Ďalšie hodnotenie presnosti
Po tom, čo sme zistili, že máme celkom dobrú úspešnosť predpovedí sme sa rozhodli dodržať našu tradíciu a vytvoriť ďalšie predpovede, tentokrát smerované na rok 2022.
Microsoft kúpi západné štúdia Square Enix
Square Enix je ako jing a jang. Japonská pobočka vydavateľstva sa „topí“ v peniazoch vďaka sérii Final Fantasy. Vyjde im prakticky všetko, na čo položia ruku. A aj u Forspokej sa očakáva, že pôjde o solídny úspech. A o neskutočnom úspechu Endwalker expanzie pre MMO Final Fantasy XIV ani nehovorím.
Západ? Ten sa už dlhodobo rozpadá. Všetko začalo „prepustením“ IO Interactive zo svojich služieb spolu so značkou Hitman. Potom to pokračovalo „zabitím“ série Deus Ex a pokračovalo to masívnym neúspechom hry Marvel’s Avengers. Guardians of the Galaxy od Eidos Montreal síce z kvalitatívneho hľadiska trochu napravil chute, no iba po stránke kvality. Či sa predával dobre, to je otázka za všetky drobné.
Kam tým smerujem? Podľa mňa sa Square Enix plánuje zbaviť svojich „západných“ štúdií. To znamená Crystal Dynamics a Eidos Montreal. Spolu so sériami ako Deus Ex, Legacy of Kain, Tomb Raider atď. Čakajú iba na vhodnú príležitosť a kupcu s hlbokými vreckami.
Voila…Microsoft. Po masívnej akvizícii Bethesdy za 7,5 miliardy je viac ako zrejmé, že Microsoft s nákupmi neskončil. Game Pass potrebuje pravidelnú nádielku nových hier a neviem či 23 štúdií bude stačiť. No Crystal Dynamics a Eidos Montreal sú kvalitné a overené štúdiá, ktoré by dokázali portfólio Xboxu obohatiť o príbehové akčné adventúry (na ktoré má teraz Sony monopol) a ďalšie hry.
Crystal Dynamics už mimochodom spolupracuje s first-party Xbox štúdiom The Initiative na príprave hry Perfect Dark. Takže ja osobne to považujem za „skúšku“ pred prípadnou akvizíciou. Ak ich spolupráca pôjde dobre, tak si dokonca viem predstaviť, že Crystal Dynamics a The Initiative sa „spoja“ do jedného celku.
VERDIKT: Ehh…nie? Je to komplikované. Na jednej strane Microsoft úzko spolupracuje so štúdiami, ktoré patrili Square Enix. Eidos Montreal údajne pomáha s Fable a Crystal Dynamics pomáha s Perfect Dark. A mnohí analytici vyjadrili presvedčenie, že keby Microsoft nebol v procese akvizície Activision Blizzard, tak by tieto štúdiá už boli v jeho rukách.
Namiesto toho sa dostali do rúk Embracer Group. A to za „smiešnych“ 300 miliónov dolárov. Takže aj keď môžeme argumentovať „čo keby,“ tak táto predpoveď správna nebola. Bola správna iba v tom, že Square Enix predá svoje západné štúdiá, čo sa potvrdilo.
GamePass konkurent Sony bude….meh
Bolo iba otázkou času, kedy Sony príde s konkurentom služby Xbox Game Pass. A ten deň D má prísť niekedy v prvých troch mesiacoch budúceho roka. No ak čakáte revolúciu, tak nič také by som rozhodne nečakal. Aby ste nakoniec neskončili nepríjemne prekvapení.
Osobne totiž očakávam, že nový konkurent Game Passu bude vlastne iba zmena názvu služby PlayStation Now. Tá napriek tomu, že bola na poli herného streamovania prvá na trhu výrazne zaspala dobu a to kvôli nedostatku agresivity spoločnosti Sony. Sony však využije popularity PlayStation Plus, prenesie meno tejto služby na PlayStation Now a ešte na tom zarobí viac. Chcete vedieť ako?
