Prvá exkluzivita na novú generáciu konzol od Microsoftu je tu. Za bežných podmienok by na tomto mieste herný svet očakával Halo, Forzu alebo Gears of War. Lenže aktuálne nie sú bežné podmienky v ničom. Vydať The Medium ako prvý veľký titul je teda nutný krok, keďže na novej generácii konzol toho veľa na hranie aktuálne nemáme a ani v blízkej dobe mať nebudeme. Navyše, horory sú až na pár výnimiek záležitosťou nezávislej scény, takže na papieri a z trailerov vyzerá The Medium ako niečo naozaj originálne a zaujímavé. Škoda, že len na papieri.
Krakov, deväťdesiate roky a post-socialistická nostalgia
Hlavnou hrdinkou The Medium je Marianne. Dievča obdarené schopnosťami, vďaka ktorým vidí za hranice nám známeho bežného sveta. Do jej príbehu vstúpite v momente, keď umrel jej nevlastný otec, s ktorým si vytvorila veľmi blízky vzťah. Keďže vlastnil pohrebný ústav a byt nad ním, vašimi prvými krokmi v hre bude rozlúčka s ním. V prvých momentoch preskúmavania bytu začnete obdivovať detailnosť prostredia a dôraz na kvalitu každej scény. Pamätníci aj mnohé tradičné prvky socialistických bytov. Vývojári z Bloober Team sa rozhodli v The Medium vydať nostalgickým smerom aj v prípade kamery. Priznám sa, že si nespomínam, kedy naposledy som hral titul s fixnou kamerou, akú poznáte zo sérií Alone in the Dark, Resident Evil či Silent Hill. A bol to skvelý návrat. Hoci kvôli tejto voľbe The Medium trpí tými istými problémami ako hry pred vyše dvadsiatimi rokmi – zasekávanie sa o predmety, neviditeľné textúry či pomalé pobehovanie hore-dolu pri hľadaní použiteľných predmetov je bežnou súčasťou hrania. Toto smerovanie síce nesadne každému, no je jedným z najväčších plusov titulu.
Po krátkom úvode a tajomnom telefonáte sa Marianne rozhodne vydať do opusteného ozdravného centra Niwa, kde by sa mala stretnúť s niekým, kto o nej, jej schopnostiach a hlavne jej opakovaných víziách vie viac. Klasické klišé, aké poznáme z hororových filmov. Postupne sa začnú vyťahovať dávno zabudnuté tajomstvá a Marianne bude konfrontovaná s vlastnou minulosťou. Na tomto mieste strávite približne polovicu herného času a práve tu sa začnú prejavovať aj prvé nedostatky. Pri hre, ktorá stavila v prvom rade na príbeh, ho nemôže primárne tvoriť len atmosféra. Potrebujete dobre napísané postavy, chápať ich motívy a pohnútky, aby sa hráč mohol naplno ponoriť do príbehu, ktorý chcete rozprávať. Toto však The Medium zvláda len z polovice. Hoci ma zaujímalo, čo ďalšie sa o Marianne dozviem, postupne som strácal záujem čítať ďalšie dokumenty či denníky a sledovať flashbacky. Záver ma však dokázal prekvapiť a uspokojiť.
Pokiaľ ste očakávali, že The Medium bude survival horor zážitok, musím vás hneď sklamať. Napriek tomu, že som v úvode spomenul klasiky žánru, v The Medium žiadne survival prvky nenájdete. Ide o klasickú adventúru, ktorá je až na pár výnimiek bez akčných momentov. A tie hororové by som vedel zrátať na prstoch jednej ruky. Viem, že je veľmi subjektívne, čo kto považuje za strašidelné a čo koho vystraší, no pri tomto titule som necítil žiadny známy a príjemne mrazivý pocit. Taktiež som sa pri hraní ani nepozeral za seba do tmy, či tam niečo nečíha. Navyše, tie akčnejšie pasáže sú buď utekanie krátkym koridorom, alebo otravné stealth pasáže, ktoré tu naozaj nemuseli byť.
