Tie najväčšie udalosti, ktoré sme mohli v tomto roku v hernom priemysle prežiť…
Máme za sebou veľmi…divný rok. Nie len v hernom priemysle. Tej druhej oblasti sa však až tak veľmi nechcem venovať, pretože to by sme tu boli do nekonečna a navyše sme herný portál. Herný priemysel však nebol v tejto „divnosti“ výnimkou. Na jednej strane bola väčšia tých veľkých hier vydaných v roku 2022 pozostatkom odkladov z 2021 a hromada hier bola taktiež odložená na rok 2023. Výsledkom toho boli veľké hluché obdobia na samotné herné vydania, no nie na herné udalosti…
Activision Blizzard a iné…herné akvízicie
Bez debát najväčšou hernou udalosťou roka 2022 bolo ohlásenie akvizície Activision Blizzard Microsoftom. A paradoxom je, že táto „bomba“ prišla hneď na začiatku roka. Microsoft oznámil, že za vydavateľstvo, ktoré má vo svojom portfóliu sériu Call of Duty či hry od Blizzardu „vysolí“ takmer 69 miliárd dolárov. Čo je mimochodom takmer 10-násobok toho, čo Microsoft zaplatil iba pred viac ako rokom za Bethesdu. Na rozdiel od akvizície Bethesdy však táto kúpa priniesla Microsoftu masívne problémy. Napriek tomu, že Microsoft od začiatku tvrdí, že Call of Duty zostane multiplatformovou sériou, tak Sony je očividne proti tejto akvizícii, čo dali viackrát najavo nie len súkromne, ale aj verejne.
Problém majú aj regulačné orgány a tak v súčasnosti nie je prakticky isté, či sa akvizícia vôbec uskutoční. Americká FTC napríklad Microsoft zažalovala a aj keď povaha tejto žaloby je viac ako kontroverzná, tak je pokojne možné, že Microsoftu sa nebude chcieť ťahať po súdoch, hlavne ak bude proti Európska Únia a britská CMA. To je na celom príbehu to „najvtipnejšie.“ Že celý sa bude ťahať aj v roku 2023 a vlastne bude celkom šťastím, ak to v roku 2023 skončí.
Pracujme však s predpokladom, že táto akvizícia bude ukončená tak, ako bola ohlásená. Nie len že ide o suverénne najväčšiu akvizíciu v hernom priemysle, ale ide zároveň o akvizíciu, ktorá kompletne mení priestor herného priemyslu. Microsoft by totiž získal nie len herné vydavateľstvo s najväčšími ziskami medzi „západnými“ spoločnosťami, ale zároveň aj hernú sériu, ktorej posledný diel počas desiatich dní predaja zarobil miliardu dolárov. Blizzard, ktorý je napriek kontroverziám posledných rokov stále masívnym herným štúdiom a hlavne aj cestu k hernému biznisu na smartfónoch cez Diablo Immortal, Call of Duty Mobile a Candy Crush. A to asi ani nemusíme hovoriť o tom, aký vplyv na počet predplatiteľov služby Xbox Game Pass by malo zaradenie Call of Duty hier v deň vydania do predplatného.
Samozrejme…stále je tu jedno veľké ale. Preto bude veľmi zaujímavé sledovať vývoj udalostí.
Cestu k hraniu na smartfónoch získalo aj Take-Two kúpou spoločnosti Zynga, Sony si zas kúpilo Bungie a niekoľko ďalších štúdií a giganti ako Tencent a Embracer Group taktiež pokračovali v nákupoch a investíciách.
Prečítajte si tiež
FTC žaluje Microsoft kvôli akvizícii Activision Blizzard
Steam Deck vyšiel a stal sa nečakaným hitom
Možno ani Valve neočakávalo, že ich handheld Steam Deck sa stane tak masívnym úspechom. PC herná sféra je totiž o nadupaných zostavách, no Steam Deck ponúka presný opak. Kompaktné rozmery, absencia LED svetielok a hlavne nízke rozlíšenie a absenciu vysokých detailov v hrách. To všetko za cenu, za ktorú si môžete kúpiť next-gen konzolu.
