Rok 2022 nebol iba o herných víťazstvách.
Deje sa to každoročne. Sú hry, ktoré dopadnú presne tak, ako ste očakávali. Potom je tu kategória hier, ktoré dajú veľa a to aj napriek tomu, že sa od nich čakalo málo a potom sú tu tie, ktoré nemali práve byť také zlé, ako nakoniec dopadli…a presne týmto hrám je venované toto redakčné zhrnutie.
Babylon’s Fall
Live service hry sú extrémne komplikované a nikto už nezostáva prekvapený, ak štúdio vydá v tomto žánri niečo, čomu…niečo chýba. Vydať však toto, to chce naozaj odvahu. Reč je o hre Babylon’s Fall. Renomované štúdio PlatinumGames síce prinieslo v roku 2022 skvelú hru Bayonetta 3, no priniesli aj tento nedokvašok, ktorý dopadol tak katastrofálne, že vydavateľstvo Square Enix už medzičasom stihlo ohlásiť aj kompletné vypnutie serverov hry v roku 2023.
(Dominik Farkaš)
High on Life
Herný rok 2022 patril k jedným z najslabších a najhorších za posledné roky. Mnohé hry sa dočkali odkladov na rok 2023 a tie, ktoré vyšli, málokedy dokázali naplniť svoj potenciál. Takto sme mali možnosť si zahrať úplne priemerné hry ako Saints Row či Gotham Knights, na ktoré si mnohí z nás už ani nechcú spomenúť. V priebehu roka vyšli aj vyslovene zlé hry ako je Overwatch 2. Z hľadiska počtu hráčov sa Overwatch nedá považovať za prepadák. To rozhodne nie. Prepadákom je z hľadiska kvality a obsahu hry. OW2 nedokážem považovať za plnohodnotný diel ale len za update, ktorý z hry viac vzal ako dal. Osobným sklamaním je však hra High on Life, ktorá vyšla len pred pár dňami. Pôvodne som od tejto hry očakával šialenú akciu na štýl Sunset Overdrive, pričom dočkal som sa… ani neviem čoho. Humor v danej hre je celkom fajn. Hovoriace zbrane patria k najlepším momentom hry. Tu by som skončil s celkovou chválou. Hra vyslovene trpí nezáživnou streľbou, hlúpimi nerpateľmi, väčšimi či menšími bugmi, pričom o súbojoch s bossmi radšej pomlčím. Možno si raz k tejto hre nájdem svoju cestu, avšak momentálne som z High on Life sklamaný.
(Gabriel Varga)
CrossfireX
Jedna z najhoršie hodnotených hier v roku 2022. Kto by to bol povedal, že jedna z najpopulárnejších FPS hier v Ázii príde na Xbox konzoly v tak katastrofálnom technickom stave. A navyše s kampaňou, na ktorej pracovalo známe fínske štúdio Remedy, ktorej však…chýbali všetky kvality Remedy hry. Naozaj to vyzerá tak, že Remedy túto kampaň vytvorilo, aby si splnilo kontrakt, no ich hlavy, srdcia a talent boli inde…
(Dominik Farkaš)
The Callisto Protocol
V prvom rade musím oznámiť, že hra nebola vôbec zlá, takže nekričte hneď po mne. Problém je, ako som písal v recenzii, v samotnej identite hry. Režisér je ten istý, ktorý mal na starosti Dead Space a je to vidno. Je to naozaj Dead Space v inom kabáte. Neprináša okrem súbojov nič iné. Atmosféra je taká istá, príšery sú menej strašidelné (až na jeden prípad) a viac som sa bál práve pri DS. Prepožičané mechanizmy tiež nepomáhajú. Je to veľká škoda. Hra ma bavila, no čím som ju hral dlhšie, tým viac sa mi zdalo, že som ju už hral a to strašne kazilo dojem. Tiež bola veľmi predvídateľná a miestami otravná. Nechápte ma zle, rozhodne boli oveľa oveľa horšie hry tento rok a každému milovníkovi hororov by som Callisto odporúčil bez váhania, ale jednoducho som čakal niečo iné. Niečo viac iné…
(Róbert Gabčík)
Diablo Immortal
Kde začať? Je jedna vec vydať zlú hru. Je však iná vec vydať skvelú hru, ktorá je absolútne zruinovaná monetizáciou. Však Blizzard? Diablo Immortal je pay-to-win hrou a každý, kto sa pokúsi argumentovať že to tak nie je by si mal zložiť ružové okuliare z očí. Práve Immortal je dôvodom, prečo sa fanúšikovia série obávajú príchodu hry Diablo IV. Boja sa totiž, že Blizzard to spraví opäť…
(Dominik Farkaš)
Všetci si pamätáme na moment, keď vývojári z Blizzardu oznámili, že najbližšie Diablo bude na mobiloch. Takúto negatívnu reakciu určite nečakali, tak ako sme my, fanúšikovia, nečakali takýto “odvážny” krok. Najprv som sa zaprisahal, že tento prírastok do DIablo hier odignorujem, no zvedavosť mi nedala, keďže som doteraz pri každej Diablo hre strávil desiatky hodín. Na začiatku ma Diablo Immortals celkom príjemne prekvapilo. Malo príbeh, malo povolania, ktoré som poznal z predošlých hier, všetko fajn… Ale po prejdení hlavnej dejovej línie prišlo to, čoho som sa bál. Grindenie tých istých úloh, vybavenie ukryté za mikrotransakciami a celkovo žiadny obsah, ku ktorému by som sa chcel vrátiť. Pripočítajte si k tomu PvP, do ktorého som sa ako free to play hráč bál vôbec pripojiť a sústavnú kritiku od hráčov, ktorí mali nagrindené viac než ja a avizovali, že grinding už bude vo vyšších leveloch len horší. Diablo Immortals tak malo u mňa životnosť menej ako týždeň. Prvé dni som pri hre trávil každú voľnú chvíľu a príbeh som mal vybavený za tri dni. Koncom týždňa som sa do hry prihlásil, len aby som sa utvrdil, že tam už naozaj nič zaujímavé nie je.
