami hier rozmohol doslova biznis a iné to vlastne nebolo ani v zahraničí, obzvlášť, čo sa post-komunistických a post-socialistických krajín týka. Ľudia vtedy bohužiaľ nevnímali (alebo nechceli vnímať), že aj za niečo také imaginárne ako je softvér, teda v tomto prípade hra, sa musí platiť a tak čierny trh prekvital. Čo je ale smutnejšie, je fakt, že ani v roku v súčasnosti, v roku 2020, kedy máme oproti roku 1995 neporovnateľne vyššiu životnú úroveň, sa pirátsky zmýšľajúcich hráčov nepodarilo „zbaviť“. Situácia je ale našťastie už lepšia, hoci to stále nie je ideálne. To už ale dosť odbočujem.
Kompilácia dobových reklám propagujúcich PlayStation
Poďme sa teraz na konzolu pozrieť z technickejšieho hľadiska. Tá v Európe vyšla 29. septembra 1995 ako herné zariadenie 5. generácie a ponúkala procesor MIPS R3000A taktovaný na 33 MHz, ktorý bol schopný vykresľovať rýchlu a detailnú 3D grafiku. Interná pamäť konzoly mala veľkosť 2 MB a grafická pamäť zasa 1 MB, pričom pamäť slúžila výhradne pre chod operačného systému a hier. Pozície hier si hráči si museli ukladať na samostatné pamäťové karty, ktoré boli o veľkosti 1 MB. O parádny zvuk hier sa postarala 16-bitová 24 kanálová zvuková karta ADPCM.
Avšak, naša, teda európska verzia, sa dala považovať za tú najhoršiu. Konzoly boli totiž navrhnuté tak, aby sa dali používať vo všetkých regiónoch, no tie používali odlišné metódy spracovania farebného televízneho signálu. Američania a Japonci používali NTSC, Európania zasa PAL. Odlišnosť spracovania spôsobila, že PAL hry boli oproti NTSC pomalšie. Ak NTSC verzia bežala v 60 fps, PAL verzia v 50 fps, ak NTSC v 30 fps, PAL verzia v 25 fps. Niektoré hry ale tvorcovia dokázali zoptimalizovať tak, že v oboch verziách bežali rovnako, napríklad Crash Bandicoot alebo Spyro The Dragon. Takých prípadov bolo ale málo. Je to ťažké, no musíme si priznať, že v Európe sme takmer nikdy nehrali tie pravé verzie hier.
Od svojho prvého vydania 3. decembra 1994 v Japonsku sa postupne vydávali viaceré revízie konzoly, ktoré vylepšovali viaceré aspekty pôvodnej verzie ako diskovú mechaniku alebo systém chladenia. Najvýraznejšia zmena prišla v roku 2000, keď sa na trh dostala zmenšená a dizajnovo modernejšia verzia nazvaná PS One. Aj ovládač konzoly prešiel svojim vývojom od tradične pojatého, cez verziu s analógovými páčkami až po legendu nazvanú DualShock, čo bol analógový ovládač s funkciou vibrácie. PlayStation bol tak masívne obľúbený a ľudia sa ho nechceli vzdať tak veľmi, že Sony ešte pre PlayStation vydalo špeciálnu LCD obrazovku umožňujúcu hrávať konzolu na cestách aj napriek tomu, že PlayStation 2 už bolo približne rok v predaji.
Slávnemu logu predchádzalo mnoho prototypov
História konzoly je taktiež veľmi zaujímavá. Vedeli ste, že PlayStation bol najprv plánovaný ako prídavok pre Nintendo SNES umožňujúci prehrávať CD? K rokovaniam aj skutočne došlo, no tie napokon stroskotali a Nintendo sa tak rozhodlo spolupracovať s Phillips. Áno, to dalo vzniknúť obludnosti menom CD-i, no to je už iný príbeh. Sony sa ale nechcelo tak ľahko vzdať a zahodiť rozpracované materiály len tak do koša a tak sa rozhodlo vyrobiť svoju vlastnú originálnu konzolu. Zvyšok už samozrejme poznáte.
PlayStation bola skutočne krabičkou snov. Stačilo vložiť CD, zavrieť oči a ocitli ste sa uprostred mrazivých plání Shadow Moses, sparných džunglí Wumpa Island, melancholických zákutí Mist Continent či veselých lúk Artisanu. Možnosti boli nekonečné, fantázia nemala žiadnych hraníc, bolo potrebné len natiahnuť ruku a nechať sa vtiahnuť. A predaje? Celosvetovo bolo podľa Wikipédie predaných vyše 100 miliónov, čím sa stala prvou konzolou vôbec, ktorá dokázala predať toľko kusov. Na to, že šlo o prvú konzolu od Sony, tak hneď pekný úspech, čo poviete? (žmurk).