A napriek tomu je zariadenie masívnym úspechom. Skalperi sa postarali o akútny nedostatok zariadení a prestrelené ceny na obchodných portáloch a Valve robilo čo mohlo, aby pokrylo dopyt, čo sa im podarilo až v posledných mesiacoch 2022. Aj keď je zrejmé, že Deck nie je určený na hranie toho hardvérovo najnáročnejšieho na trhu, tak rýchlo sa našli hry, ktoré ponúkajú dostatočne kvalitný zážitok, ktorý v kombinácii s flexibilitou samotného zariadenia prináša čarovný zážitok. Na to že ide o prvý pokus Valve o vytvorenie takéhoto zariadenia ide naozaj o excelentný produkt a nepochybujeme o tom, že sa dočkáme aj druhej generácie.
Prečítajte si tiež
Steam Deck si už môžete objednať bez rezervácie
Leak GTA VI
Už dlho sme tu nemali takúto „bombu“ v oblasti leakov nedokončených hier. O to viac, keď si zoberieme do úvahy o akú hru ide. O pokračovanie jednej z najpredávanejších hier videohernej histórie na ktorú čakáme už takmer dekádu – GTA VI. S ohľadom na rozsah a závažnosť leaku je až pradivné, ako rýchlo táto kauza prehrmela. Leaker sa dostal k materiálu, ktorý vypustil na internet. O hre tak vieme už množstvo dôležitých informácií vrátane hrateľných postáv a zasadenia, no údajného hackera ešte pred možnosťou napáchania väčšieho množstva škôd zadržali. Tak či tak, GTA VI prichádza a všetky ostatné hry sa pravdepodobne upracú z cesty, pretože Rockstar Games sa blíži.
Prečítajte si tiež
Vďaka leaku sme sa o GTA VI dozvedeli množstvo nových informácií
Sony urobilo niečo, čo sa v hernom priemysle nestalo
Je logické, že keď nové konzoly prídu na trh, tak postupom času sa začne tento hardvér zoštíhľovať, čo sa v konečnom dôsledku odrazí aj na klesajúcej cene pre koncového zákazníka. Tak to fungovalo desaťročia a tak to malo fungovať aj teraz. Lenže táto generácia konzol má od štandardnej extrémne ďaleko. Pretrvávajúce cross-gen obdobie, problémy v dodávateľských reťazcoch a konzoly, ktoré sa až v posledných mesiacoch stali štandardne dostupnými na policiach obchodov. A aby to nebolo málo, tak ceny čipov namiesto poklesu rástli a všetko to „zaklincovala“ inflácia. Preto sa Sony rozhodlo pre nečakaný krok a po prvýkrát v histórii navýšili cenu konzol po vydaní. Obe verzie PlayStation 5 tak išli s cenou hore o +- 10% (čo u nás predstavuje 50€) a jedinou výnimkou bol trh v USA. Čo bolo logické. Pretože kurz dolára sa držal prekvapujúco dobre a zároveň je trh v USA tým, kde Xbox bojuje proti PlayStation 5 najúspešnejšie a Sony si nemôže dovoliť stratiť ho.
Nintendo a Microsoft sú zatiaľ ticho, no to, čo teraz platí už na budúci rok platiť nemusí.
Prečítajte si tiež
Šok: Sony oficiálne zvyšuje cenu PlayStation 5 konzol!