Od bežnej adventúry sa však The Medium odlišuje prístupom k schopnostiam hlavnej hrdinky. Hoci sme už mali viacero príležitostí herný svet rôzne prepínať medzi jeho podobami, v tomto prípade uvidíte obidva naraz. V momente, keď sa Marianne ocitne na „druhej strane“, obrazovka sa rozdelí na dve časti a hlavnú hrdinku ovládate v obidvoch svetoch simultánne. Vďaka tomuto hernému mechanizmu sa ponúka množstvo originálnych logických hádaniek a možností. Práve tu The Medium ponúka svoj najlepší obsah a veľmi ma zo začiatku bavilo riešiť, ako sa dostať ďalej. Tieto úlohy sú však často príliš jednoduché. Akoby sa vývojári až na dve-tri výnimky báli od hráča vyžadovať, aby rozmýšľal trošku viac, a radšej sa vydali cestou stávky na istotu. Postup sa tak začal opakovať a išlo len o banálne úlohy typu hľadanie kľúča pomocou prechodu do druhého sveta a podobne.
Krásne zábery poznačené technickými nedostatkami
Ako som spomenul v úvode, vývojári si naozaj dali záležať, aby scény, ktoré vám vďaka fixnej kamere ukazujú, stáli za to. Každé prostredie je plné detailov a pôsobí reálne. Tomu pomáha aj perfektná práca so svetlami a tieňmi. Spirituálny svet je kapitolou samou o sebe. Inšpirácia v tvorbe Zdzisława Beksińského nie je žiadnym tajomstvom. Asi pri žiadnej hre som neurobil toľko screenshotov. Každý vstup do novej lokality sprevádzalo moje klikanie nového tlačidla na xboxovom gamepade.
Na najvýkonnejšej konzole súčasnosti sa, žiaľ, The Medium nehýbe tak, ako by som očakával. Na natívne 4K môžete zabudnúť a hoci nejde o akčnú hru a ktorá ani nevyžaduje vašu precíznosť či bleskové reflexy, aj tak jej neprospieva strop tridsiatich snímok za sekundu. Toto číslo si navyše nevie udržať a v týchto momentoch je to poriadne vidieť. Našťastie, nie sú časté. Nepríjemnejšie je trhanie obrazu, ktoré je spôsobené nesprávnym časovaním po sebe idúcich snímok. Ide však o problém, ktorý je možné vyriešiť updatom, v čo zo strany vývojárov dúfam.
Tento problém je omnoho výraznejšie vidieť na PC. Tam sa však hra stretla s ešte väčšími a vážnejšími technickými problémami, ktoré si vyžadujú viac hĺbkových opráv. Nepopieram náročnosť renderovať dve rôzne scény s odlišnými textúrami a prostredím naraz. Avšak s tým spojené postupné načítavanie textúr niekedy naozaj trvá dlhšie, než by bolo bežné, tým pádom viac bije do očí, najmä v cutscénach. The Medium podporuje aj najnovšiu a už toľko spomínanú technológiu ray tracing. Momentov, kedy hra reálne tieto efekty využíva, je však veľmi málo a v podstate sú okrem úvodu v byte v Krakove úplne zabudnuteľné. Odrazy v náročnejších pasážach sú renderované pomocou klasických technológií z minulej generácie.
Len chválu si však zaslúžia zvuky a najmä hudba. Vývojárom sa podarilo na tvorbu soundtracku prizvať legendu menom Akira Yamaoka a nemohli spraviť lepšie. Počuť Akirovu novú tvorbu, pričom v niektorých skladbách spieva aj Mary Elizbeth McGlynn, je pre každého fanúšika série Silent Hill sviatok. Jednotlivé skladby výborne dotvárajú atmosféru hry, a to najmä v spirituálnom svete. Dabing je tiež svetlým bodom a prekvapil aj Troy Baker, ktorý tentokrát nedaboval svoj typický charakter.
Naše hodnotenie
Informácie o hre
The Medium 2021
The Medium je exkluzivita pre Xbox novej generácie. V tejto hororovej adventúre sa v úlohe hlavnej hrdinky Marianne budete musieť aj s pomocou jej spirituálnych schopností dopátrať k pôvodu jej opakujúcich sa vízií. Hra ponúka množstvo logických hádaniek, okorenených originálnym spracovaním dvoch svetov, v ktorých sa simultánne pohybujete.
- Platforma: Xbox Series X/S
- Žáner: Hororová adventúra
- Vývojár: Bloober Team
- Hru na recenzovanie poskytla spoločnosť: Bloober Team SA
Galéria