PlayStation oficiálne ukončila svoju úctihodnú 12 ročnú životnú púť 23. marca 2006. Posledná hra vydaná u nás bola Schnappi: 3 Fun-Games z roku 2005.
Tie najlepšie PlayStation hry vydané u nás
Samozrejme, je nemožné vypísať tu všetky výborné hry, ktoré vyšli na PlayStation. Čím väčší počet by som si pripustil, tým viac by som musel ten daný počet navyšovať. Niekde som sa jednoducho musel zastaviť a teda odpustite, ak sa tu nenachádza hra, ktorú máte vo svojom srdci práve vy. Taktiež podotýkam, že zoznam obsahuje výhradne PAL hry, teda len hry vydané v Európe.
Mimochodom, do tejto kategórie spadajú aj hry spomenuté v ďalších kategóriách (okrem poslednej, prirodzene), no tu ich neuvádzam, aby som sa zbytočne neopakoval.
Metal Gear Solid
Pochyboval niekto, že začnem týmto opusom od Kodžimy, ktorý sa zapríčinil o rozmach filmovo ladených hier? Podľa mnohých hráčov je práve Metal Gear Solid tou najlepšou hrou na prvom PlayStation a ja s tým absolútne súhlasím. Metal Gear Solid je ukážkovým príkladom že aj akčná hra dokáže byť umením s posolstvom.
Metal Gear Solid je výnimočným dielom nielen vo svojom žánri ale naprieč všetkými. Obsahuje množstvo scény, nad ktorými sa musíte zamyslieť, ponúka filozofický podtext, zaoberá sa zmyslom zbraní, bojovania a zamýšľa sa, či násilie je skutočne možné poraziť len násilím. Je to inak jediná akčná hra, ktorej som osobne udelil 10/10.
Metal Gear Solid má len dve chyby. Prvá je jej krátkosť a druhá je, že raz sa bohužiaľ musí skončiť. Len sťažka nájdete lepšieho hrdinu ako Solid Snake, len sťažka nájdete dialógy, ktoré sa týmto ale aspoň vyrovnajú a len sťažka nájdete hru, ktorá vás prinúti rozmýšľať nad bytím.
Final Fantasy VII / Final Fantasy VIII / Final Fantasy IX
Samozrejme, ak hovoríme o najlepší PS1 hrách, nemôžeme vynechať Svätú trojicu JRPG. Final Fantasy VII spravilo zo série celosvetovú hviezdu, Final Fantasy VIII rozdelilo fanúšikov na dva tábory kvôli svojim exkluzívnym zmenám a Final Fantasy IX, labutia pieseň série na konzole, uchvátila svojim rozprávkovým fantasy štýlom každého, kto s ňou prišiel do styku.
Či už budete s Cloudom odhaľovať svoju minulosť a snažiť sa zastaviť Sephirotha, či už budete so Squallom riešiť svoje divné sny a prekonávať svoju pubertálnu ostýchavosť alebo či už budete chcieť so Zidanom uniesť princeznú Garnet, len aby ste zistili, že ona sama prišla k vám s tým, aby ste ju uniesli, zakaždým zažijete neopakovateľnú magickú atmosféru japonských RPG, ktoré práve s týmito tromi hrami zažili svoj absolútny vrchol.
Tomb Raider: The Last Revelation
Prečo sem vyberám až štvrtý diel, keď predchádzajúce tri sú tiež skvelé? Nuž, na to je len jediná odpoveď, pretože je štvorka lepšia ako oni. Práve The Last Revelation ponúkol tie najlepšie puzzle, najlepšie lokality, najlepšiu mystickú atmosféru a najlepší dizajn úrovní. Egypt je to najdokonalejšie miesto, keď chcete zažiť to pravé dobrodružstvo a to vedelo aj CORE Design, keď takmer hru zasadili práve do tejto africkej krajiny.
Crash Bandicoot
Možno to niekoho prekvapí, no z Crashov vyberám práve prvý diel ako ten najreprezentatívnejší. Som si vedomý, že po technickej stránke a po stránke variability sú dvojka Cortex Strikes Back a trojka Warped určite ďalej, no na rozdiel od nich je prvý Crash najviac old-school plošinovka bez zbytočných prísad, ktorá sa na nič nehrá a bez rečí ide hneď na vec. Taktiež ponúka ten najlepší dizajn úrovní a z pôvodnej trojice je rozhodne tá najnáročnejšia. Je to proste klasická hopsačka, ktorá vám nič nedá zadarmo, no po každej dokončenej úrovni pocítite ten blažený pocit úľavy. Z úrovne The High Road sa napríklad pocikávame v redakcii dodnes.