Zbohom Stadia
Okay. Netvárme sa, že sme to nečakali. Anglický jazyk má pre službu Google Stadia veľmi dobrý prívlastok – trainwreck. Presne tým bol pokus Googlu o vstup do herného biznisu. Pritom technológia za streamovaním bola najlepšou v biznise. Potenciál obrovský. Stačilo iba to, aby bol Google trpezlivý a aby bol ochotný investovať. No, ako vieme, Google nie je schopný trpezlivosti a s vyprchajúcou trpezlivosťou klesala aj ochota investovať. A tak Stadia končí. Predzvesťou bolo už zatvorenie first-party štúdií a posledný klinec do rakvy prišiel ohlásením, že 18. januára si po Stadiu príde smrtka. Jediné, za čo môžeme Google pochváliť je fakt, že spoločnosť sa rozhodla vrátiť hráčom preinvestované peniaze v službe.
Prečítajte si tiež
Google oznámil, že Stadia je mŕtva. Teraz však už naozaj
FIFA a EA Sports sa rozlúčili
Jedna z najlukratívnejších spoluprác v hernom priemysle sa končí. EA Sports a organizácia FIFA sa totiž nedohodli a problémom boli už štandardne peniaze. Futbalová séria FIFA od EA Sports teda skončí číslovkou 23. Na budúci rok nás už čaká produkt s názvom EA Sports FC. Zmení sa však niečo? Pre hráčov ani veľmi nie. EA si totiž licencie vyjednáva samostatne a preto neprídeme o ligy a ani o hráčov. Organizácia FIFA príde o garantované miliardy a aj keď sa zastrája, že príde s pomstou v podobe konkurenčnej hry, tak tejto organizácii s…problematickou povesťou sa nám veľmi nechce veriť. Ale ktovie, možno motyka vystrelí.
E3 hlási návrat v konkurenčnom prostredí
Pandémia ukázala, že herný priemysel E3 až tak veľmi nepotrebuje. Kombinácia zastaraného formátu, problematického organizátora a doby internetu spôsobili, že herné spoločnosti prestali E3 navštevovať ešte pred pandémiou a pandémia bola doslova posledným klincom.
ESA sa však nevzdáva. Na pomoc si prizvala organizátorov populárnych PAX podujatí a to tak bude atraktívnejšie pre fanúšikov a aj vystavovateľov. Reakcia vydavateľov a vývojárov však zatiaľ nie je známa.
Je to však jeden problém. Na hrobe „mŕtvej E3“ vyrástlo podujatie Summer Game Fest, ktoré má na starosti rovnaký človek ako The Game Awards – Geoff Keighley. A ten stanovil pre Summer Game Fest 2023 podobný dátum, ako má mať v roku 2023 podujatie E3 2023. A to je potencionálne veľký problém. Preto si dokončenie súboja o priazeň vydavateľov, divákov a vývojárov budeme môcť pozrieť aj v budúcom roku.
Prečítajte si tiež
E3 sa v roku 2023 oficiálne vráti v tradičnom júnovom slote
Elden Ring zažil nečakaný úspech
Nikto nepochybuje, že hry od štúdia From Software majú veľkú fanúšikovskú základňu. Platilo to prakticky už od dôb prvého Dark Souls. No nikdy sa nedalo povedať, že ich hry majú „mainstreamovú“ popularitu. To však kompletne zmenil Elden Ring, ktorý sa radí medzi najväčšie herné vydania v roku 2022. Tak veľké, že sme ochotní staviť sa, že to prekvapilo aj štúdio From Software a vydavateľstvo Bandai Namco.
Viac ako 17 miliónov kópií počas prvých mesiacov predaja pohodlne zdolalo všetky predchádzajúce hry štúdia a priemer hodnotení prakticky zaručil, že hra sa umiestňuje v rebríčkoch najlepších hier v 2022 a často rovno na prvom mieste.
A chcete vedieť, čo s reputáciou From Software urobil Elden Ring? Mnoho hráčov sa zrazu teší na nedávno ohlásený Armored Core. Napriek tomu, že ide o šiesty diel série však o jej existencii mnohí počuli prvýkrát. Elden Ring je pre From Software doslova míľnikom.