(Martin Majdák)
Rainbow Six Extraction
Od tejto hry sa príliš veľa neočakávalo, no aj tak sa Ubisoftu podarilo vydať hru o ktorej sa prestalo rozprávať v momente ako vyšla. Assetflip, ktorý nemá dušu a všetky solídne mechaniky, ktoré sa v hre nachádzajú vývojári prebrali zo Siege. Hra je tak slabá, že ju nezachránil ani Game Pass a to je už čo povedať.
(Dominik Farkaš)
V roku 2022 som bol na výber hier obzvlášť opatrný a netešil som sa na ne aj z dôvodu, že som vedel, že práve pandémia do vývoja zasiahla tak ako sme čakali. Jedným zo sklamaní však pre mňa bola hra Tom Clancy’s Rainbow Six Extraction. Hoc som vedel, do čoho idem, nečakal som, že na mňa vyskočí v podstate hra ktorá tu už tisíc krát predtým bola. A to nechcem povedať, že ide o zlý titul, no len ja som čakal niečo úplne iné.
(Ľubomír Čelár)
Sifu
Všetkých v okolí táto hra zaujala, no mňa sklamala. Mal som o nej zrejme inú predstavu, ktorá mi ju vykreslila v úplne inom svetle. Vydarený vizuál nezachránil stereotypnú hrateľnosť.
(Ján Schneider)
The Witcher 3: Wild Hunt (next gen)
Ajaj, CDPR to znova pohnojilo. To, z čoho mal byť nádherný nostalgický návrat k jednej z najlepších hier všetkých čias a pripomienkou toho, akým skvelým štúdiom bolo CDPR pred siedmymi rokmi, je nakoniec len frustrácia a pripomienkou toho, akým mizerným štúdiom je CDPR dnes. Nie, to, že to bol update zdarma, nemôže byť ospravedlnením. Aj veci zdarma musia byť spracované kvalitne a na úrovni, obzvlášť ak ste štúdio, ktoré má nôž na krku po spackanom vydaní ich predchádzajúcej hry. Čože sa to teda stalo? Next gen update, ktorý mal tretieho Zaklínača obohatiť o omodovaný vizuál a predovšetkým ray tracing, beží úplne hrôzostrašne. Vylepšené textúry vďaka módom sú fajn, hoci škoda, že nie boli vylepšené všetky textúry, avšak najväčší ťahák raytracing je jednoducho úboho implementovaný. Hra dnes už vyzerá staro, beží na starom engine no aj napriek tomu je raytracing omnoho viac náročnejší na hardvér než v určite lepšie vyzerajúcom a technicky pokročilejšom Cyberpunk 2077. Problém udržať hru v plynulom chode reportujú aj ľudia majúci RTX 4090, a to je už určite čo povedať. Predpokladá sa, že za všetkým stojí wrapper, ktorý CDPR použil pri implementácii DirectX 12, a z toho dôvodu majú teda údajne vychádzať všetky problémy. A čo CDPR? CDPR mlčí…
(Maroš Goč)
Saints Row
Verili by ste tomu, že séria Saints Row bola niekedy kvalitatívne porovnávaná so sériou GTA? Od tohto momentu už ubehli takmer dve dekády a zatiaľ čo GTA sa stalo najpopulárnejšou hernou sériou na svete, tak Saints Row sa utopil v mori s názvom „solídna, no bez výnimočných prvkov.“ A spolu so sériou sa utopilo aj štúdio Volition. Preto došlo k radikálnemu kroku – reštartu série. Ten však dopadol jednoducho katastrofálne. Volition zabil starý gang, aby nám priniesol tínedžerov sťažujúcich sa na študentské pôžičky a ktorí majú charizmu ako čerstvo zakopaná mŕtvola. Nepomohol ani fakt, že hra nie je dobrá ani po stránke hrateľnosti. Celé zle.
(Dominik Farkaš)
Dying Light 2 Stay Human
Toto pokračovanie ma jednoducho nechalo chladným. Vlastne som hre vôbec neveril, ale po tých všetkých sľuboch a ukážkach som sa nechal uniesť. Nakoniec to dopadlo presne tak, ako som si myslel. Príbeh vôbec nezaujal a vlastne zombie hry sú už asi nezaujímavé.
(Ján Schneider)
Overwatch 2
V tomto prípade ani nejde tak o to, že by bol Overwatch 2 zlou hrou. Skôr ide o to, že Blizzard doslova zabil podporu Overwatch 1 na niekoľko rokov, aby nám priniesol…Overwatch 1.5. Tú istú hru s novým obsahom a niekoľkými zmenami, ktoré sa dali vyriešiť vo forme updatu. Blizzard sa navyše nepoučil od konkurencie a ceny in-game predmetov v obchodoch boli pri vydaní šialene vysoké. Aspoň že je hra free-to-play.
(Dominik Farkaš)
A Plague Tale: Requiem
A to som sa tak „tešil“. Nakoniec som však dostal len vizuálne orgie, ktoré hru síce vyniesli do herného neba, ale neduhy jednotky ju stiahli takmer okamžite strmhlav dole. Škoda…
(Ján Schneider)