Základná edícia služby ostane ako PS Plus. To isté bez zmeny. Druhá úroveň bude ako spojenie PS Plus a PS Now, no bez starých PlayStation hier a bez streamovania. A tretia k tomu pridá streamovanie.
No čakáte first-party hry v deň vydania v službe? Nebuďte smiešni. Sony nemá gule a ani dôvod, aby to urobili. Ak tam začnú pridávať first-party hry 2 roky po vydaní, tak budem pozitívne prekvapený. Čakáte streamovanie PlayStation 5 hier z cloudu? Hahaha. Čakáte, že veľké third-party hry v službe v deň vydania ako Outriders či Back 4 Blood? Nope.
Už asi dva roky dozadu som písal v komentári, že Sony je tak trochu schizofrenické. Na jednej strane chcú kúsok „predplateného“ koláča, ktorý si teraz vo veľkom vychutnáva Microsoft. No nechcú obetovať súčasné status quo. Status quo, ktoré im prináša pozíciu jednotky oproti Microsoftu. Stav vďaka ktorému predávajú 10+ miliónov kópií svojich first party hier. A to je rozdiel medzi Microsoftom a Sony. Microsoft bol ochotný obetovať hry ako Starfield, Halo Infinite či Forza Horizon 5 – hry, ktoré by predávali milióny kópií a to len preto, aby tlačili na svoju predplatenú službu. Sony nie je ochotné toto spraviť. Sony je momentálne vo fáze „poďme svoje služby dojiť vďaka menu PlayStation s minimom investícií a snahy.“ A preto si po predstavení tejto novej služby s najväčšou pravdepodobnosťou poviem „meh.“
VERDIKT: Skromné áno. Netvrdím, že PS Plus je zlá služba. No tváriť sa, že ide o zdatného konkurenta Game Passu je úsmevné. Niekoľko mesiacov po jej spustení sa už aj fanúšikovia Sony sťažujú, že Premium úroveň sú zbytočne vyhodené peniaze, pretože podpora spätne kompatibilnými hrami a hernými skúšobnými verziami hier je doslova tragická. Cena tiež nestojí za veľa keď berieme do úvahy mesačný poplatok (pri platbe za celý rok je to lepšie).
A Deluxe úroveň síce obsahuje desiatky hier, no to má aj hlavný konkurent PS Plus, Xbox Game Pass. A ten má aj niečo navyše, čo PS Plus takmer nemá. „Day one“ hry. A teraz sa nebavíme nutne iba o first-party hrách. Viete, koľko takýchto hier prinieslo PS Plus za 6 mesiacov? 1. Stray. Dosť tragické… Je však viac ako zrejmé, že pre Sony je PS Plus „bokovka.“ Niečo, čo má PlayStation hráčov presvedčiť, aby neodchádzali z ekosystému.
Stadia skončí
Nikdy som nebol skeptikom cloud hrania. Podľa mňa sa jedného krásneho dňa bude hrať väčšina „AAA“ konzolových hier cez streamovanie. Lebo je to jednoduché, nepotrebuje to lokálny hardvér a je to pohodlné. Čo je presne to, čo hromada hráčov potrebuje.
No obávam sa, že v tom čase už Stadia nebude medzi nami. Nie v súčasnej podobe komerčného produktu pre koncových zákazníkov. Google svojou neochotou investovať, neschopnosťou „predať“ svoju službu a absolútnou ignoranciou trhu dokázal svoju streamovaciu službu zabiť v priebehu dvoch rokov. Áno, služba ešte stále funguje, stále tam občas príde nejaká nová hra, no na druhej strane ju stále ignorujú veľkí vydavatelia s hrami, po ktorých hráčske srdcia túžia.
A aby toho nebolo málo, tak začiatkom tohto roka Google zavrel svoje interné štúdia. A to bol podľa mňa posledný klinec do rakve tejto služby. Čiže osobne si myslím, že Stadia skončí. Skončí ako komerčný produkt. Google zmení svoje zameranie na biznis sektor a začne predávať svoju technológiu naviazanú na svoj Google Cloud.