Návrat Cyberpunku a CD Projekt RED
Roky 2020 a 2021 boli pre CD Projekt katastrofou. Totálne zlyhanie pri vydaní hry Cyberpunk 2077 doplnené o hacknutie serverov spoločnosti sa postarali o to, že napriek tomu, že štúdio sa chcelo venovať samostatnému multiplayerovému projektu Cyberpunk sa ho nikdy nedočkáme v podobe v akej bol plánovaný. Zdalo sa, že štúdio sa z toho bude zviechať len veľmi ťažko.
Voila. Prešiel rok 2022 a štúdio je v oveľa lepšej forme. Nie len že dostali Cyberpunk 2077 do stavu, kedy sa ním môžu chváliť, ale túto chválu zjavne ocenili aj hráči novými kúpami a masívnym pozdvihnutím popularity a počtom hráčov. K čomu nepochybne pomohol aj seriál Edgerunners.
Navyše, štúdio si zobralo z fiaska z Cyberpunku 2077 všetky dobré lekcie. Prešli na Unreal Engine 5, čo by v rovine teórie malo zabezpečiť, že nebudú musieť vyvíjať hru a zároveň engine. Taktiež ohlásili novú Zaklínač hru, remake dnes už kultovej jednotky a taktiež aj novú pobočku štúdia v americkom Bostone, ktoré bude pracovať na pokračovaní Cyberpunku. A aby toho nebolo málo, tak štúdio ohlásilo aj nový herný projekt s označením Hadar. A aby sme nezabudli, Cyberpunk 2077 sa na budú rok dočká masívnej príbehovej expanzie Phantom Liberty a štúdiu sa taktiež podarilo vydať natívnu next-gen verziu tretieho Zaklínača. Tomu sa povie návrat…
Tragická first-party nádielka Microsoftu nezabránila úspechu Game Passu
V čase, keď mal Xbox 5 interných štúdií (čo nie je až tak dávno), tak mať rok bez veľkej exkluzivity nebol až takou výnimkou. Dnes však držiteľ platformy disponuje 23 internými štúdiami a plejádou externých spoluprác. A výsledok? Nikde. V momente, keď Microsoft oznámil, že hry Redfall a Starfield sa odkladajú na rok 2023, tak sme vedeli, že je zle. Veľmi zle.
Na jednej strane je to perfektne pochopiteľné a nikto by asi nemal byť naštvaný na odklad hier za účelom zvýšenia kvality. Na druhej strane to však znie až šialene, že Microsoft nemal v zálohe nič iné. Čo (právom) vzbudzuje otázku, čo by Microsoft robil bez akvizície Bethesdy, nakoľko aj Redfall aj Starfield sú hry od Bethesdy.
Výsledkom síce je, že rok 2023 vyzerá byť na papieri veľmi nádejný, no iba na úkor utrpenia, ktorým bol rok 2022. A aj keď sa nedá povedať, že Pentiment, Grounded a As Dusk Falls sú „ničím,“ tak určite sa nemôžu z hľadiska popularity u hráčov rovnať novej hre od tvorcov Skyrimu…to teda nie.
Microsoft si však pre svoje absolútne zlyhanie (nepamätám si totiž horší rok z hľadiska first-party hier) vybral príhodné obdobie. Jednak konzoly boli v roku 2022 stále ťažko dostupné a výroba sa zrýchľuje iba ťažko, čo znamená, že PlayStation 5 Xboxu až tak neutiekla a hlavne má Microsoft Game Pass.
Totižto, ani nedostatok first-party hier nezabránil tomu, aby predplatená služba Microsoftu rástla a to celkom solídnym tempom (možno však nie takým, akým by rástla, ak by Starfield v tomto roku vyšiel). V januári hlásil Microsoft 25 miliónov aktívnych predplatiteľov a na konci roka (paradoxne) Sony hlásilo, že Game Pass má viac ako 29 miliónov predplatiteľov. Išlo tak o veľkú správ, ktorá však mala pre Microsoft našťastie iba malé dôsledky…
Prečítajte si tiež
Predplatená služba Xbox Game Pass má údajne 29 miliónov predplatiteľov