Spyro 2: Gateway to Glimmer
Ak existuje na prvom PlayStation roztomilejšia postava než Spyro, prosím, ukážte mi ju! Trilógia Spyro je dnes už totálnou klasikou a to celkom po práve. Ponúka krásne otvorené levely, veselých nepriateľov a úprimnú, srdečnú atmosféru. Podľa môjho názoru je práve druhý diel ten najlepší, nakoľko pôsobí svižnejšie než troška ťažkopádna jednotka, no zároveň ešte nie je tak zahltená „mimospyrovými“ aktivitami ako práve trojka Year of the Dragon. Dvojka Gateway to Glimmer je práve tak akurát. Je to tá najkrajšia a najvrúcnejšia plošinovka na systéme.
Silent Hill
Hra, ktorá trýzni svojou mučivou atmosférou, deptá svojimi mrazivými zvukmi a dovádza do šialenstva svojimi kakafonickými výjavmi temnoty. Príbeh Harryho Masona, ktorý sa po havárií auta ocitol uprostred démonického mesta Silent Hill, len aby sa mu jeho dcéra stratila v hustej hmle a on tak začal odkrývať mimoriadne kruté čriepky minulosti, patrí dnes už do zlatej knihy videoherného hororu. Z náročnosti hádaniek si budete trhať vlasy, z morbídnosti vás bude neustále napínať a strašidelné momenty vám budú privádzať toľko infarktov, až si vaše telo bude musieť na ne zvyknúť. Excelentný kúsok!
Medal of Honor
Nebyť PlayStationu, žiaden Medal of Honor by nikdy nevznikol. Dnes táto séria ani náhodou neborí rebríčky ako kedysi, no vtedy pri jej začiatkoch to bol celkom iný príbeh. PlayStation neponúkalo veľké množstvo FPS hier, no keď sa spojilo bojovanie proti nacistom, svižná orchestrálna hudba, hustá atmosféra 2. svetovej vojny a skvelo navrhnuté ovládanie, musel by byť v tom čert, aby z toho nevznikol hit. Medal of Honor obsahoval dlhú kampaň, prekvapivo prepracovanú AI nepriateľov schopných vziať vami hodený granát a hodiť vám ho naspäť a taktiež vítané zmeny v hrateľnosti v štýle hitmanovskej infiltrácie. Celkom zaslúžene neskôr vzniklo aj pokračovanie Medal of Honor: Undeground, ktoré bolo minimálne rovnako tak kvalitné.
Syphon Filter 2
Ak ste sa chceli niekedy dostať do víru explozívnej akcie s charizmatickým hrdinom, v ktorom by ste až v kostiach cítili ten pulz napätia a užili si vzrušujúcu atmosféru príťažlivej špionáže, Syphon Filter splnil vaše túžby na 100 %. Bol to práve druhý diel, ktorý najlepšie vyvážil všetky ingrediencie z jednotky a priniesol niekoľko vítaných noviniek, aby sa tak stal tou najlepšou strieľačkou videnou z tretieho pohľadu na PlayStation. Séria Syphon Filter dala nový význam pojmu headshot a hráčov, ktorí prešli singleplayerovú kampaň krížom krážom, na dlhé hodiny zabavila aj v podarenom multiplayeri.
Vagrant Story
Vtedajší Squaresoft sa nepreslávil len sériou Final Fantasy, no na PlayStatione sa blyslo aj stredovekým stealth RPG Vagrant Story. To hráčov prenieslo do krajiny Ivalice, hoci hráči z nej v drvivej väčšine videli len jej podzemné oblasti. Hra totižto bola nefalšovaný dungeon crawler s množstvom súbojov a enviromentálnymi puzzle. Vagrant Story ešte aj dodnes vyráža dych svojim detailným craftingom zbraní a úžasným súbojovým systémom, ktorý umožňoval hru zapauzovať a zaútočiť na jednotlivé časti tela, čím ste mohli napríklad dosiahnuť spomalenie nepriateľa, v prípade, že ste mu útočili na nohy. A to už ani nehovorím o prepracovanom príbehu, ktorý sa doťahuje aj na Metal Gear Solid. Úplná klasika.
Resident Evil 2
Je niečo, čo nebolo Resident Evil 2 ešte povedané? Po Silent Hill je to najlepší horor na PlayStation a zároveň ukážkovo vyvážený mix hororu a ťažkotonážnych strelných zbraní. Možno nebola tak náročná ako prvý diel, no zasa ponúkala prepracovanejší level design, lepší príbeh, lepšiu atmosféru a celkovo vypilovanejšiu hrateľnosť. Zároveň bola aj kompaktnejšia ako tak trocha rozmáchlejšia trojka Nemesis, ktorá sa už zameriavala skôr na lineárnejší postup hrou. Resident Evil 2 bodovalo aj svojim prístupom k hrateľným postavám, z ktorých každá ponúkala o trocha iný pohľad na určité príbehové udalosti.