Momentálne je totiž Stadia…nikde. Rast služby prakticky neexistuje, sentiment je rovnako negatívny ako pred rokom (možno ešte horší) a služba prešľapuje na mieste. Načo by teda Google naďalej do Stadie investoval svoj kapitál bez vidiny bieleho svetla na konci tunela? Google spraví to, v čom je dobrý – zabije Stadiu a všetky užitočné aspekty služby pretransformuje do iného produktu. A stránka Google Graveyard dostane ďalšiu položku.
Prečítajte si tiež
Google oznámil, že Stadia je mŕtva. Teraz však už naozaj
VERDIKT: Presne tak. Síce technicky sa Stadia uzavrie až v roku 2023, no ohlásenie prišlo ešte v 2022 a preto si pripisujeme „víťazstvo.“ Stadia končí, čo bolo zjavné pre mnohých, no čomu fanúšikovia platformy (všetci dvaja) nechceli veriť. 18. január je tým dňom, kedy služba končí. Ešte že mal Google aspoň toľko slušnosti, že zákazníkom vráti peniaze.
Metaverse a NFT budú výrazmi roka
Prekvapuje niekoho, že herní vydavatelia začínajú preskúmavať Metaverse a NFTčka? Sú to ďalšie zdroje príjmov. Diverzifikácia biznisu. Spôsob, ako vydojiť hráčov ešte viac. A to dokonca tak, že sa môžete pri marketingu hrať na to, že je to vlastne benefit pre hráčov. Veď môžu vlastniť unikátne digitálne predmety. Úžasné, však? To len hlúpi spiatočnícki hráči to nechápu. No oni to pochopia. A rok 2022 bude tým prvým, kedy sa začne poriadny tlak na metaverse a NFT. Ubisoft už začal a nezdá sa, že sa napriek kritike pokúša o krok späť. Ostatní vydavatelia ako Take-Two či EA počkajú, kým prehrmí prvá vlna a každý z nich prinesie v roku 2022 minimálne jednu hru, ktorá bude s podporou NFT.
Prečítajte si tiež
Mojang jasne odkazuje krypto komunite: Žiadne NFT v Minecrafte!
VERDIKT: Áno, ale… NFT boli v prvej polovici roka výrazne tlačené. Square Enix sa na nich chystal, EA a Take-Two ich zvažovali. A svojim snom žilo aj Metaverse. To ešte žije v podobe Zuckerberga a spoločnosti Meta. No NFTčka postupne doslova vykapali. Kryptomeny sa zrútili a ľudia možno pochopili, že NFTčka nie sú ničím, čo by sme v hre nemohli mať dnes bez blockchain technológie. Nezmyselné, prírodu zaťažujúce a právom odmietnuté.
God of War Ragnarok nepríde ani v roku 2022
Pamätáte si na ohlásenie pokračovania reštartu God of War? Keď Sony do traileru pridalo rok vydania stanovený na 2021? Vtedy nikto a hádam ani Sony neverili, že hra v roku 2021 skutočne vyjde. A presne tak sa aj stalo. V priebehu tohto roka sme sa dozvedeli, že God of War Ragnarok je odložený na rok 2022. No stále bez dátumu vydania.
Nechcem síce znieť príliš pesimisticky, no osobne si nemyslím, že Ragnarok príde v roku 2022. Chápem, že Sony je opatrné pri určovaní dátumov vydania, hlavne v COVID období, no počas prvého polroka hra na betón nepríde a nejak sa mi nechce veriť, že Sony bude ochotné hru hodiť medzi jesenných levov ako Call of Duty a ďalších značiek. Všetci vieme, že Sony je ochotné dopriať svojim vývojárskym štúdiám more času a predpokladám, že Sony Santa Monica ho bude potrebovať. Preto predpokladám, že hra príde v úvodných mesiacoch 2023.
VERDIKT: Veľké, tučné L. Nový God of War nie len že prišiel (aj keď až v predposlednom mesiaci), ale stal sa jednou z najlepšie hodnotených hier v 2022. Sony Santa Monica úspešne ukončili príbeh severských bohov a konzole PlayStation 4 poskytli poslednú veľkú exkluzivitu pred odchodom na dôchodok.