Fear Effect / Fear Effect 2: Retro Helix
Jedna z najdospelejších hier na konzole, ktorá sa nebála nahoty, lesbického sexu a tvrdých nadávok. Herne šlo tiež taktiež o veľmi odvážny projekt. Totižto v hre nemáte žiadne životy, váš úspech závisí na ukazovateli EKG vo forme známeho pulzu. Ak ste v nebezpečí, pulz sa vám začne zrýchľovať a začína byť zle, no ak riešite puzzle alebo zneškodníte nepriateľa stealthom, pulz sa spomalí a ukazovateľ sa vrátiť späť do zelených farieb. Graficky je hra úplne výnimočná, nakoľko pozadia sú vlastne FMV sekvencie a tie dokázala PlayStation vykresľovať bravúrne. Obe diely sú parádne, a teda zaslúžené klasiky PlayStation!
Gran Turismo / Gran Turismo 2
PlayStation nebola skvelá konzola len kvôli akčným hrám ale taktiež kvôli jej pretekárskym hrám. Asi sa neurazíte, keď vyslovím, že práve Gran Turismo a Gran Turismo 2 boli na úplnom vrchole. Ponúkali najkrajšiu grafiku, najlepšie vymodelované trate a najširší výber áut. To, čo prvý diel načal, to druhý dokonca ešte o niečo vylepšil, a to aj napriek tomu, že sa to zdalo ako nemožné. Asi jediná podobná hra, ktorá slávnemu Gran Turismo dýchala na chrbát, bola TOCA 2: Touring Cars, avšak ani to nemalo na rafinovanosť a precíznosť Gran Turisma.
Crash Team Racing
Ak je nejaká kart hra, ktorá sa dokáže Mario Kart vyrovnať a v niektorých prípadoch aj prekonať, je to práve Crash Team Racing. Táto excelentná buginková hra vyťažila za PlayStationu absolútne maximum. Grafika bola rýchla, presná a plná detailov, modely postáv a buginiek boli úchvatné a levely hýrili nápaditosťou a vychytávkami. Crash Team Racing navyše ponúkal ohromné množstvo levelov, skvelú príbehovú kampaň a plno herných módov. Skvelý Speed Freaks v tejto kategórii hier svojho času naplno bodoval, no len pokým sa na svojej káre neukázal Crash a posadil sa na trón, z ktorého ho už žiadna ďalšia kart hra nikdy nezosadila.
Tony Hawk’s Skateboarding
Tentokrát budem trocha menej objektívny a trocha viac subjektívny. Viem, že Tony Hawk’s Pro Skater 2 je lepšia hra ako jednotka, no Tony Hawk’s Skateboarding mám jednoducho radšej. Možno je to nostalgiou, možno preto, že to bola prvá skateboardingová hra, ktorú som hral alebo možno preto, že jej soundtrack som v tom čase, kedy som bol úspešne zaangažovaný do veci zvanej puberta, úplne miloval. Možno je to aj tou jednoduchosťou, ktoré ďalšie hry série stále viac strácali. Tony Hawk’s Pro Skater 2, 3 a 4 sú samozrejme stále veľké pecky, no prvý diel je vždy len jeden.
WWF Smackdown! 2: Know Your Role
O wrestlingu si môžete myslieť čokoľvek, no isté je, že na PlayStation vznikla absolútne legendárna hra, ktorá musela baviť aj zarytých odporcov tohto „športu“. Prvý diel bol dobrý, no troška utiahnutý, a až po každej stránke vylepšený druhý diel dokázal, že dobrá bojovka, to nie je len Tekken 3. Know Your Role ponúkla robustný systém kariéry, detailné vytváranie svojho vlastného bojovníka, úžasne rozsiahlu ponuku trikov, kopec originálnych wrestlerov, nekonečné množstvá herných módov, kopec miest, kde ste mohli bojovať a grafiku tak detailnú, že ste mohli vidieť doslova pracovať svaly borcov v ringu.
PlayStation hry, ktoré sa k nám nikdy nedostali, no mali
Najťažší zločin, ktorý v tom čase mohol európsky hráč PlayStation okúsiť na vlastnej koži, bolo nevydanie skvelých hier na území Starého kontinentu. Väčšinou ide o skvelé RPG hry, ktoré si mohli užiť americkí hráči, no nám v Európe ostali maximálne tak oči pre plač.
Final Fantasy Tactics
Dodnes sa pýtame prečo. Dodnes sa pýtame, prečo Squaresoft nevydal klenot strategického RPG aj v PAL verzii. Mysleli si snáď tvorcovia, že u nás taktické hry radi nemáme? Dodnes má veľa hráčov Square kvôli tejto zrade v zuboch a to, povedzme si, právom. Našinci si na PlayStation nikdy nemohli užiť ten úžasný príbeh plný ťažkej politiky, parádne taktické súboje s rozsiahlou kustomizáciou postáv a ani vychutnať legendárny soundtrack od Hitoši Sakimota. Život niekedy nie je jednoducho fér.
Chrono Cross
Toto je ďalší kultový zárez od Squaresoftu, ktorý ale nie je v tomto zozname posledný. Ako keby to Squaresoft robilo európskym hráčom naschvál. Chrono Cross je parádne pokračovanie legendy Chrono Trigger, ktoré dokázalo nemožné – dokázalo sa v kvalitách svojmu staršiemu bratovi vyrovnať. A nebolo to len úchvatnou hrateľnosťou s prepracovaným súbojovým systémom a 45 hrateľnými postavami, ale aj úžasnou pre-renderovanou grafikou, mystickým príbehom s kvalitami na úrovni Pána Prsteňov a hudbou Jasunori Micuda tak krásnou, že si je stačí spomenúť na úvodnú Scars of Time, a zalejú vaše líca slzy.
Parasite Eve
Áno, ďalší Squaresoft. Tentokrát ale nejde o fantasy RPG ale o survival horor s RPG prvkami inšpirovaný štýlom Resident Evil. Výsledok? Úplne originálna hra s mrazivou atmosférou do Vianoc ponoreného New Yorku. Hra je to temná ako temnota sama, je plná obskurných výjavov a morbídnych scén ako hneď úvodná šokujúca scéna v opere, počas ktorej zhorí veľká časť prítomných divákov. Príbeh je už tradične veľmi zaujímavý, hoci pomerne zložitý, nakoľko sa zaoberá biologickými témami, ako sú napríklad mitochondrie, a to do pomerne dosť veľkých detailov.
Xenogears
Prvý diel série Xeno, ktorá neskôr priniesla duchovné pokračovania Xenosaga na PlayStation 2 a Xenoblade na konzoly od Nintenda je ďalšia klasika od Squaresoftu, ktorá nám tu chýbala. Možno že nebola až tak dotiahnutá do dokonalosti ako hry Final Fantasy alebo Chrono Cross, no jej originálne spojenie kung-fu a ťahového RPG a zložitý, priam až nábožensky orientovaný príbeh, by tvorili vítaný prírastok do každej knižnice hráča.
Dragon Quest VII / Dragon Warrior VII
Ide v podstate o tú istú hru, len v Japonsku bola pomenovaná ako Dragon Quest a v Amerike zasa Dragon Warrior. Uvádzam tu teda obe názvy. Je veľká škoda, že sa siedmy diel kultovej RPG série k nám nedostal, lebo by sme mohli ale aspoň trocha okúsiť, aké je to hrať inak pojaté JRPG. Zároveň by to bolo zaujímavé, lebo Dragon Quest bol vždy veľkým súperom Final Fantasy. Dragon Quest VII nebol je tak príbehový, mal tak vykreslené postavy a ani nevodil hráča za ručičku ako Final Fantasy IX, no zato ponúkol tradičnú role-playing hrateľnosť s monumentálnym rozsahom a poriadnou výzvou.
Valkyrie Profile
U nás to až taká známa hra nie je, a to aj napriek tomu, že druhý diel Valkyrie Profile 2: Silmeria u nás vyšiel. Hra pojednáva o valkýrach, severských božstvách a celá sa nesie v pochmúrnych farbách a melancholickej nálade. Valkyrie Profile prinieslo inovatívnu hrateľnosť, nakoľko hráči sa mohli pohybovať voľne po otvorenom svete, hľadať mŕtve duše, ktoré ste potom trénovali a následne sa rozhodovali, či ich pošlete rovno do Valhally alebo, ak sú dostatočne hodné, tak do boja po boku bohov ASov. Nanešťastie vtedajší Enix rozhodol ako rozhodol a európski hráči si nemohli prejsť týmto zaujímavým titulom.
Shadow Tower
Predchodca toho, čomu dnes hovoríme Souls hra. Ranná hra od From Software, ktoré položila základy Demon’s Souls, z ktorého napokon vzišiel fenomén menom Dark Souls, má s jej známymi duchovnými pokračovaniami mnoho spoločného. Aj Shadow Tower bola desivo náročná hra s temnou atmosférou a žiadnym vodením za ručičku, hoci v tomto prípade šlo o titul s kamerou z vlastného pohľadu hráča. Kritiky k hre neboli veľmi priaznivé a hra ako taká mala svoje problémy (napríklad s kostrbatým ovládaním), no časom hra dostala kultový status.
Najviac nedocenené PlayStation hry
Existujú úspešné hry a existujú prepadáky. Niekde medzi nimi sa ale nachádzajú parádne tituly, o ktoré svojho času nebol až taký záujem, aký sa možno predpokladal a tak sa na ne časom bohužiaľ zabudlo. Sú to takí smoliari herného priemyslu, ktoré aj napriek svojim kvalitám nedokázali zažiariť naplno.