S.T.A.L.K.E.R. 2 bohužiaľ nenaplní očakávania
Nie žeby som bol neveriaci Tomáš, pretože S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chernobyl patrí medzi moje najočakávanejšie hry roka 2022, no aj tak mám jemne divný pocit z celej hry. Nepredpokladám, že GSC Game World sú fušeri, alebo niečo podobné, no akosi mi štyri mesiace pred vydaním chýbajú hmatateľné dôkazy a zábery z hrania, ktoré by ma presvedčili, že nás nečaká niečo, čo nesklame naše očakávania.
Hlavne sa bojím bugov. Bojím sa o celkovú kondíciu hry na konzolách – veď ide vlastne o prvý pokus vývojárov o vytvorenie konzolovej hry.
Preto predpokladám, že S.T.A.L.K.E.R. 2 bohužiaľ na OpenCritc dosiahne hodnotenie menšie ako 80/100. Dúfam, že sa mýlim, no otáznikov je až príliš veľa na to, aby som bol pokojný.
Prečítajte si tiež
GSC Game World: S.T.A.L.K.E.R. 2 nebol opäť odložený
VERDIKT: Nie. Za čo ďakujeme hlave Putinovi. Pretože hlavne vďaka nemu sme sa vydania hry nedočkali. Ruský prezident totiž vo februári rozpútal vojnu na Ukrajine a vývojári namiesto dokončovania hry museli putovať na front brániť svoju krajinu. Uvidíme teda, či sa hry dočkáme v roku 2023. Faktorov je masívne množstvo a predpovedať sa nepokúsi asi nikto.
Sony prinesie na PC minimálne 4 nové exkluzivity
Sony si potrebuje vysoké rozpočty svojich hier kompenzovať tým, že bude svoje hry vydávať na PC. Konzolový trh totiž nerastie a pravdepodobne už ani veľmi rásť nebude. No Sony na to ide lišiacky. Alebo „aby sa aj vlk najedol a aj koza ostala celá.“ Prakticky chce PC hry predávať až vtedy, keď nebude veľa šancí, že by to znížilo tržby na konzolách. Čiže ponúkať ich hráčom, ktorých ani God of War či The Last of Us nepresvedčili, aby si zakúpili konzolu.
Už vieme, že v budúcom roku prídu na PC hry God of War a Uncharted: Legacy of Thieves Collection. Okrem toho však predpovedám, že Sony prinesie na PC štyri ďalšie svoje first-party hry. Ak by som mal hádať, tak dám ruku do ohňa, že na platforme uvidíme Ghost of Tsushima, Dreams, The Last of Us: Part II a kombo Spider-Man + Miles Morales.
A postupom času sa zaužíva, že PlayStation exkluzivity budú na PC prichádzať v rozmedzí jedného až dvoch rokov od svojho vydania na konzolách. Presne tak, ako som písal – aby sa vlk najedol a aby ovca zostala celá.
VERDIKT: Nakoniec 5. Sony prinieslo v roku 2022 na PC hry God of War, Uncharted: Legacy of Thieves Collection, Spider-Man, Spider-Man: Miles Morales a Sackboy. Je síce pravda, že medzi nimi sa Dreams, Ghost of Tsushima a ani The Last of Us: Part II neobjavili, no je zrejmé, že je to iba otázka času. Už teraz má Sony na 2023 oficiálne potvrdené PC porty The Last of Us: Part I a Returnal.
Najpodstatnejšia je však stratégia. Sony totiž počas roka prezradilo, že ich PC snahy budú eskalovať. Nie len že sa PC portov hier príbehových Sony hier dočkáme (najskôr) po roku od vydania na PlayStation 5, ale pri tzv. live service hrách to bude rovno v deň vydania na PlayStation 5. A to asi hovorí za všetko.