The Legend of Dragoon
Tento „killer“ Final Fantasy prišiel priamo zo štúdií Sony a hráčov okúzlil svojim svetom a magicky krásnymi FMV sekvenciami. Nanešťastie hra u nás vyšla až koncom roku 2001, kedy tu už každý pokukoval po PlayStation 2, a tak sa veľa kópií v Európe nepredalo. Predaje ťahal hlavne americký trh. Taktiež recenzie neboli jednotné v tom, či ide o skutočne dobrú hru alebo len priemernú kópiu známejších značiek. Final Fantasy si pamätáte určite, no spomenuli ste si niekedy na The Legend of Dragoon? Tak vidíte.
Dino Crisis
Aj keď bola hra obľúbená, neprávom zapadla pod nánosom suverenity a charizmy série Resident Evil. Dino Crisis vymenil pomalé zombie za rýchle a neľútostné dinosaury, ktoré mimochodom neostali poslušne prešľapovať na mieste, ak ste za nimi zavreli dvere, a pre-renderovanú grafiku vymenila 3D polygónová, ktorá umožnila tvorcom obohatiť hru o nové kamerové kúsky zhnutňujúcu už tak silnú atmosféru. V predajoch sa hre síce darilo, no Resident Evil ostal neprekonaný.
Alien: Ressurrection
O tejto hre sme vám dokonca priniesli vlastný retro článok, čiže si ho nezabudnite prečítať. Táto ohromne desivá hra s náročnosťou tvrdou ako žula a excelentnou grafikou vyšla kvôli problémom až niekoľko rokov po filme a to jej možno zlomilo väz. Na hru si totiž mnoho vlastníkov konzoly ani nespomína. A to je škoda, nakoľko je to jedna z najlepších FPS hier na platforme. Kritiky k nej tiež neboli veľmi priaznivé, pričom dosť kritizovali ovládanie, ktoré sa napokon paradoxne stalo úplným štandardom pre konzolové FPS hry.
Parasite Eve 2
Jednotka u nás nevyšla, dvojka zasa áno a veľkú dieru do sveta neurobila. A pritom to bola tak dobrá hra, ktoré si rozhodne zaslúžila väčšie uznanie. Ubrala síce na RPG prvkoch, ale zase ponúkla lepšiu grafiku a priamočiarejšiu streľbu. Dalo by sa povedať, že Parasite Eve 2 pôsobí o niečo svižnejšie ako trocha ťažkopádne pôsobiaca jednotka. Ak dodnes vlastníte túto hru, tak buďte radi, ťažko sa totiž zháňa.
Vib-Ribbon
Jedna z tých najpodivnejších hier na tomto zozname, ak nie tá najpodivnejšia. Vib Ribbon je experimentálna hra majúca úplne primitívnu grafiku (čierne pozadie a biele čiary), no veľmi zábavnú hrateľnosť, ktorej životnosť sa prakticky rovnala nekonečnosti. Gro hry tvorilo prechádzanie z bodu A do bodu B a prekonávanie prekážok, ktoré sa vám na ceste vyskytli. Vtip je v tom, že prekážky generovala hudba a keďže ste si mohli do pamäte konzoly nagrabovať aj pesničky z vašich CD, zakaždým ste hrali prakticky inú hru. Unikátna hra.
Star Trek: Invasion
Táto excelentne vyzerajúca vesmírna strieľačka vyšla v roku 2000 a dodnes mnohí hráči nevedia, že existuje. Star Trek: Invasion vyžmýkala z PlayStation jej absolútne maximum a aj preto jednoducho nenájdete krajšie vyzerajúcu 3D hru na tejto platforme. Nielen jej grafika ale aj podarená hrateľnosť z hry robili výnimočný zážitok. Explozívna vesmírna strieľačka s úžasnými efektami a náročnými misiami od tvorcov, ktorí kedysi pracovali na legendárnej sérii Colony Wars. Čo viac si vlastne priať?
Colony Wars / Colony Wars: Vengeance / Colony Wars: Red Sun
Úchvatná trilógia filmovo ladených strieľačiek taktiež nepatrí medzi tie, na ktoré by si niekto dnes už spomenul. Máme tu Wing Commander, Starlancer, Freelancer či Star Wars hry, no Colony Wars? Mnohí z vás si teraz určite škrabkajú hlavu. Colony Wars je séria luxusných akčných hier s vzrušujúcimi misiami, výborným príbehom a špičkovou grafikou. Colony Wars bol vlastne Mass Effectom ešte predtým, než Mass Effect vôbec vznikol. Táto séria je síce o inom, no pôsobivo vykreslený futuristický svet, rozhodovanie sa v misiách, či čítanie si v kódexe o planétach ako keby Mass Effectu z oka vypadli. Teda je to vlastne naopak. Navyše tu neúspech v misii automaticky nemusel znamenať Game Over, len sa potom hra vyvíjala inak. Prečo sa niečo také v hrách už nevyskytuje?