Microsoft sa zbaví plateného multiplayeru
Platiť za multiplayer? V roku 2022? Už to začína byť tak trochu divné. Hlavne pre Microsoft. Totižto, Microsoft vydáva svoje hry aj na PC, ktoré fungujú tiež na Xbox Live sieti, no tam sa za multiplayer neplatí. Sú to tie isté hry…tí istí hráči…no tam sa platí a tam, nie? Nedáva to zmysel a to už dlhodobo. Dôvod je jednoduchý – konzola je uzavretý ekosystém, no PC otvorený a ak by tam začali účtovať za multiplayer, tak by asi nastala vzbura.
Tak či tak, je zrejmé, že Microsoft musí túto tajničku vyriešiť. A čím skôr, tým lepšie.
Je zrejmé, že Gold už nie je v pozornom oku Microsoftu. Vidieť to na doslova tragickej ponuke hier Games With Gold (lebo všetky peniaze tečú do Game Passu). No, čo je ešte dôležitejšie…Gold už nie je tým grom finančných príjmov Xbox divízie. To už dávno neplatí. A preto nemá veľký zmysel držať túto službu pri živote. Hlavne keď má Microsoft Game Pass.
Už dlhšie sa šušká o tom, že Microsoft chce hodiť platený multiplayer cez palubu. Čaká iba na vhodnú príležitosť a teda moment, kedy počet hráčov, ktorí zmigrovali z Goldu na Game Pass bude tak veľký, že už nebude mať žiaden zmysel do Goldu investovať. Game Pass je budúcnosť, Gold minulosť. A podľa mňa ten moment príde práve v roku 2022. Viem si predstaviť moment počas E3 konferencie Microsoftu, kde Phil Spencer oznámi svetu, že odteraz môžu všetci hráči na Xbox konzolách hrať multiplayer zdarma. Okrem toho, že by to Microsoft až tak nezabolelo, by to prinieslo ďalšiu masívnu výhodu oproti konkurenčnej konzole. A to sa určite ráta.
Prečítajte si tiež
Microsoft preskúmava Game Pass predplatné za nižšiu cenu, no s reklamami
VERDIKT: Nie. Microsoft zatiaľ nebol ochotný zbaviť ochotný zbaviť sa GOLDu a to aj napriek stále horšej a horšej ponuke Games With Gold. Stále si myslím, že odchod služby je už iba otázkou času, no je viac ako zrejmé, že v roku 2022 k tomu nedošlo.
Nintendo zažije skvelý rok a naznačí novú konzolu
Switch Pro je bájnou konzolou o ktorej každý hovorí, no len Nintendo je ticho. No predsa sme sa nového Switchu dočkali. Toho s prívlastkom OLED. No aj tak si myslím, že Switch Pro existuje. Nie je dôvod, prečo by inak Nintendo prikazovalo vývojárom dodávať do svojich hier podporu 4K.
A úprimne si myslím, že COVID zmenil pôvodné plány Nintenda na vydanie Switch Pro. Z dôvodu nedostatku čipov sa rozhodol pre konzervatívny krok a namiesto Switch Pro sme dostali Switch so starým hardvérom, no novým displejom. No podľa mňa tá Pro konzola príde a Nintendo ju oznámi v priebehu roka.
Inak ale biznis ako obyčajne. Nintendo bude naďalej dominovať predajom konzol, jednak kvôli tomu, že je to atraktívna, lacná konzola so skvelými hrami a zároveň preto, že Microsoft a Sony stále nestíhajú vyrábať. Pomôže tomu Breath of the Wild 2 a množstvo exkluzivít, ktoré spôsobia, že Nintendo Switch predajmi prekoná PlayStation 4. Kto by to bol po WiiU povedal?
VERDIKT: Áno aj nie. Na jednej strane Nintendo nepredstavilo nástupníka Switchu. Na druhej strane to však nebolo potrebné. Switch totiž dominoval predajom konzol a to aj napriek zlepšenej dostupnosti Xbox Series a PlayStation 5 konzol. Z hľadiska hier to už bolo klasické Nintendo. Jedna „pecka“ za druhou s kadenciou, ktorú jej zvyšní dvaja výrobcovia konzol môžu jednoducho iba ticho závidieť. A to sa poradilo aj bez pokračovania Breath of the Wild. Naznačenia novej konzoly sme sa nedočkali.