Tombi! 2: The Evil Swine Return
Lepšia grafika, lepšia hrateľnosť, celkovo lepšia hra, no výrazne nižšie predaje ako jednotka a bankrot spoločnosti. Trpkú príchuť osudu okúsilo štúdio , ktoré na PlayStatione zabodovalo hravou a originálnou plošinovkou Tombi!, ktorá podostávala vysoké hodnotenia a popredávala dostatočné množstvo kópií na to, aby boli tvorcovia spokojní a pripravili druhý diel. Ten bol po každej stránke pokročilejší a nutne povedať, že aj lepší, no hráči už na hru tak dobre nezareagovalo a to dalo tvorcom definitívnu stopku. Úplne nezaslúžene, nakoľko Tombi! 2 chýri ohromným množstvom minihier, vedľajších úloh, zábavných situácií a rozmanitosťou. Neuveriteľne krásna hra.
Driver 2: Back on the Streets
Vyjasnime si to hneď na začiatku. Driver 2 je lepší ako Driver. Má lepší príbeh, má lepšie misie, má dlhšie misie, má viac áut, má lepšiu grafiku, má väčšie možnosti a navyše môžete už z auta aj vystúpiť a ukradnúť si iné! Driver 2 je typickým príkladom, kedy je pokračovanie väčšie, hlučnejšie a výpravnejšie. Našťastie je zároveň aj lepšie. Čo lepšie, je priam vynikajúce. Policajt hrajúci na dve strany menom Tanner má už konečne svoj vlastný charakter a spolu s ostatnými postavami sa tentokrát dostáva do Chicaga, na Kubu, do Las Vegas a nakoniec do Rio de Janeira. Avšak, aj napriek jej vysokým kvalitám ju ani kritici a ani hráči nedokázali doceniť.
Nemožné porty, ktoré sa stali skutočnosťou
Nielen nemožné porty, ktoré bolo z technického hľadiska veľmi ťažké vykonať, ale taktiež porty, ktoré boli lepšie hry než pôvodné verzie, alebo jednoducho len skutočne vydarené porty, ktoré bolo radosť hrať na PlayStation.
Quake 2
Kto by si bol kedy pomyslel, že PC modla menom Quake 2 dokáže existovať aj na PlayStatione. Iste, levely boli pozmenené a hlavne zmenšené, no to neznamená, že by sme pred štúdiom Hammerhead nemali uznanlivo zložiť klobúky. Quake 2 je jednoducho tá najlepšia strieľačka na PlayStation, s tým najlepším ovládaním, hrateľnosťou a excelentným multiplayerom až pre štyroch hráčov. Nevieme ako sa to tvorcom podarilo, no Quake 2 nevyžíval lacný trik s hmlou, ktorá by maskovala doskakovanie objektov. V hre ste mohli vždy vidieť neuveriteľne ďaleko. Technicky brilantná záležitosť.
Diablo
Vedeli ste, že prvé Diablo bolo aj na PlayStation? Tento port nie je lepší než PC verzia, ani nejde o obzvlášť náročný port, no už len to, že táto verzia existuje, je dosť fascinujúce na to, aby som ju zaradil do zoznamu. Diablo sa na rozdiel od PC verzie ovládalo priamo ako iné akčné hry. Nemali ste tu kurzor a neurčovali pohyb postavy klikaním do prostredia.
Tomb Raider
Možno vás to prekvapí, možno nie, no Tomb Raider vznikol pôvodne pre Sega Saturn a až potom bol preportovaný na PlayStation. Kto vie, ako by bola séria úspešná, a či by prežila dodnes, ak by nakoniec ostala len na konzole od Segy. Viac o hre ani nemá zmysel písať, Tomb Raider totižto poznajú aj tí, ktorí hry ani vôbec nehrávajú.
Warhammer: Dark Omen / Warcraft II: The Dark Saga / Command & Conquer: Red Alert / KKND2: Krossfire
Konzoly nie sú ani dnes úplne vhodné pre stratégie, tobôž neboli na prelome tisícročí. Existujú ale taktiež výborné hrateľné kúsky (porty z PC), ktoré na PlayStation originálnym verziám neurobili vôbec hanbu. Či už šlo o Dark Omen, druhý Warcraft, druhý Krush, Kill And Destroy alebo legendárny Red Alert, zakaždým šlo o výborne hrateľné stratégie aj s ovládačom v ruke.
Tekken / Tekken 2 / Tekken 3
Tie najlepšie bojovky na PlayStatione nemajú svoj pôvod tu ale na arkádach, do ktorých ste museli hádzať peniaze, aby ste mohli hrať. Porty série Teken sa podarili aboslútne na výbornú. Či už išlo o zachovanie 3D kvality prvého Tekkena, či o neustále sa zlepšujúcu kvalitu technických aspektov jej pokračovaní, vždy to boli ukážkové porty, ktoré sa na PlayStation hrali tak dobre, ako keby tie hry na nej vznikli.
PlayStation hry, ktoré napokon nikdy nevznikli
A tak tu máme poslednú kategóriu. Veľmi rád rozmýšľam nad tým, aké ďalšie hry by sme dnes považovali za PlayStation klasiky a ako by sa vyvíjal herný trh, ak by hry, na ktorých sa pracovalo, neboli nakoniec zrušené. Už len pomyslenie na to, že niektoré sľúbené hry by sa podarilo dokončiť a teraz by sa pekne vynímali v mojej zbierke na napĺňa oduševnením. Ako by sa hrali? Vznikli by aj ďalšie pokračovania špeciálne pre PlayStation? Čo by o nich hovorili kritici? Na tieto otázky odpovede už nikdy nedostaneme, no nie je zlé občas popustiť uzdu fantázii.
Baldur’s Gate
Legenda RPG žánru mala svojho času vyjsť aj na prvý PlayStation. Oproti PC verzii mala obsahovať vlastne len pre gamepad upravené ovládanie, a tak celkovo malo ísť o plnohodnotný role-playing zážitok, ktorý by sa na konzole určite dobre vynímal. Dungeons & Dragons totižto PlayStation z nejakého zázraku vždy obchádzalo. Verzia sa našťastie zachovala, hoci neobsahuje všetko, čo by mala. Šikovní moderi ju zachránili a je možné ju prejsť od začiatku až do úplného konca. Hra na PlayStation nevyšla z dôvodu dlhých nahrávacích časov a ťažkopádnosti hrania.
Black & White
Strategická pecka od Petra Molyneuxa bola pre PlayStation dlho teasovaná. Pravidelne vychádzali správy o tom, ako postupuje port tejto PC klasiky, no nakoniec sa na sivú konzolu nedostala. Wikipédia uvádza, že Dreamcast verzia bola zrušená preto, lebo jej vývoj nenapredoval ako mal, a je možné usudzovať, že takýto osud napokon dostihol aj PlayStation verziu. Nuž, hrať sa na boha sme sa teda mohli len na PC.
The Nomad Souls
Zvláštna kyberpunková akčná adventúra s mimozemšťanom Davidom Bowiem v hlavnej úlohe nevyzerala na PlayStation vôbec zle, minimálne, čo si z prezentačných obrázkov spomínam. Hra bola zrušená z neznámych dôvodov aj napriek tomu, že port bol dokončený na 70 %.
Indiana Jones and the Infernal Machine
Toto výborné prepracovanie hrateľnosti klasických adventúr Indiana Jones do 3D grafiky sa malo dostať aj na PlayStation, hoci táto verzia bola zrušená krátko po ohlásení. Zaujímavosťou je, že tvorcovia začali hru portovať na konkurenčný Nintendo 64 a hru napokon aj dokončili aj vydali. Verziu pre Nintendo 64 ale trápilo veľké množstvo technických problémov a bugov.
ICO
Kultová záležitosť ICO mala vyjsť na PlayStation preto, lebo hra bola pôvodne vyvíjaná práve pre túto konzolu. Čoraz väčšie nároky na komplexnosť hry ale prinútili tvorcov pozastaviť vývoj a počkať na výkonnejšiu PlayStation 2, kde hra napokon aj vyšla a stala sa nezabudnuteľným kúskom.
Onimusha
Rovnako ako ICO, aj sekačkový survival horor so statickými obrazovkami Onimusha začínal svoju vývoj pre PlayStation, no vidina väčších možností realizácie svojich nápadov a lepšej grafiky sa tvorcovia nakoniec rozhodli aj napriek dokončenosti projektu na 50 % pokračovať vo vývoji pre PlayStation 2.
Star Wars: Episode I – Racer
Kritikmi nie príliš ospevovaný, no hráčmi úplne zbožňovaný Star Wars: Episode I – Racer sa by bol býval dostal aj na PlayStation, keby nebolo… niečoho, čo by hre napokon neznemožnilo dostať sa aj tu. Dôvod zrušenia je dodnes neznámy. Našťastie Star Wars: Episode I – The Phanom Menace a Star Wars: Episode I –
Dark Sun: Shattered Lands
Druhý titul Dungeons & Dragons v tomto zozname. Tentokrát šlo o port starého ťahového RPG z MS-DOS z roku 1993. To si malo v roku 1996 nájsť cestu aj na PlayStation (a Sega Saturn), no port bol z neznámych dôvodov zrušený (aj ten na Sega Saturn).
Buffy: The Vampire Slayer
V čase, keď nad PlayStation zvonil umieračik, vtedajší televízny hit mladých Buffy: The Vampire Slayer valcoval obrazovky a chcel valcovať aj konzoly, teda jednu, PlayStation. Avšak pravdepodobne z technických limitácií zariadenia bola verzia zrušená a začalo sa pracovať na hre pre PC a Sega Dreamcast. Zaujímavosťou je, že aj tieto dve verzie boli zrušené a vývoj sa presunul na Xbox, kde hra nakoniec vyšla. Súdiac podľa dobových hodnotení, šlo o veľmi dobrú akčnú hru.